Sök

Finansdoldisar investerar i app som ska göra säljares liv roligare

SalesboxRite VenturesCRM

Andreas Lalangas. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den svenska startupen Salesbox tar in 2,5 miljoner kronor från Rite Ventures. Nu siktar säljappen på att nå miljardomsättning - inom fem år.

Av dokument från Bolagsverket framgår att Rite Ventures tar en ägarandel i Salexbox på ungefär 10 procent. Det innebär en värdering på 22,5 miljoner kronor.

Salexbox medgrundare Andreas Lalangas säger att bolaget, liksom de flesta startups, lägger det mesta av pengarna på produktutveckling.

"Jämför man tjänsten idag med hur den såg ut i början av året är det som en helt ny produkt. Sedan har vi också provat olika marknadsföringsstrategier och fått på plats våra säljprocesser”, säger han.

Företaget har byggt ett kundhanteringssystem, även kallat CRM-system, som hjälper säljare att hålla kolla på vem de har kontaktat. Ett av syftena med den sortens system är att undvika att flera kolleger springer på samma boll.

Salesbox CRM-system är, i alla fall enligt Andreas Lalangas, världsunikt.

“Om man ser på hur andra CRM-bolag jobbar så riktar de sig egentligen bara mot bolagens ledningsgrupper. Det blir ett kontrollverktyg för att följa försäljningen, trots att 95 procent av de som använder ett CRM är säljarna själva. Säljarna ser ofta ingen anledning att använda CRM:et förutom att chefen kräver det. Det vill vi ändra på med Salesbox”, säger han.

För att skapa extra incitament för säljarna har tjänsten även en coachningsfunktion inbyggd. Den lär sig av säljarens beteende och kan skicka påminnelser om att vidta olika åtgärder som kan öka chansen för att en affär blir av.

Appen fungerar även som ett digitalt anteckningsblock.

“När tjänsten ger något tillbaka till säljarna blir de mycket mer måna om att lägga in data i CRM:et. I andra system kanske man lägger in data någon gång i veckan och då är inte alltid informationen ens fullständig. Många bolag sitter därför med osäker och gammal information om sin försäljning. Det blir lite som att köra bil och bara titta i backspegeln”, säger Andreas Lalangas.

En annan skillnad som Andreas Lalangas lyfter fram är att tjänsten är gjord för mobilen i första hand.

“Vi började med det och har sedan anpassat det för webbläsare också. Som säljare lägger man den största delen av sin arbetsdag utanför kontoret, då måste det vara lätt att lägga till information i CRM:et från telefonen eller läsplattan”, säger han.

Nu har bolaget fått in riskkapital från Rite Ventures, som är lite av en doldis på den svenska riskkapitalscenen. Investmentbolaget, som grundades av finansmännen Peter Lindell och Christoffer Häggblom, har dock investerat i en rad framgångsrika internetbolag - däribland Mathem, spelbolaget Paradox och fintechbolaget Modular Finance.

Salesbox grundades 2014 och omsatte bara 42.000 kronor förra året. Nu har bolaget över 15.000 kunder i 180 länder. Affärsmodellen har dessutom ändrats från en så kallad freemium-modell, alltså att man betalar för extra verktyg men att huvudtjänsten är gratis, till en ren betaltjänst.

“Nästa viktiga milstolpe för oss är att nå break even. Det gör vi under början av 2016. Det långsiktiga målet är att ha fyra miljoner kunder inom 2020 och nå en årsomsättning på en miljard dollar”, säger Andreas Lalangas.

Läs mer