Miljonregn över hans elmoppe – sparkcykel nästa för Vessla?

VesslaelfordonElcyklar

Rickard Bröms, vd och grundare av Vessla. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vessla har sålt elmoppar för 10 miljoner kronor.
Med färska pengar i kassan sneglar man mot nästa stora grej – eldrivna sparkcyklar.

Han såg kaoset framför sig. 

När Slussen – knutpunkten för många pendlare i Stockholm – skulle byggas om blev Rickard Bröms orolig. Men istället för att gnälla om hur lång tid det skulle ta att åka till jobbet valde han att se en möjlighet.

Rickard Bröms sade upp sig från jobbet som kreativ chef på en kommunikationsbyrå, för att satsa allt på sin idé: En stilrent designad, tyst, eldriven scooter kallad Vessla. Med en sådan skulle han, och många andra pendlare, kunna ta sig fram snabbt och miljövänligt.

Sedan dess har hjulen snurrat på. Enligt egen uppgift har Vessla sålt för totalt 10 miljoner kronor. Nu fyller bolaget på kassan med 7 miljoner kronor via en nyemission, kan Breakit berätta.

”Vi ska inte vara beroende av riskkapital för den dagliga driften, utan pengarna ska bara användas till långsiktigt värdeskapande investeringsprojekt”, säger Rickard Bröms.

Inom kort lanseras Vessla i Norge och Tyskland. Sedan väntar Spanien, där moppesäsongen varar året runt. Men planer finns även på att bredda scooteräventyret med fler produkter.

I USA har riskkapitalisterna hittat en ny potentiell framtida guldkalv: Eldrivna sparkcyklar. Det märks inte minst på att startupen Bird – med Sequoia som investerare – har nått en värdering på 2 miljarder dollar på bara ett år. Ett annat hett bolag i nischen är Lime. Båda bolagen har lanserat eldrivna sparkcyklar som delningstjänst.

Även i Stockholm kan den uppmärksamme se en växande skara vuxna människor fara till sina möten på eldrivna kickbikes. När Breakit når Rickard Bröms är han i färd med att packa upp en sparkcykel till sig själv, som han ska testa.

Vessla funderar nämligen på att ta fram en egen variant.

”Elscootern är grym för den som bor i närförort, men nu tittar vi på att ta fram ett innerstadsfordon i lättviktssegmentet. Det är högsta prioritet och där ligger sparkcykeln väldigt bra till”, säger Rickard Bröms.

När Vessla grundades ägdes bolaget till en tredjedel av Rickard Bröms. Resten ägdes av mopedveteranerna Peter Klangsell och Mikael Klingberg, via deras bolag Mipecorp – som också äger webbshoppen Köp En Scooter.

Hösten 2017 tog Vessla in 2,4 miljoner kronor i riskkapital, enligt handlingar från Bolagsverket. Värderingen landade då på 13 miljoner kronor, enligt Breakits beräkningar. I den nya rundan värderas Vessla till 32 miljoner kronor.

Dels investerar några av de befintliga ägarna, som TAT-grundaren Ludvig Linge. Dels ansluter nya ägare som Simon Josefsson, Martin Thilander och Magnus Gottås till Vessla.

Läs mer