Foodtech-startup tar in kapital – vill göra det lätt att äta grönt

BeetFoodtech
Anna Sjöharald och Anastasia Trofimova, grundare av Foodtech-bolaget Beet som vill göra det enklare att äta mer växtbaserat. Foto: Press.

Anna Sjöharald och Anastasia Trofimova, grundare av Foodtech-bolaget Beet som vill göra det enklare att äta mer växtbaserat. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Foodtech-bolaget Beet vill förenkla övergången till att äta mer växtbaserat – och tog nyligen in 6 miljoner kronor för att få snurr på verksamheten.

”Det finns aptit på marknaden för den här typen av tjänster”, säger Anastasia Trofimova, vd och medgrundare av Beet.

”Många vill äta mer växtbaserat och minska sin köttkonsumtion. Men det kan vara svårt att hitta inspiration till vad man ska laga, hur man gör det och vilka ingredienser som behövs", säger Anastasia Trofimova, vd och medgrundare av Beet.  

Hon fortsätter:

"Det är också svårt att se till att man får i sig all näring man behöver, som järn och omega 3, när man byter kost”.

Deras lösning – en app – ska göra det enkelt att äta mer växtbaserat. Användare rekommenderas veckovisa växtbaserade måltider baserat på deras näringsbehov och smakpreferenser. Måltiderna går sedan att handla i appen, genom att bolaget samarbetar med livsmedelsleverantörer. Vilka leverantörer det handlar om vill Trofimova inte berätta, med hänvisning till att förhandlingarna fortfarande pågår. 

Bakgrund från BCG och H&M

Bolaget grundades under våren i år av Anastasia Trofimova, som bland annat har en bakgrund inom BCG, och av Anna Sjöharald, som tidigare arbetat med digital produktutveckling på H&M. Nyligen stängde startupen en kapitalrunda som landade på 6 miljoner kronor. Investerarna som klev i bolaget har tidigare investerat i NorthforkKarma och J12 ventures tillsammans med ängelinvesterare från DHS Venture Partners. Vilka investera är vill Anastasia Trofimova inte kommentera.

”Det finns aptit på marknaden för den här typen av tjänster. Så nu ska vi bygga produkten och snabbt skala upp internationellt ”, säger Anastasia Trofimova. 

Så hur täljer bolaget guld på affären? Appen är en premiumtjänst och en del av intäkterna kommer användare stå för i sitt medlemskap. Beet ska även ta en del av kakan från partners, såsom matvaruleverantörer som knyts till appen. 

Om vi bortser från tjänsten ni utvecklar – vad gör ni för att bli mer klimatvänliga som bolag?

“Vi tänker på klimatet hela tiden, det är därför vi skapar den här tjänsten. Mat har en stor påverkan på klimatet. Men just nu är vi fortfarande ett litet bolag med fem anställda så vi har inte så mycket av ett klimatavtryck som bolag ännu, utan det är fortfarande snarare ett avtryck på individnivå. Men det är klart att vi tänker på sånt hela tiden.”

Nyligen blev Beet antagna till Handelshögskolans inkubator för att komma igång så snart som möjligt. Det är till en stor hjälp, menar Anastasia Trofimova. Men orosmolnen lurar runt hörnet, i form av att kunna rekrytera så pass snabbt som grundteamet vill. Hon understryker också problematiken som finns i startupsfären i fråga om obalansen mellan andelen män och kvinnor. 

“Jag hoppas att fler kvinnor kommer att starta eget. Kapitalet finns där ute och jag vill verkligen uppmuntra till att fler kvinnor och tjejer ska våga ta steget. Det behövs verkligen för att få en jämnare fördelning mellan män och kvinnor i startupsfären”, säger Anastasia Trofimova. 

Läs mer