Sök

Airpods succé – uppges dra in mer än Spotify, Twitter, Snap och Shopify (tillsammans)

AppleHårdvara

Foto: TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Först hånades de – men Apples trådlösa hörlurar har blivit en stor succé.

När Apple presenterade sina Airpods i slutet av 2016 fylldes internet av hån. Kontentan var att de såg löjliga ut.

Men det har inte hindrat de trådlösa hörlurarna från att bli en stor succé för Apple. En sammanställning som techskribenten Kevin Rooke gjort i ett blogginlägg visar att Airpods uppskattningsvis drar in mer pengar än Spotify, Twitter, Snap och Shopify – tillsammans. (Siffrorna har dock ifrågasatts, bland annat av Apple analytikern Neil Cybart som i en Twitter-tråd menar att Kevin Rookes siffror träffar fel). 

Första året, 2017, såldes enligt analytikernas uppskattningar (Apple redovisar inte försäljningen) 15 miljoner Airpods för runt 150 dollar paret. Hörlurarna drog alltså redan första försäljningsåret in 2,25 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 1 procent av Apples Iphone-försäljning. 

År två hade försäljningen av Airpods ökat till 35 miljoner par, motsvarande 2,4 procent av Apples Iphone-försäljning.

Och förra året såldes uppskattningsvis 60 miljoner enheterenligt Bloomberg, samtidigt som en ny och dyrare modell lanserades. 

Det innebär att Apples till en början hånade produkt kan ha omsatt uppskattningsvis 12 miljarder dollar förra året, motsvarande 113 miljarder kronor. 

Läs mer