Pressrelease

Av: Casinio.se

Nya compliance-regler för spelbranschen ökar internkrav på utbildning

Publicerad: 30 okt 2020 11:44

Uppdaterad: 30 okt 2020 11:44

Den svenska spelmarknaden står inför nya utmaningar inför 2021. På Casinio.se har man valt att satsa på en rigorös internutbildning av samtliga i personalstyrkan för den svenska marknaden.

Med hjälp av utomstående compliance-experter kommer man att under de närmaste kvartalen gå igenom viktiga ändringar kring content och artikelskrivning. I all kommunikation utåt behöver  man granska texter för att säkerställa att lagar och regler följs. Detta har inte alltid varit fallet i Sverige, som fram tills 2019 var en oreglerad marknad utan krav på compliance och med ett otydligt regelverk kring marknadsföring.

Fler och fler speloperatörer ställer hårdare krav på hur återförsäljare i skrift benämner deras casinon mot svenska kunder. Regelbundna ändringar i bonuserbjudanden i kombination med Spelinspektionens ändringar har skapat ett behov av flexibilitet hos arbetsstyrkan. På marknader närliggande Sverige har snabba ändringar även kastat om behovet av förståelse för spelbranschen.

Tyskland genomförde nyligen en juridiskt svartlistning av ordet “casino”, där man numera inte får kalla nätbaserade casinon för casinon. Istället måste termen “Spielbank” användas i all kommunikation kring nätbaserade casinon – både ny och gammal text. Denna förändring kom utan vidare förvarning och har inneburit tusentals extra arbetstimmar för hundratals spelbolag enbart på den tyska marknaden.

I ett förebyggande arbete har Casinio nu valt att storsatsa på compliance-utbildning. Detta görs proaktivt inför att liknande ändringar eventuellt kan komma att ske för den svenska marknaden under 2021.


 

Micael Bengtsson
Head Of Compliance