Sök

Schibsted: Vi gör om säljet för att bygga ett nordiskt mini-Facebook

Schibsted

Tomas Oneborg / SvD / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Nu förklarar toppchefen Anders Nylander beskedet att säljcheferna på medie- och e-handelsjätten tvingas söka om sina tjänster.

Beskeden om omorganiseringar i digitaliseringens spår står som spön i backen i den svenska medieindustrin. På torsdagen rapporterade vi om att Schibsted, som bland annat äger Blocket, nyhetsappen Omni och lånesajten Lendo, stöper om säljkårens arbete i grunden.

Kärnan i förändringen är följande: Alla säljare ska från och med nu kunna sälja annonser på alla koncernens sajter och appar - i stället för att bara sälja för till exempel Aftonbladet.

Dessutom måste säljcheferna söka om sina jobb.

“Det kommer att ställas andra kunskapskrav och vi får ett behov av en annan typ av spetskompetens. Därför får alla söka om sina tjänster”, säger Anders Nylander, vars titel är försäljningsdirektör på Schibsted Sverige.

Schibsted har långtgående planer på att bygga ett brett nordiskt ekosystem för annonsering i Norden - som ska kunna konkurrera med Facebook om den digitala annonskakan i mobilen.

Enligt Anders Nylander innebär omorganisationen att säljarna hädanefter ska sälja en viss målgrupp snarare än en viss publikation.

I praktiken innebär det att annonsörerna köper exponering mot till exempel “träningsintresserade storstadskvinnor mellan 25 och 40 år” snarare än exponering på en specifik sajt.

“Vi märker redan idag att våra kunder allt oftare vill köpa på tvärs mellan sajterna. I framtiden kommer det vara så att annonsörerna köper en målgrupp - på tretton sajter. Då är det viktigt att vi har en organisation som synkar med det”, säger Anders Nylander.

Läs mer