Så genererar du leads i digitala kanaler – från strategi till handfasta tips

Lär dig utnyttja digitala kanaler bättre för att generera fler leads. Dina kunder använder sociala medier och andra onlineresurser i varje steg av kundresan. Genom att förstå vilka konverteringspunkter som är kopplade till de stegen kan du identifiera hur du kan förbättra din konvertering och få fler leads. 

Malina Koch har tio års erfarenhet av att hjälpa små och medelstora B2B- och B2C-bolag med sin digitala marknadsföring. Hon har jobbat på byråer i Tyskland och Stockholm och är idag COO på digitala specialistbyrån Trigger Co, och startup-coach på STING. I den här kursen kommer hon att dela med sig av strategiska råd och hands on-knep för att optimera din digitala marknadsföring. 

Syftet med kursen är att ge en tydlig struktur för en digital funnel för leadsgenerering.

Datum: torsdagen den 7 maj

Tid: kl 13.00–15.00

Plats: det digitala verktyget Zoom. Du får ett mejl vid registrering med länk

Kursen går igenom:

  • Den digitala kundresan
  • (Micro)konverteringspunkter att optimera mot 
  • Utformning av kommunikation och budskap för leadsgenerering
  • För- och nackdelar med olika digitala kanaler
  • Betalda och organiska initiativ och kampanjer
  • Mätning, analys och uppföljning
  • Hands-on tips för att komma igång och optimera

Syfte och mål: 

  • Att hjälpa dig generera fler leads digitalt
  • Att mappa ut hela kundresan och optimera mot (micro)konverteringar
  • Att ge dig tips och inspiration för både betald och organisk marknadsföring

Kursen riktar sig till: 

Alla som vill komma igång med att generera leads online eller som vill optimera sin konvertering. Till exempel:

  • Marknadsförare
  • Företagsledare
  • Säljare
  • Affärsutvecklare 

Innehåll:

13:00

Start och presentation

Breakits eventchef Olivia Lindström drar igång kursen och introducerar kursledaren Malina Koch.

Read more
13:15

Den digitala kundresan – (micro)konverteringar till leads

Det finns idag många digitala kontaktpunkter med potentiella kunder. Om vi lär oss att utnyttja dem kan vi öka vår konverteringsgrad från kontakt till lead – och till slut kund. Vi utgår från framtida kunders behov och mappar ut en digital kundresa genom olika kanaler och contentformat. Malina ger exempel på hur kundresor kan se ut och vad man behöver ta hänsyn till. 

Read more
Malina Koch
COO, Trigger Co.
13:45

Övning – individuellt och i grupp

Identifiera konverteringspunkterna i dina kunders resa från första kontakten till lead. Mappa upp en resa genom contentformat och kanaler utifrån kundens behov och beteende.

Read more
14:10

Kort paus

14:20

Var börjar jag för att öka antalet leads?

Här ger Malina hands on tips på verktyg och arbetssätt för att sätta en strategi, samt analysera och optimera flödet. Vi pratar om för- och nackdelar med olika kanaler och hur man kan utforma sina budskap.

Read more
Malina Koch
COO, Trigger Co.
14:50

Sammanfattning och avslut

Malina svarar på frågor.

Read more
15:00

Slut

Om kursledaren:

Malina Koch
COO, Trigger Co.

Malina Koch har tio års erfarenhet av att hjälpa små och medelstora B2B- och B2C-bolag med sin digitala marknadsföring. Hon har jobbat på byråer i Tyskland och Stockholm och är idag COO på digitala specialistbyrån Trigger Co, och startup-coach på STING.

Läs mer

Kontakta oss: