Pressrelease

Av: Sporttema

Träna effektivt och säkert på studsmatta

Publicerad: 14 mar 2019 15:20

Uppdaterad: 14 mar 2019 15:20

Att hoppa studsmatta associeras ofta med lek för barn, men det är faktiskt både en skonsam och effektiv träningsform för vuxna och även äldre – samtidigt som det är riktigt roligt. Nu när våren och värmen är i antågande är det många som flyttar sin träning utomhus. Och många provar även på nya träningsformer, allt från utegym och löpning till klättring eller till och med att hoppa studsmatta.

Att hoppa studsmatta är både lekfull och bra träning. Det ger skonsam träning för rygg och knäleder samtidigt som det tränar kondition och ökar förbränningen. De tre största fördelarna med att träna med en studsmatta är:

  1. Det mjuka underlaget skyddar mot hårda stötar vilket skonar knäleder och rygg.
  2. Gravitationen och studsmattans elasticitet gör att du snabbt får upp fart och får hjälp med hoppet, vilket gör att du orkar hålla på längre och får upp intensiteten.
  3. Studsmattans mjuka underlag tränar också din balans och motorik effektivt eftersom dina små muskler i bål, fötter och fotleder hela tiden får jobba för att hålla dig i balans.

Fem minuters hoppande på en studsmatta motsvarar en halvtimmes snabb promenad enligt en amerikansk studie. För att träningen ska bli lika säker som en promenad gäller det att ha några saker i åtanke. Först och främst bör du ha en studsmatta av hög kvalitet som håller för många hopp. Tänk på att den både bör ha en stabil ram och kantskydd för att vara du inte ska riskera att göra dig illa på den. Därefter gäller det att träna säkert:

  1. Värm upp ordentligt innan du börjar hoppa.
  2. Ha skor om dina fötter och underben är ovana. När du blivit mer vältränad kan du börja hoppa barfota.
  3. Se till att studsmattan är torr så minimerar du risken att halka.
  4. Hoppa bara en person i taget så undviker du kollisioner och kan lättare kontrollera studsarna och hoppen.
  5. Öva lite hoppteknik. Börja med låga kontrollerade hopp, eller att bara promenera på plats på studsmattan. Bygg upp successivt till svårare övningar som höga knän eller roterande hopp när du blir mer vältränad. Tänk även på att landa med böjda ben, det skyddar dina knäleder ytterligare.

Sporttema erbjuder träningsredskap av högsta kvalitet till bästa pris via nätet, allt från motionscyklar till studsmattor. https://www.sporttema.se/

Följande bilagor finns för nedladdning: