DEADLINE 20 APRIL KLOCKAN 15.00

Årets UF-företag

Årets UF-företag är den mest omfattande men även den mest prestigefulla tävlingen ni som UF-företagare kan vinna.

OBS! För fullständiga tävlingskriterier ladda ner kriterierna i PDFen.

Här ska ni kunna presentera en vara eller tjänst som är innovativ, nytänkande, ligger rätt i tiden och är värdeskapande för kunden. Ni ska lämna in en engagerande företagsrapport, ha god försäljning och lönsamhet samt en väl genomarbetad muntlig presentation. Ni ska även ha idéer om hur ni skulle kunna vidareutveckla företaget. Det läggs stor vikt vid att ni kan redovisa vad ni har lärt er under UF-året, både som grupp och som individer. Ni måste kunna redogöra för det interna och kollegiala samarbetet, tex de olika rollerna inom företaget, konfliktlösning mm. En rekommendation är således att vara flera i företaget.

EM
Vinnarna av Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet får representera Sverige på EM, Company of the Year Competition under sommaren 2020. Vinnarna representerar även Ung Företagsamhet under olika evenemang följande läsår och fungerar som ambassadörer för organisationen. Vinnarna av Årets UF-företag marknadsförs av Ung Företagsamhet i digitala och tryckta medier under året.

I tävlingen Årets UF-företag blir UF-företaget bedömt i tre olika moment varav varje moment är värt 100 poäng var. 

Fyra tävlingsmoment:
A. Företagsrapport 
B. Företagspresentation
C. Intervju

A. Företagsrapport

Företagsrapporten ska innehålla:

  • Innehållsförteckning och VD-ord.
  • Samarbetet inom UF-företaget, lärdomar och erfarenheter från UF-året.
  • Genomförda aktiviteter under UF-året. • Möjlig fortsatt utveckling av UF-företaget.
  • Korrekt balans- och resultaträkning samt underskrift av revisor (vilket kan vara lärare, eller annan).
  • Ort, datum och styrelsens (UF-företagarnas) namnunderskrifter med för- och efternamn är ett krav.
  • Tydlig genomgående struktur av text och layout

Företagsrapporten bör ge svar på följande frågor:

  • Är företagsrapporten relevant och gör läsaren intresserad och nyfiken?
  • Innehåller den en tydlig sammanfattning som ger läsaren en grundläggande information om hur året gått för er i UF-företaget?
  • Finns korrekta ekonomiska rapporter och analyser som visar att ni har förstått det företagsekonomiska systemet och rapporternas funktion?
  • Visar företagsrapporten att UF-företaget förstår och kan beskriva sina erfarenheter, utveckling, lönsamhet, lärdomar och framtida potential?

B. Företagspresentation

Presentationen bör ge svar på följande frågor:

  • Kan ni summera de viktigaste erfarenheterna och reflektera över med- och motgångar under UF-året?
  • Har ni tagit vara på erfarenheter och kunnat vända motgång till framgång?
  • Kan er presentation förmedla er unika historia på ett professionellt sätt som är relevant för målgruppen?

C. Intervju

Intervjun bör ge svar på följande frågor:

  • Kan ni svara på juryns frågor på ett konkret och tydligt sätt?
  • Kan ni ge genomtänkta och personliga svar på juryns frågor?
  • Har ni förståelse för företagsekonomi, ert resultat och hur det kan tillämpas i ett nytt affärssammanhang?
  • Har ni bra samarbetsförmåga, laganda och stöttar varandra under intervjun?

Juryn bedömer:

Juryn bedömer efter fem huvudkriterier som UF-företaget under något eller några moment i tävlingen ska uppnå. Varje kriterium förväntas besvara frågorna under.

1. Innovation, värdeskapande och entreprenörskap (viktning 20 procent)

  • Är varan/tjänsten, affärsmodellen, utvecklingsprocessen eller marknadsföringen innovativ i något avseende?
  • Skapar varan/tjänsten ett mervärde för kunden?
  • Kan UF-företaget förklara behovet av varan/tjänsten?
  • Har kontinuerliga förbättringar av UF-företaget skett på ett kreativt sätt?
  • Har UF-företaget tagit hänsyn till sociala, etiska och miljö mässiga aspekter och i så fall hur?

2. Varu-/tjänsteutveckling och kundfokus (20%)

  • Kan UF-företaget beskriva resan från idé till färdig vara/ tjänst?
  • Hur och när bedömdes kundernas behov?
  • Kan varan/tjänsten lösa kundens behov?
  • Vilken marknadsföringsstrategi har använts och har den ökat försäljningen?
  • Hur reagerade kunderna på UF-företagets vara/tjänst?
  • Hur hanterade UF-företaget kundernas reaktion?
  • Har UF-företaget lyckats bredda sin kundbas utanför närmiljön?
  • Förstår UF-företaget varför deras vara/tjänst blev en fram gång? 

3. Finansiella resultat (20%)

  • Har UF-företaget gjort en acceptabel vinst?
  • Har alla medlemmar i UF-företaget förstått ekonomiska begrepp?
  • Har UF-företaget kontroll på sitt finansiella läge?
  • Förstår UF-företaget vilka faktorer som kan påverka priset på varan/tjänsten?

4. Målsättning, planering/utvärdering, genomförande och administration (20%)

  • Har UF-företaget en tydlig företagsrapport som ger läsaren en grundläggande information om hur året gått för UF-företaget?
  • Har UF-företaget sett över sina mål och uppdaterat dem regelbundet?
  • Hur säkerställer UF-företaget att deras lösningar på problem som upp stod under året var de bästa och mest effektiva?
  • Hur är UF-företaget uppbyggt och har strukturen förändrats under året för att bemöta svårigheter?
  • Har UF-företaget ett effektivt system för att hantera och dokumentera sin verksamhet?
  • Har UF-företaget tagit kontakt med myndigheter för att hantera rätts liga frågor som rör deras verksamhet, t.ex. upphovsrätt eller försäkring på import och export?

5. Lärdomar (20%)
Juryn beaktar följande nyckelkompetenser:

  • kreativitet
  • självförtroende
  • initiativtagande
  • samarbetsförmåga
  • idérikedom
  • uthållighet
  • ansvarstagande

Tävlingsvärd