Sök

Tom Xiong säljer sin padelsatsning i Kina – svensk entreprenör och World Wide Padel tar över

Johan Hansson, vd på World Wild Padel, och techprofilen Tom Xiong.

Johan Hansson, vd på World Wild Padel, och techprofilen Tom Xiong.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Svenska World Wide Padel vill bygga ett padelimperium och köper nu profilen Tom Xiongs tech-satsning inom sporten. “Det finns en otrolig potential i Kina”, säger vd:n Johan Hansson.

I Sverige har padel-boomen varit total. Och investerare, inte minst techprofiler, har stått i kö för att pumpa in pengar i sporten.

Än har det inte slagit igenom med samma kraft i andra delar av världen. Men spelplanen är på väg att ritas om. Det är Johan Hansson, vd på World Wide Padel, WWP, övertygad om. De senaste åren har bolaget inlett en offensiv för att bygga ett padel-imperium, med en start som gick av stapeln 2015, flera år innan hajpen tagit Sverige med storm. Kort därefter öppnade Hansson fyra anläggningar i Shanghai, Kina, genom bolaget Padel X – och i dag både säljer, installerar och driver bolagen anläggningar. 

Nu kan Breakit berätta att expansionen fortsätter med ett köp av techprofilen Tom Xiongs padel-satsning i Kina.

Produkten, som har utvecklats av Xiongs bolag Move Shanghai, beskrivs som en digital upplevelse för spelare med en rad funktioner – från bokningssystem av banor till saas-lösningar för att föra samma padelentusiaster och verktyg som ska ge spelare information om exempelvis hur de har rört sig på banan under en match. 

”Nu vill man inte bara spela padel, utan även nörda ned sig i detaljer runt omkring”, säger Johan Hansson och kallar affären för ett naturligt nästa steg.

Fenomenet har bubblat det senaste året. Bokningsapparna Playtomic och Matchi är exempel på två plattformar som fått raketfart under padel-boomen. 

“Mycket pengar inblandade”

Tom Xiong berättar för Breakit att Move Shanghai har jobbat nära Johan Hanssons verksamhet i utvecklingen av tekniken och konceptet.

“Under tiden har vi insett att våra visioner om vad vi vill bygga på sikt stämmer bra överens”, säger Xiong.

Hur mycket prislappen landar på vill varken Xiong eller Hansson berätta, men enligt utsago av den den sistnämnde är det en stor investering och att det är “mycket pengar inblandade”.

I Sverige är det nog få som undgått att höra talas om sporten och banor har snabbt dykt upp runt om i landet. Så hur mycket större kan det egentligen bli? Vid halvårsskiftet pekade ny siffror på ett trendbrott i hajpen, något som Johan Hansson backar upp.

“Det har milt sagt gått i en hysterisk takt. I år har vi sålt 400 banor bara i Sverige. Men självklart kommer det att ske en avmattning på marknaden. Det går inte att bygga i den här takten, för vi är bara 10 miljoner människor i Sverige. Och vinstmarginalen har varit helt hysterisk”, säger Johan Hansson.

Omsättningen väntas rusa

Men Kina är en betydligt större marknad, där sporten ännu är i sin linda. Och sakta men säkert har invånarna fått upp ögonen för padel, som också kommer att driva ett ordentligt omsättningslyft de närmaste åren, uppskatta Hansson.

Totalt omsatte bolagen, WWP och Padel X, tillsammans 10 miljoner kronor under 2020. Prognosen för i år är betydligt högre än så: totalt 150 miljoner kronor i båda bolagen. För nästa år, 2022, är ribban satt på helt andra nivåer – siktet är inställt på att omsätta 400 miljoner kronor, där den svenska marknaden står för omkring 20 procent. 

Johan Hansson beskriver potentialen för sporten i Kina som “otrolig”. Han får medhåll från Xiong som tillägger att det kan växa snabbt i landet och expandera globalt tillsammans med tekniken som utvecklats i Move Shanghai.

Men hur kommer de sig då att Tom Xiong redan nu, knappt ett år efter starten, väljer att sälja satsningen?

”Den här affären är både i kontanter och aktier. Och jag tror väldigt mycket på WWP, så både jag och mina delägare som är med i den här affären vill ha en andel. Så vi kommer till en viss del vara med på resan", säger Tom Xiong.

Bland de säljande delägarna finns en rad namn, däribland ängelinvesterare som byrån seventy, Celine Fierro och Fredrik Jung Abbou.

Läs mer