Pressrelease

Av: MollDog Media

Hur det nya svenska spelreglementet påverkat reklam och annonsering

Publicerad: 30 jul 2019 16:43

Uppdaterad: 30 jul 2019 16:44

Fram tills nyligen ansågs Sverige vara ett av de mest restriktiva länderna när det kommer till spelande. År 2018 började landets lagstiftare att arbeta med en ny uppsättning regler, som skulle tillåta utländska operatörer att vara en del av den svenska spelmarknaden. Fram till dess var endast statligt ägda spel tillåtna.

Riskdagen röstade den 14 juni 2018 in den nya lagen Swedish Gambling Act, men det var inte förrän i början av detta år som reviderandet av statens spelmonopol trädde i kraft. De nya reglerna har påverkat olika aspekter i branschen, så som marknadsföring som har specialiserat sig på casino bonus.

Den nya spellagen

Med Sveriges nya spelregler strävar man efter att ha fortsatt kontroll över spelsajter, för att på så vis säkerställa att alla medborgare som spelar på spelsajter gör det tryggt och säkert. Detta återspeglas i lagförslagets paragraf där det står skrivet att licensierade operatörer är skyldiga att skydda spelare mot alltför stora spelaktiviteter genom att lägga till självhjälpsalternativ och restriktioner på sina sajter.

Operatörer som erbjuder olicensierade tjänster kommer att få konsekvenser som blockerade transaktioner mellan sajten och spelare, eller i allvarligare fall få sajten avstängd. Alla internetleverantörer är skyldiga att uppvisa varningsmeddelanden för alla webbsidor som erbjuder olicensierat spelande. Dessutom kommer all olicensierad marknadsföring och reklam för spel att betraktas som ett brott. Alla parter som visat sig vara delaktiga i sådana olagliga aktiviteter kommer att bli dömda för åtal. 

Omfattningen av det nya reglementet

Både lokala och utländska operatörer har tillgång till det fastställda licenssystemet på spelmarknaden. Nya casinon, så väl som redan befintliga operatörer i Europa, kommer att omfattas av samma regler. 

Denna förändring innebär att Sverige kan förvänta sig nya casinon, som kommer att konkurrera mot statskontrollerade operatörer – det vill säga Svenska Spel. 
Från och med oktober förra året hade landets licensmyndighet redan fått in över 50 ansökningar från spelgrupper. 

 

Hur det nya reglementet påverkar marknadsföringen 

Man har lagt stor vikt vid marknadsföring av licensierat spel, vilket är avgörande för att upprätthålla de nya spelreglerna. Bortsett från kriminalisering av marknadsföring och reklam för olicensierad spelsajter, anges i lagförslaget att annonsering bland annat ska vara måttlig och inte riktas till personer under 18 år.

Naturligtvis har licensieringen av utländska operatörer lett till en ökad reklamverksamhet från operatörer som försöker etablera sig i denna konkurrensutsatta och omreglerade marknad. Svenska medier tillåter inte spelannonsering från utländska operatörer; dock har företagen andra alternativ. Exempelvis är Londonbaserade NENT Group och Discovery Networks två alternativ som företag vänt sig till för marknadsföring och reklam. 

Reglementet tillåter annonsörer att använda sig av kommersiella medier som TV4 och sociala medier som Facebook och Twitter för marknadsföring. Dessa sociala medier är särskilt effektiva och praktiska annonseringsalternativ för dessa spelgrupper.

För mycket marknadsföringen leder till striktare reglemente

Den ökade reklamaktiviteten i sociala medier och TV har emellertid mötts av hård kritik. Framförallt från regeringen som beskrivit det som "ohållbart" och "oacceptabelt". Detta ledde till att Ardalan Shekarabi, minister för statsförvaltningen höll ett möte i februari med operatörer för att diskutera frågan. Under mötet begärde ministern att industrin minskar aggressiviteten och volymen av reklam genom självreglering, annars kommer strängare juridiska restriktioner tillämpas.


Följaktligen levererade landets två största branschorganisationer SPER och BOS en gemensam manifestation under mars, samt marknadsföringsriktlinjer till ministern. Ministern var fortfarande inte imponerad och har begärt att reglerna för spelreklam ska granskas. Han uppgav att beroende på resultatet kommer den svenska regeringen att vidta åtgärder, som kan innebära att spelannonsering förbjuds helt och hållet.