Apler dubblade insatsen efter Draknästet – gick in med miljonbelopp i duons app

Foodrunners Draknästet
Investeraren Lena Apler och entreprenörerna Andreas Johansson och Michael Kärrberg i SVT:s Draknästet. Foto: SVT/Montage

Investeraren Lena Apler och entreprenörerna Andreas Johansson och Michael Kärrberg i SVT:s Draknästet. Foto: SVT/Montage

Åsa Johansson

Reporter

En drake, två investeringar och mängder av användare. Andreas Johansson och Michael Kärrberg pitchade en prisjämförelseapp för matvaror i SVT:s Draknästet – som satte snurr på bolaget.

I torsdagens avsnitt av SVT:s Draknästet presenterar Andreas Johansson och Michael Kärrberg hur man kan spara upp till 50 000 kronor om året på matinköp. Deras lösning är en app som jämför priset på matkassar med samma produkter mellan olika butiker.

Drakarna gillar idén men ser en del orosmoln, inte minst hur entreprenörerna ska få med sig handlarna på tåget och nå ut bland konsumenterna. Det sistnämnda är det som bolaget, Foodrunners, främst vill lägga pengar på.

Men för det behövs en investering och grundarna söker 500 000 kronor för fem procent av bolaget.

”Jag skulle kunna tänka mig att ta ett litet bet på att ni når konsument och övertygar handlare. Men det är fortfarande ett bet, för ni är inte där än. Så jag skulle vara beredd att sätta in en lite mindre slant, 250 000, och då vill jag ha fem procent. Så då är frågan om det finns någon annan drake kvar som är sugen”, säger Lena Apler.

De andra drakarna avböjer, varpå Apler tar till orda igen. 

“Jag kan faktiskt tänka mig 500 000, men då vill jag ha 10 procent.”

Duon accepterar budet och lämnar studion med breda leenden.

Dubblade insatsen

Men Apler var inte klar. 

Under våren, några månader efter att programmet spelades in, klev hon in med ytterligare 500 000 kronor, berättar entreprenörerna för Breakit, uppgifter som Lena Apler bekräftar. Sammanlagt har hon gått in med en miljon kronor för 20 procent av bolaget. 

Enligt investeraren träffade hon duon för att gå igenom affärsmodellen, och insåg att de kommer att behöver mer kapital för att få in användare. 

“Då tyckte jag att det var lika bra att utöka emissionen på en gång”, säger Lena Apler till Breakit.

Sedan avsnittet spelades in i har mycket hänt inom bolaget, berättar grundarna. Appen har utvecklats, antalet användare har ökat och samarbeten med flera livsmedelskedjor och fristående handlare har signerats.  

Grundarna sticker inte under stol med att Draknästet inte bara gav vind i seglen genom klirr i kassan och kompetens från investeraren. Att synas i SVT gav bolaget en ordentlig skjuts – av de omkring 40 000 personer som använder appen i dag anslöt närmare 10 000 efter att avsnittet som Foodrunners medverkade i publicerades på SVT Play. 

Nu är målet att appen ska ha drygt 91 000 användare i slutet av året. I tillägg siktar Johansson och Kärrberg på att utveckla appen ytterligare för att användare även ska kunna jämföra priset på matvaror inom e-handel. Men för det behövs mer pengar och jakten på investerare är i full gång. Kärrberg berättar att det förs diskussioner med flera potentiella investerare, däribland ägare av större livsmedelskedjor. Samtidigt är han är förtegen om vilka det handlar om. 

Priset först – sen klimatet

Bolagets fokus – mat – tangerar den högst aktuella hållbarhetsdebatten. Enligt Naturvårdsverket står mat för en tredjedel av hushållens klimatpåverkan. Och den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC pekar på att klimatförändringarna går snabbt och att människan till mer än 90 procents sannolikhet är huvudorsaken till den globala uppvärmningen.

Hur kommer det sig att ni endast tar fram det billigaste alternativet och inte erbjuder kunden att exempelvis välja mellan en billig matkasse och det mest klimatvänliga alternativet?

“Vi använder priset för att det är en kärnfaktor i alla länder. Men det som vi egentligen tittar på är en helhet på pris, hållbarhet och miljö. Lite längre fram kan jag garantera att det dyker upp miljöinformation om produkter. Vi kommer fokusera mer på miljöaspekter efter att vi har utvecklat prisjämförelse för matvaror inom e-handel”, säger Michael Kärrberg.

Varför väljer ni att prioritera i den ordningen?

”Vår prioritering är ganska enkel. Det handlar i grund och botten om att för att få användare, och för att därefter kunna informera om miljöaspekter och hållbarhet i det hela så behöver man först väcka folks intresse. Priset på matkassen är den enklaste faktorn att börja med för att få fler att använda appen. Pris drar intresse helt enkelt”, säger Michael Kärrberg.

Foodrunners

Foodrunners grundades 2016.

I år uppskattas bolagets omsättning landa på 1,1 miljoner kronor.

För 2022 är omsättningsprognosen drygt 12 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER