Doconomy spårar dina klimatavtryck när du handlar – fyller kassan med 150 miljoner kronor

Doconomy Hållbarhet
Doconomy spårar dina klimatavtryck när du handlar – fyller kassan med 150 miljoner kronor

Mathias Wikström och Johan Pihl.

Towe Boström

Reporter

"Företag agerar nu snabbare och snabbare i övergången till en större transparens", säger Mathias Wikström, grundare av Doconomy.

Doconomy är ett bolag som vill öka vår förståelse för klimatpåverkan med hjälp av digitala verktyg. De har därför tagit fram lösningar som hjälper till att beräkna klimatpåverkan på transaktioner och bolaget samarbetar med banker i 20 länder. Målsättningen är att öka förståelsen och hjälpa personer och företag att minska sin klimatpåverkan.

Nu fyller Doconomy på kassan med 150 miljoner kronor i en kapitalrunda som leds av Commerz Ventures. Pengarna ska användas till att snabba på expansionen och fortsätta satsningarna på globala påverkansberäkningar. 

Doconomy räknar månadsvis på 90 miljoner transaktioner och inköp på 20 marknader. På kundlistan finns bland annat Klarna och Nordea och målet är att lanserade på ytterligare 10 marknader i år. 

"Företag agerar nu snabbare" 

I det senaste offentliga bokslutet, för 2019, omsatte Doconomy nära 11 miljoner kronor med ett minusresultat på 17 miljoner kronor.

Mathias Wikström, grundare och vd på Doconomy, säger att 2021 inneburit en stark tillväxt för bolaget. 

”Med banker som representerar mer än 360 miljoner kunder i vårt nätverk av partners kommer vår expansion inom klimatberäkningar på livsstil, produkter och företag vara kraftfull. Företag agerar nu snabbare och snabbare i övergången till en större transparens, de drivs både av egen övertygelse och medvetna kunders efterfrågan”, säger Mathias Wikström i ett pressmeddelande. 

Tidigare investerare som Mastercard, Wiklöf Holding och Ålandsbank investerar också i kapitalrundan som innebär att Doconomy nu tagit in 210 miljoner kronor. 

Ni har väl inte missat vår utmaning Breakit Impact Challenge? Där utmanar vi alla att se över sitt hållbarhetsarbete – och bjuder på en 30 dagars digital bootcamp som är helt gratis.  Läs mer här. 

Läs fler artiklar
LÄS MER