Alla ligger i pandemin – eller? Så går det för sexiga e-handlarna (ägarna, omsättningen, resultaten)

Vuxen.see-handel
Carl-Magnus Öhrstedt, marknadschef för Purefun Group som står bakom sajten Vuxen.se, och Joakim Karlsson, vd för Lastbryggan. Foto: Pressbild/TT/Montage

Carl-Magnus Öhrstedt, marknadschef för Purefun Group som står bakom sajten Vuxen.se, och Joakim Karlsson, vd för Lastbryggan. Foto: Pressbild/TT/Montage

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Pandemi, Google-huvudvärk och censur av produkter – så går det för spelarna som satsar på att sälja sexleksaker på nätet.

Vi har kartlagt e-handlarna som säljer sexleksaker – ägarna, omsättningen och resultaten.

Det här är en Premium-artikel som vi bjuder på idag – trevlig läsning! Vill du stötta stötta entreprenörsjournalistik och ta del av allt från Breakit? Och få alla våra kartläggningar och artiklar varje dag? Läs mer här!

E-handeln har som bekant exploderat under pandemin. Man skulle kunna därför kunna tänka sig att den snabbväxande handeln, i kombination med att vi spenderar mer tid (uttråkade) hemma, lett till ett rejält uppsving för sexleksaker på nätet. 

Vi bestämde oss därför för att titta närmare på de senaste boksluten från några av landets största försäljare av sexleksaker på nätet. Det tickar på för samtliga spelare, och vissa drar iväg mer än andra.  

Conny Palmkvist har grundat bolaget Eprix som ligger bakom sajten Sexleksakeroutlet.se. Någon riktig ”boom” när det kommer till handeln av sexleksaker under pandemin har han dock inte noterat, och har sina teorier. 

”Jag tror inte att man köper mer grejer för att det är en pandemi, det gör inte att de som inte är intresserade av den typ av produkter plötsligt börjar köpa”, säger Conny Palmkvist. 

Det finns även ett antal aspekter som gör det utmanande för de traditionella spelarna då allt från apoteken till Lyko och CDON gett sig in i kampen om att sälja sexleksaker på nätet. 

Svårt att nå ut organiskt på Google 

Vi berättade redan för två år sedan att Google (som alltid skruvar på sina algoritmer) gjort det svårt för många e-handlare som säljer sexleksaker. Många av dem slog då larm om att de kastats ned i den organiska rankingen, det vill säga den trafik som inte är betald, till förmån för aktörer som exempelvis apotek.

Conny Palmkvist sålde sitt Eprix till Iapotek redan under 2018 och arbetar idag som konsult för bolaget. Han säger att problemen kopplade till det organiska söket inte förändrats särskilt mycket, och senast i maj skedde en större förändring som pushade ned Sexleksakeroutlet i rankingen igen. 

”Det känns som att det går fram och tillbaka. Ena stunden är det okej och i nästa stund försvinner man”, säger Conny Palmkvist. 

Ett alternativ är naturligtvis att betala för annonseringen. 

”Man får vänja sig vid det om man vill synas, men samtidigt driver det priserna jättemycket när man tas bort på det där sättet, och det är väldigt många aktörer som ska synas”. 

Många e-handlare sätter sin tilltro till sociala medier och plattformar som Facebook och Instagram. Det är dock inte ett alternativ för den här typen av e-handlare eftersom de censureras. Något även aktörer inom så kallad “sex-tech” flaggat för, som exempelvis Ava Stories, Blanche Stories och Ohcleo.  De får istället vända sig till mer traditionella kanaler. 

”Det är lätt att man bara pratar om Google, men det finns kanske andra som väljer att jobba på andra sätt. Med de här förändringarna som sker så ofta påverkar faktiskt ens möjlighet att bedriva en stabil verksamhet när priserna drivs upp på annonsering”, säger Conny Palmkvist. 

Vuxen.se upplevde en boom i början 


Carl-Magnus Öhrstedt är marknadschef för Purefun Group som står bakom sajten Vuxen.se, med verksamhet i Sverige och Norge. I det brutna räkenskapåret som avslutades i april i år steg omsättningen från 111 till 144 miljoner kronor.

”I början av pandemi upplevde vi en boom trafikmässigt där det var fler och fler som sökte på Google och i direkttrafik. Men det gav ingen försäljningsraket, vilket det däremot gjorde i Norge”, säger Carl-Magnus Öhrsted. 

