Sök

Affärsänglar ger sig ut på jakt efter nya bolag – på Instagram

TwitterInstagramAffärsidéer

Magnus Wiberg, Karolina Räntfors och Susanna Falkengren.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Under fem dagar är det möjligt att pitcha sina idéer till tre kända affärsänglar – via sociala medier.

Nu lanserar en grupp svenska affärsänglar “140-pichen” på initiativ av telekombolaget Telenor. Konceptet gör det möjligt att skicka in sina affärsidéer via Twitter eller Instagram under hashtaggen #140pitchen.

De tre som bedömer och utvärderar är följande.

  • Magnus Wiberg, internetveteran som grundade Pricerunner 1999. Numer är han medgrundare och partner på riskkapitalbolaget Eequity.
     
  • Karolina Räntfors, grundare av Tic som tillverkar en produkt för att enkelt fästa skjortknappar. Företaget finns i dag över hela världen.
     
  • Susanna Falkengren, advokat och investerare känd från tv-programmet Draknästet. Hon är delägare i en rad bolag inom medtech, it och innovation.

När det kommer till rena pengar så kan trion också hjälpa till att sätta entreprenören i kontakt med potentiella investerare.

"Jag hoppas att jag kan få några runtom i Sverige att våga ta klivet och bli entreprenörer. Är det duktiga personer tror jag att finansieringen kommer att vara ett mindre problem", säger Magnus Wiberg.

Kan du själv tänka dig att investera?

"Det är inte omöjligt att vi investerar i dessa idéer framöver när entreprenörerna bildat bolag och kommit lite längre i att förverkliga sina entreprenörsdrömmar", säger han. 

Hans eget riskkapitalbolag Eequity investerar som regel inte i nystartade bolag, utan går in i e-handelsbolag som redan har nått en relativt hög omsättning och är lönsamma.

Är Instagram och Twitter verkligen bra format för en pitch?


“Jag tycker att det är ny rolig twist och vill uppmuntra till att våga testa sin idé utan att ägna veckor åt att ta fram en detaljerad affärsplan. Det är ett sätt att uppmuntra till entreprenörsskap och minska tröskeln till att testa sin idé. Det är därför vi är med, för att det känns roligt och kreativt”, säger Magnus Wiberg.

Vad är du intresserad av för bolag?


“Jag brinner för alla internetbaserade verksamheter som bygger på att man rider på digitaliseringsvågen. Det är min passion och jag hoppas att det kan dyka upp något där.”

Varför tror du så få människor realiserar sina affärsidéer?


“Jag drog igång mitt bolag på dotcom-tiden, då vågade folk ta steget och säga upp sig från sina jobb. Det var den kulturen. I dag går det enklare att bygga sin idé för konsumenterna är mer mogna – men många har inte entreprenörer eller investerare i sin bekantskapskrets och kanske saknar accessen till någon som gjort det tidigare och uppriktigt kan säga ‘det låter helrätt, kör på det’.”

Vad är det ditt bästa tips om man har en idé? Var börjar man?


“Om det är åt det digitala hållet kan man testa idén på sin fritid, utan att det krävs ett enormt kapital. Du kan bygga en enklare variant av produkten för att sen se om det tar fart. Det gick inte för tio år sedan, då var det mycket svårare att bli entreprenör. I dag kan hela branscher förändras över en natt med enkla medel, Uber och Airbnb är bara två exempel", säger Magnus Wiberg.

Läs mer