Sök

Nytt bakslag för NaturalCycles – fälls av reklamombudsmannen

Natural Cycles

HANNA WICKHOLM OCH SANNA JOHANSSON, STUDENTER SOM TOG SIG EN TITT PÅ P-APPEN NATURAL CYCLES. FOTO: NORA LOREK / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

P-appen får inte påstå att företagets app är 99,9 procent säker. Nu inleder det svenska bolaget en stor studie.

Förra veckan kunde vi rapportera att Läkemedelsverket just nu håller på att undersöka om p-appen Natural Cycles ska klassificeras som en medicinsk produkt eller inte. En granskning som skulle kunna få konsekvenser för bolaget.

Nu kommer ytterligare ett bakslag för den svenska preventivappen.

Idag stod det klart att Reklamombudsmannen klandrar Natural Cycles för missvisande reklam. Tidigare i år påstod Natural Cycles i reklam och marknadsföring att företagets app är 99,9 procent säker – vilket de alltså inte får göra.

"Reklamombudsmannen kräver att vi har än mer forskning som bevisar vårt påstående", säger Raoul Scherwitzl, vd och medgrundare för Natural Cycles.

"Därför avser vi att initiera ytterligare en studie tillsammans med Karolinska och minst 10 andra sjukhus redan under januari 2016. Det är en studie som kommer pågå under 2 år och jämföra NaturalCycles med p-piller i en randomiserad klinisk studie.  

Kristina Gemzell Danielsson, ledande forskare för studien, kommenterar:

"En liknande studie har aldrig genomförts tidigare och är därför väldigt spännande, säger Kristina Gemzell Danielsson.

Fram till studiens resultat är säkerställt kommer NaturalCycles inte längre att påstå att appen är 99,9 procent säker.

"NaturalCycles är trygga med att även denna studie kommer att visa samma fina resultat som de två tidigare studier vi har genomfört, säger Raoul Scherwitzl.

Appen har idag 50 000 användare.

Läs mer