Huruvida det beror på att restriktionerna varit tuffare där är svårt att slå fast – men säkert är i alla fall att efterfrågan drog iväg i Norge. Bolaget har tidigare även flaggat för att pandemin orsakat förseningar. 

Carl-Magnus Öhrstedt instämmer i att det sker en större förändring inom branschen där aktörer som exempelvis apotek, som säljer liknande produkter, prioriteras högre. De har även noterat att Google tar allt mer hänsyn till quality score, exempelvis hur tung sajten är, vilket främst påverkar sökmotormarknadsföringen. 

”Facebook är det i stort sett kört med. Google är störst, men vi använder även radio och poddar, och har gått lite i tv också”. 

Lastbryggan satsar på radio och podd 

Joakim Karlsson är vd för Lastbryggan, som säljer sexleksaker på nätet, och grundades för nästan 30 år sedan. Han konstaterar att efterfrågan förändrats under åren och säger att det förr var mest män som handlade. 

”Det känns nog lite mer liberalt nu när även apoteken säljer sexleksaker”, säger han. 

Lastbryggan lutar sig mot en mängd olika marknadsföringskanaler. 

“Jag har pratat med andra kollegor i branschen som provat att annonsera på Facebook, och fått sina konton avstängda, så vi har inte ens provat. Större delen av vår annonsering är Google ad-words men vi har även testat lite radio och poddar, vilket gett bra avkastning”, säger Joakim Karlsson. 

Så går det för e-handlarna som säljer sexleksaker 

Vuxen.se 

Vuxen är en av Sveriges största försäljare av sexleksaker på nätet. Bakom sajten, som har över 20 år på nacken, står bolaget Purefun Group AB.

Omsättning: 2020/2021 (brutet räkenskapsår april): 144 miljoner kronor. Ebitda: 25 miljoner kronor. 

Omsättning 2019/2020: 111,4 miljoner kronor. Resultat 2020: 5,4 miljoner kronor. 

En mindre del av omsättningen innefattar sajten Doggie.se. 

Ägare: Michael Ahlén och Catharina Ahlén

Lastbryggan 

Lastbryggan har sålt sexleksaker på nätet i snart 30 år, ända sedan 1994, och grundades ursprungligen av Mats Karlsson. I dag drivs bolaget av Joakim Karlsson och Annette Karlsson

Omsättning 2019/2020 (brutet räkenskapsår juni): 10,4 miljoner kronor. Resultat 2020: 477.000 kronor
Omsättning 2018/2019: 9,1 miljoner kronor. Resultat 2019: 676.000 kronor

Ägare: Mats Karlsson och Annette Karlsson. 

Joyland

Joyland startade 2013 med bas i Kalmar. I boksluet för 2020 slår Joyland fast att pandemin haft en positiv effekt på verksamheten och de förväntar sig att trenden ska hålla i sig. Under de tre första månaderna i år uppgick omsättningen till nära 9 miljoner kronor. 

Omsättning 2020: 27,6 miljoner kronor. Resultat 2020: 2,1 miljoner kronor.
Omsättning 2019: 20 miljoner kronor. Resultat 2019: 306.000 kronor. 

Mshop (Martinshop) 

Mshop (tidigare Martinshop) beskriver sig själva som Sveriges ledande sexleksakskedja med såväl fysiska butiker som e-handel.
Omsättning 2020: 71,7 miljoner kronor. Resultat 2020: 3,8 miljoner kronor.
Omsättning 2019: 52,8 miljoner kronor. Resultat: 2,2 miljoner kronor.
Ägare: NAE Group Sweden 

Sexleksakeroutlet/Eprix 

Sexleksakeroutlet grundades under 2013 med målsättning att sälja bra och billiga sexleksaker. Affärsmodellen går ut på att köpa in stora mängder produkter för att på så sätt kunna pressa priserna. I Eprix ingår även Apoteket 365 och det är oklart hur mycket vardera bolag står för omsättningsmässigt.

Omsättning 2020: 30,2 miljoner kronor. Resultat 2020: Minus 6 000 kronor.
Omsättning 2019 (18 mån): 35,1 miljoner kronor. Resultat: 126.000 kronor.

Ägare: Iapotek

 

Läs mer