Sök

Annonssamarbete med Swish

Adyens vd: ”Med Swish som betalningsalternativ kan våra kunder vässa konverteringsgraden i kassan”

Stina Sandström

Chef Breakits innehållsstudio

Adyen väljer Swish som en del av sitt checkout-erbjudande till kunder som vill ligga i utvecklingens framkant. För konsumenttrenden är tydlig: när möjligheten finns väljer en tredjedel av e-handelns kunder att betala med Swish.

Adyen erbjuder sina kunder en plattform för att enkelt kunna ta betalt – oavsett om köpet sker på nätet, i fysisk butik eller i en app. En framgångsrik strategi, inte minst när pandemin svepte in över världen, säger Tobias Lindh, vd för Adyen Norden och Baltikum:

”De handlare som hade omnikanalstrategin på plats drabbades av små nedgångar jämfört med de som inte hade en plattform som stödjer köp i olika kanaler. Det är också därför är Swish en självklar del av vårt kunderbjudande: det är ett enkelt, snabbt och driftsäkert betalalternativ – som fungerar i alla kanaler.”

Läs mer om hur ni kan använda Swish och öka försäljningen här!

Efterfrågan styr mot Swish

Nyckeln till framgångsrik försäljning stavas enkelhet, när konsumenterna ställer allt högre krav på smidighet, inte minst när köpet ska genomföras. Därför är samarbetet med Swish en sedan länge naturlig del i Adyens affärsutveckling:

”Vi utvecklar de lösningar våra kunder efterfrågar och la redan 2016 till Swish som alternativ för e-handelsbetalning. Tre år senare började vi även erbjuda det som lösning i fysisk butik, i form av dynamiska QR-koder i betalterminalen”, säger Tobias.

De sistnämnda, QR-koderna, gör att Swish-köpet inte bara är enkelt för kunden i butiken, utan också mycket driftssäkert. Köp med Swish i butik stöds via Adyens plattform med samma beprövade teknik som världens mest använda digitala plånböcker, som Alipay och WeChat Pay via QR-kod.

Hur många svenskar föredrar att betala med Swish? Få koll här!

Köpresan i fokus

Alla företag strävar efter att göra köpresan smidig för kunderna och styrkan hos Swish som betalalternativ blir extra tydlig vid mobilköp, där en identifiering via BankID med en tumme eller ansiktsigenkänning gör att betalningen kan ske säkert på ett par ögonblick.

”I e-handeln föredrar en tredjedel att betala via Swish när det alternativet erbjuds. Det är ett enkelt, säkert och ett direkt sätt att betala – nästan som att betala med kontanter – och det gillar kunderna. Med nästan åtta miljoner användare är det en självklarhet att erbjuda Swish som en del i en bra kundresa”, säger Tobias.

Swish gör köpet enkelt

Med Adyens plattform kan kunderna själva välja design och struktur, till exempel att erbjuda Swish som betalningsalternativ. Det kan vara ett framgångsrikt sätt att arbeta med att öka konverteringsgraden i kassan, där enkelheten med Swish är gynnsam, inte minst när det kommer till snabba, engångsköp med omedelbar leverans.

”Till exempel har vi sett en enorm ökning av Swish-användningen vid köp av streamade filmer.”

Tobias lyfter även fram att det är många som uppskattar att pengarna dras direkt från kontot och inte hamnar på faktura efteråt. Swish är därför ett mycket populärt betalsätt online, men ökar även i fysiska butiker, inte minst i takt med att allt fler väljer att använda mobilen som plånbok.

”Jag har ju själv varit med om att komma fram till kassan i butiken, inse att jag har glömt plånboken hemma och därför måste ställa frågan: Tar ni Swish? Då är det bekvämt att kunna betala med mobilen som backup. Därför är mitt främsta råd för den som ska välja betallösning: satsa på en plattform och betalalternativ liksom Swish som stödjer både köp online och i butik – allt som gör kundresan smidig.” Läs mer om hur ni kan använda Swish och öka försäljningen här!

Läs mer