Codemill ökar förlusten – men höjer omsättningen

Codemill

Från vänster: Codemills medgrundare Rickard Lönneborg och Johanna Björklund. Foto: Press / Unsplash

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Har flera av de största amerikanska techjättarna på kundlistan.

När videoteknikbolaget Codemill klev in på börsen i somras kallade vi det Umeås hetaste startup. Bolaget som säljer mjukvaruprodukter som förenklar arbetet för filmproduktionsbolag och medier, tog in nästan 50 miljoner inför noteringen men  på börsen har mottagandet varit svalare än i Breakits spalter och aktien har fallit över 30 procent under den första tiden på börsen. 

Nu redovisar bolaget ökad omsättning och ökad förlust jämfört med samma period året innan.

Hårda siffror från Codemills rapport

Omsättningen steg 9,0 procent till 8,5 miljoner kronor (7,8).

Rörelseresultatet blev -7,1 miljoner kronor (-2,8).

Resultatet efter skatt blev -7,3 miljoner kronor (-3).

Resultat per aktie hamnade på -0,61 kronor (-0,30).

"Årets andra kvartal har för oss handlat om att öka tempot, skala upp och expandera", skriver Codemills vd Rickard Lönneborg i rapporten.

"Vi genomförde en kraftigt övertecknad emission, följt av notering på Nasdaq First North den sextonde juni. Det var en viktig milstolpe för oss som bolag, våra aktieägare samt våra medarbetare. Vi gläds åt att vi nu finns på börsen som kan möjliggöra vår fortsatta expansion", skriver vd Rickard Lönneborg i rapporten.

Tecknat avtal med techjättar

Under kvartalet har bolaget tecknat avtal med ytterligare ett FAANG-bolag rörande användning av produkten Accurate Player. FAANG är en förkortning för den amerikanska börsens hetaste techbolag, Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google. Totalt är tre av fem FAANG-bolag nu kunder till det svenska bolaget.

"Vi har nu också skruvat upp tempot i försäljningen, genom att bygga upp ett större säljteam med fler nationaliteter, både i Sverige, UK och USA (Los Angeles) och ökat vår marknadsföring med hjälp av branschexperter", fortsätter han.

Codemill-chefen pekar också på att det skett en intressant strukturaffär i sektorn. Adobe köper Frame.io som är en konkurrent till Codemills produkt Review för 1,28 miljarder dollar. Det menar Lönneborg visar på intresset i marknaden för den typen av produkt.

Läs mer