Sök

Memmo-grundaren Tobias Bengtsdahl om bolagets största misstag: "Vi lever med det än idag”

Memmo
Tobias Bengtsdahl, medgrundare Memmo. Foto: Press/Faksimil/Montage

Tobias Bengtsdahl, medgrundare Memmo. Foto: Press/Faksimil/Montage

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Plattformen för kändishälsningar växte med hela 7200 procent under 2020.

Medgrundaren Tobias Bengtsdahl, berättar om misstagen och utmaningarna som resan har kantats av.

Memmo grundades 2019 av de två vännerna Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. Bolaget ger kändisar möjlighet att ta betalt för att skicka videohälsningar till både privatpersoner och företag. Nyligen skrev Breakit om att bolaget plockade in 100 miljoner för att satsa på Latinamerika.

Under 2020 växte bolaget med 7200 procent (!) men då ska det också tilläggas att omsättningen under 2019 i praktiken var obefintlig. Det innebär att omsättningen under 2020 var 7,3 miljoner. 

Tobias Bengtsdahl säger att det är väldigt svårt att spekulera om siffrorna för 2021 när man växer så snabbt som Memmo gör.  

“Redan i maj omsatte vi mer på en månad än hela förra året. Jag vågar inte säga något exakt om årets omsättning men det är inte omöjligt att det blir snudd på fyrsiffrig tillväxt i procent – det kan vi i alla fall säga är målet“.

Att vara ett nytt bolag i tillväxtfas kräver förstås mycket arbete och det är lätt att begå misstag längs vägen. 

“Det enskilt största misstaget var att vi i början köpte namnet memmo.app trots att vi inte ens idag har en konsumentapp. Förvirringen som det innebär lever vi med än idag. Du kan göra det tydligt att vi inte vill bli omnämnda som en app”, säger Tobias Bengtsdahl med ett skratt.

"Underskattar hur mycket slit som krävs"

Andra utmaningar som bolaget har mött har varit relaterat till den internationella expansionen. Tobias Bengtsdahl menar att det är lätt att man varje gång glömmer bort hur mycket resurser som krävs. Minst lika mycket blod, svett och tårar behövs på nya marknader som på gamla.

“Det är lätt att fastna i ett tankesätt att man bara ska ta över nya marknader och att man underskattar hur mycket slit som krävdes första gången”.

Tobias Bengtsdahl säger även att Memmo kanske la för lite resurser internationellt och kanske lite för mycket fokus på Sverige i relativa termer. 

“Med facit i hand skulle vi ha väntat lite längre och gjort det mer fokuserat när vi gick internationellt”. 

Relaterat till expansionen säger Tobias Bengtsdahl att det som har ändrats från den ursprungliga tillväxtplanen är att Memmo satsar ännu mer än tidigare.

“Vi är mer ambitiösa idag än när vi drog igång. Det hänger ihop med att vi har bättre bolagssjälvförtroende idag. Det var inte så att vi inte såg potentialen från start. Det jag menar är att det är svårare att veta exakt hur stort ett helt nytt koncept som Memmo kan bli jämfört med till exempel en e-handlare som säljer skor. Där finns en marknad att jämföra sig med – vi bygger vår egen marknad ”, säger han.

Lyfter vikten av välmående

För ett nytt bolag som är i tillväxtfas kan klimattänket lätt glömmas bort eller helt enkelt bli bortprioriterat.

“Vi vill framhäva att vår tjänst i sig flyttar fokus från konsumtion av fysiska produkter till en digital tjänst – vilket är bättre för miljön och mer hållbart. Vi ser det också som att klimattänk och kostnadstänk hänger ihop. Om man blir mer effektiv ur ett kostnadsperspektiv innebär det också ofta att man blir mer hållbar”, säger Memmo-grundaren. 

Till sist belyser Tobias Bengtsdahl även vikten av att ta hand om sig själv när man som entreprenör driver ett företag i tillväxtfas som tar mycket tid. 

“En proffsatlet har ett helt team med personer som hjälper denne. Som företagare är det lika viktigt som för proffsatleten att ha ett stödteam omkring sig som kan hjälpa en. Att bygga ett företag är aldrig en sprint, det är alltid ett marathon. Man måste ta hand om sig själv för att orka med i slutändan. Jag är väl dock lite speciell när det kommer till detta. Jag brukar säga att jag har två heltidsjobb – ett är att driva Memmo och ett är att ta hand om mig själv”.

Memmo är ett av 99 företag som finns med i Breakits kartläggning av de hetaste scaleup-bolagen i årListan är skapad inför vår eventserie Scaleup Day där entreprenörer delar med sig av tips och råd till varandra om hur man expanderar ett bolag.

Är du grundare, vd eller företagsledare? Missa isåfall inte Scaleup day i Stockholm, Göteborg eller Malmö – vår stora tillväxtdag för alla som vill växa med sitt företag. Här ger vi (och några av Sveriges hetaste scaleups) dig nycklarna för att lyckas.. 

Läs mer