Sök

Annonssamarbete med SPP

Slipp gnissel, spara tid och pengar – här är 4 råd som ger dig pensionskoll

Foto:Unsplash

Ebba Arnborg

Att administrera de anställdas tjänstepensioner kan vara tidskrävande och komplicerat. Så många som var femte anställd är felförsäkrad, enligt FörsäkringsGirot. Men lugn – så behöver det inte vara!

En oreda av manuella blanketter, bristande överblick och nyckelpersoner som slutar kan leda till allvarliga missar. Som att ni råkar betala premier i onödan till personer som redan avslutat sin anställning – eller missar att betala in premier för era anställda.

”Inför varje månad ska pensionsgrundande löner registreras i lönesystem och här är det viktigt att det blir rätt för de anställda, även för de som är föräldralediga, tjänstlediga, utlandsanställda och för de som löne- och bonusväxlar. Som växande bolag vill man självklart hålla fanan högt som trygg arbetsgivare med attraktiva förmåner. Då ska administrationen vara både enkel och rätt”, säger Shoka Åhrman, Pensionsexpert på SPP.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide!

Det finns en rad fallgropar för den som administrerar företagets pensionslösningar – som riskerar att bli kostsamma, i form av exempelvis förseningsavgifter, retroaktiva kompensationskrav och åtgärder från Skatteverket.

Som tur är finns det lösningar. Med rätt verktyg kan du som arbetsgivare säkerställa att dina anställda får rätt skydd, och rätt försäkringar.

”Säkerställ att ditt företag kan undvika administrativt gnissel och enkla misstag genom att ert pensionsbolag tillhandahåller smidiga digitala verktyg. En av grundstenarna för en bra pensionslösning är att administrationen av den blir både enkel och korrekt”, säger Shoka.

För dig som vill ha en smidigare administration av tjänstepensionen har SPP tagit fram ett whitepaper för att hjälpa dig på vägen.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide!

Här är 4 steg till en smidigare pension

1. Se till att allt blir rätt från början
Vid nyanställningar är en vanlig fallgrop att det råkar anmälas fel pensionsmedförande lön, vilket kan leda till att den anställda inte får rätt skydd och felaktiga inbetalda premier. Det händer också att premien anmäls för sent, vilket kan leda till att den anställda inte får ett fullskaligt skydd vid exempelvis långvarig sjukdom.
Se hur du undviker dessa fallgropar här!

2. Sätt rätt lön – även efter en förhöjning
Vid lönerevisioner är det många ändringar som registreras under kort tid. Något som är enkelt att missa är att säkerställa att den anställda får rätt avsättningar – även med den nya lönen.
Se till att administrationen blir rätt under lönerevisionen – bästa råden i SPPs whitepaper!

3. Ge dina anställda ett bra avslut
När det är dags att säga hejdå till medarbetare som går vidare mot nya äventyr finns en rad saker att tänka på för dig som administratör. Som att anmäla avslut i tid, främst för att undvika onödiga kostnader i efterhand.
Detta viktigt att tänka på – och så kan du göra om något redan gått snett!

4. Låt dig inte luras av engångspremier
Det finns flera exempel på pensions- grundande tillägg som avsätts en gång per år, och som kan kräva lite extra omsorg vid administreringen. Exempelvis finns företag som erbjuder arbetstidsförkortning som är pensionsgrundande, vilket kan kräva lite extra administrativ kärlek.
Se här vad du bör du ha koll på när du registrerar en engångspremie!

Läs mer