Sök

Aftonbladet-chefen öppnar för att "göra en Facebook" i framtiden

Schibsted

JONAS EKSTRÖMER / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Schibsted kan komma att låta andra publicister lägga upp sitt innehåll på mediejättens nya plattform, i en deal där parterna delar på intäkter och trafik.

Det öppnar Aftonbladets vd och chefredaktör Jan Helin för i senaste avsnittet av podcasten Mattsson Helin. 

Upprinnelsen till att ämnet kom upp i podcasten var en fråga jag ställde till Jan Helin och hans poddkompanjon Thomas Mattsson på Twitter i fredags.

Jag frågade då om Schibsted, som äger Aftonbladet, har för avsikt att bli en plattform där även aktörer som inte ägs av Schibsted kan publicera sig. Det skulle kunna bli en sorts Schibsted Instant Articles (jämför med Facebook-exemplet nedan), där fristående publicister som kan tänka sig att dela intäkter med Aftonbladet får trafik från kvällstidningens startsida.

Jan Helins svar blev, lite förenklat, "ja".

"Det skulle vi absolut kunna tänka oss att göra. Frågan är lite tidigt väckt för att svara på i detalj, men det är en intressant tanke", säger Aftonbladet-chefen i Mattsson Helin.

Han betonade dock att det finns avgörande skillnader på att samarbeta med Schibsted och att göra detsamma med Facebook.

Detta eftersom det, om jag förstår honom rätt, går att göra enskilda partnersskapsavtal med Schibsted, medan Facebook kräver att den som ska publicera sig där gör det helt på Facebooks villkor.

Schibsteds koncernledning har gång på gång varit tydlig med att den vill driva trafik direkt till de egna webbsajterna i stället för att göra sig beroende av länkar från sociala medier som Facebook. 

Schibsted har också en kritisk inställning till Facebook Instant Articles, som är den amerikanska techjättens initiativ för att få journalister att lägga upp sitt innehåll direkt på Facebook i stället för att länka till en nyhetssajt.

Kritiken mot Facebook Instant Articles går i stora drag ut på att den som släpper direktrelationen med sina användare på sikt också släpper kontrollen över sin affär, eftersom den hamnar i händerna på Facebook.

Den som lämnar över samma kontroll till Schibsted hamnar förstås i ett liknande scenario.

En skillnad, utöver den som Jan Helin nämner ovan, är förstås att den algoritm som ska styra nyhetsflödet på Aftonbladets startsida kommer att vara väldigt annorlunda än den som styr våra Facebook-flöden.

En publicist som slipper konkurrera om utrymmet med privata dop- och bröllopsbilder (en typ av innehåll som Facebook alltid prioriterar) kanske är mer benägen att ingå ett samarbete.

Ett tänkbart scenario är att en grupp svenska lokalsajter blir först ut med att samarbeta med Aftonbladet på det här sättet.

Läs mer