Svenska Hollywood-agenten lanserar Blisser – backas av Tinder-grundare

MemmoBlisser

Sara Fernström är medgrundare till Blisser. I bakgrunden: Tom Cruise som hon tidigare jobbat med. Foto: Press / TT

Emil Widhagen

Blisser är en ny digital plattform som ska erbjuda personliga videohälsningar från kändisar.
Nu har bolaget har tagit in 9 miljoner kronor, bland annat från Tinder-grundaren Justin Mateen.

Det fortsätter bubbla på videohälsningsmarknaden. Tidigare i år har Breakit rapporterat om att Cameo har fått en så kallad “enhörningsvärdering” och om att Memmo har tagit in ytterligare 100 miljoner

Nu drar även Blisser igång en liknande tjänst. Fokus ligger på lite mer exklusiva kändisar och vissa kategorier av kändisar som bolaget menar att andra aktörer har missat. Blisser ska utgå från både Stockholm och New York. 

Grundare och vd för det nya videohälsningsbolaget är Sara Fernström. Tidigare har hon jobbat med Hollywood-stjärnor som Tom Cruise och Kate Winslet under sin tid på agenturerna CAA och UTA. Nyligen var hon även vice vd på börsbolaget Odd Molly.

Cameos tidigare huvudingenjör Sean Callahan är också en av Blissers medgrundare.

“Vårt huvudfokus kommer att vara den amerikanska marknaden i början. Det beror delvis på att jag har mitt kontaktnät där. Vi tror också att det är smart att börja med lite större Hollywoodstjärnor som når ut till en global publik. Om vi får med Hollywood-stjärnorna så tror vi också att de europeiska kändisarna kommer att följa efter”, säger Sara Fernström.

Rädda kändisar ska våga 

En del av Blissers affärsmodell är att 10 procent av intäkterna från varje videohälsning går till välgörande ändamål. Till en början skänks pengarna till klimatrelaterade ändamål. 75 procent går till kändisarna och de sista 15 procenten till Blisser. 

En konkurrensfördel för bolaget uppges vara nätverket av kända personer som Sara Fernström och de andra i ledningen har byggt upp.

“De existerande aktörerna på marknaden har gjort det jättebra men vi tror definitivt att det finns plats för fler spelare. Med min bakgrund som agent på två av de största agenturerna i Hollywood har jag bra kunskap om vad de större kändisarna efterfrågar. Vissa har varit tveksamma till att medverka på liknande tjänster för att man är rädd för att det ska påverka ens rykte negativt”, säger Sara Fernström. 

Det är dock inte bara Hollywood-kändisar som kommer att finnas på Blisser.

“Vi kommer att satsa på att få in kända personer från näringslivet och regeringar till plattformen. Vi tror att det finns en stor efterfrågan på rådgivning från den sortens personer och inte bara att de ska skicka födelsedagshälsningar”, säger Sara Fernström.

Tungt namn bland investerarna

Blisser tar nu in 1 miljon dollar, vilket motsvarar cirka 9 miljoner kronor, i riskkapital. Investeringsrundan leds av bland andra Justin Mateen, som är en av medgrundarna till dejtingappen Tinder.

"Sara och teamet är väl positionerade för att skapa en exceptionell plattform och utnyttja ikonisk talang för goda ändamål", säger Justin Mateen.

Sara Fernström berättar att Justin Mateen inte kommer att ha någon officiell roll i bolaget i dagsläget.

“Justin fungerar lite som ett bollplank för mig. Han har varit ett stort stöd trots att han såklart har väldigt fullt upp”, säger hon.

Bolaget planerar redan nu för att ta in mer kapital snart. 

“Det är alltid en utmaning att veta hur mycket man ska ta in. Det är lätt att underskatta hur mycket som behövs. Vi planerar att göra vår A-runda under något av de två första kvartalen nästa år”, säger Sara Fernström.

Den globala lanseringen av tjänsten är planerad till november 2021.

Läs mer