Vässla satsar på micromobility – omsätter 20 miljoner

VässlaTransport

Rickard Bröms, vd och grundare av Vessla. Foto: Pressbild.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Elmoppe-tillverkaren Vässla har precis avslutat sitt första verksamhetsår.

Samtidigt fortsätter bolaget nu sin satsning på micromobility, små lätta transportmedel, i bredare termer. Något som bland annat syns i lanseringen av deras egna elsparkcykel.

“Vår ambition är att ha en flotta av fordon som täcker pendlingsdistansen 0-20 kilometer enkel väg. För att göra det tror vi att vi behöver tre typer av fordon, mopeder, kickbikes och cyklar. Vi kommer inte att se fler produkter förens om tidigast ett år, men vi transformeras till ett micromobility-företag”, säger Rickard Bröms, vd på Vässla.

Försäljningen har nästan uteslutande skett online och omsättningen under 2018 landade enligt Rickard Bröms på cirka 20 miljoner kronor. Han vill inte ge några exakta siffror kring resultatet, utöver att rörelseresultatet var positivt. Totalt såldes cirka 1200 elmopeder.

“Vi har lagt mycket pengar på produktutveckling, något som inte levererar till ett positivt resultat idag men som kommer att göra det längre fram.”

Vässla tog in 10 miljoner kronor i riskkapital 2018, och senare i år kan det bli aktuellt att återigen ta in nytt externt kapital. Pengar som bland annat skulle användas för att växa på befintliga och nya marknader. Norge, Tyskland, Baltikum och Polen ligger närmast, samtidigt som ytterligare lanseringar väntar under hösten.

“Vi har ett år i ryggen och känner oss säkra på att kunna omvandla kapital till produktutveckling och expansion i Europa.”

Vässla grundades av Rickard Bröms och har under fjolåret vuxit till 10 anställda.

Läs mer