Margin Growth: Optimera din e-handel för ökad lönsamhet

👉  Kommer tillbaka i höst, håll utkik efter nya datum!
Vill ni sälja mer, få lojalare kunder och öka er vinst?

Under denna kurs får du hjälp att identifiera era mest kritiska områden för att nå ökad lönsamhet och ta fram en plan på hur du kan optimera de viktigaste nyckeltalen för vinst och hållbar tillväxt – konverteringsgrad, återköpsfrekvens och returgrad.

Många e-handlare upplever utmaningar att växa på ett lönsamt sätt i en allt mer konkurrensutsatt värld. Denna crash course lär er mer om hur ni kan sälja mer av rätt produkter för att skapa lojalare kunder och öka er vinst. Utifrån detta fokus får du hjälp att identifiera era mest kritiska områden för att nå ökad lönsamhet och ta fram en aktivitetsplan på hur ni kan optimera de viktigaste nyckeltalen för vinst och hållbar tillväxt för er e-handel. 

Sälj mer, lojalare kunder, bättre träffsäkerhet och megaboost

“Margin Growth - Optimera din e-handel för ökad lönsamhet” är en praktisk kurs som hjälper er att få insikter i hur ni ska sälja mer av de produkter som ökar era marginaler, ger er lojalare kunder och bättre träffsäkerhet i er kommunikation. Ni får samtidigt en megaboost av ny kunskap från föreläsare och experter från branschen.

Workshops och individuell coachning av experter

Kursen är på 4 veckor och uppdelad i fyra halvdagar och innefattar fyra workshops med coacher och experter där vi blandar teori, praktik med reflektion och diskussion. Utöver workshopsen ingår även en timme individuell digital coachning för att gå igenom den enskilda deltagarens case/utmaningar. Ni arbetar med er egen webbplats och behöver ha tillgång till er kunddata och analysverktyg under kursen.

Kursen riktar sig till:

Den här kursen vänder sig till ledare och beslutsfattare som driver en e-handel och behöver ta nästa steg i sin tillväxtresa. Till exempel: 

    • E-handelschef
    • E-commerce coordinator/manager
    • Affärsstrateg
    • Produktutvecklare
    • Säljchef
    • Marknadsföringschef

    Flexibelt deltagande: Nätverka med dina kurskamrater på plats och behåll flexibiliteten med att delta på distans. Kursen kommer ske både på plats i klassrum (Stockholm) och digitalt på distans. Se mer information nedan vid respektive kursdel.

    ANMÄL DIG NU

    Syfte och mål:

    • Identifiera era mest kritiska områden för att nå ökad lönsamhet
    • Ta fram en plan på hur ni kan optimera de viktigaste nyckeltalen
    • Få insikter i hur ni förbättrar er kundupplevelse och får bättre träffsäkerhet i er kommunikation
    • En megaboost av ny kunskap från föreläsare och experter från branschen
    • Få med dig verktyg och väl beprövade metoder för att jobba vidare med analys och samla insikter efter kursen

    Datum:

    Kursdel 1: 28 april 2022, kl 10.00–13.00 + lunch (fysisk)
    Kursdel 2: 5 maj 2022, kl 10.00–13.00 (digital)
    Kursdel 3: 12 maj 2022, kl 10.00–13.00 (digital)
    Kursdel 4: 19 maj 2022, kl 10.00–13.00 + lunch (fysisk)

    Upplägg:

    Kursen kommer genomföras både i klassrum (Stockholm) och digitalt via Zoom. På så sätt får du möjlighet att träffa och nätverka med dina kurskamrater, samtidigt som du behåller flexibiliteten med att delta på distans. Du kommer kontinuerligt få information via mail om plats och länk till Zoom under kursens gång. 

    Det går självklart bra att delta helt på distans vid behov. 

    Kursen bygger på fyra separata tillfällen och eget arbete hemma. Du får jobba teoretiskt och praktiskt under handledning av kursledarna Sophia Båge och Dan Lindgren. 

    Detta ingår:
    - Fyra kurstillfällen á 3 lektionstimmar per tillfälle
    - Exklusiv tillgång till kursmaterial
    - Nätverk och inspiration från kursdeltagare och kursledare
    - Förtäring vid fysiska träffar
    -  En timme individuell digital coachning

    Pris: 14 990 kr ex moms

    ANMÄL DIG NU

    Innehåll

    Del 1. Nuläge och plan

    • Verktyg för att göra en analys av ert nuläge
    • Viktiga nyckeltal – konverteringsgrad, snittordervärde, livstidsvärde och återköp
    • KPI:er som är relevanta för Margin Growth
    • Metoder för att analysera  och segmentera kunddata
    • Identifiera era mest kritiska områden
    • Identifiera dina mest lönsamma kunder
    • Underlag för att fatta välgrundade beslut 
    • Första steget i plan mot önskat resultat

    Del 2. Få era besökare att köpa mer av rätt produkter

    • Optimering av er kundupplevelse för att öka konverteringen (CRO)
    • Metoder för att optimera varukorgen, minska returer och optimera sortiment utifrån ökad marginal
    • Webbpsykologi, användarbeteende och tekniker för att öka försäljning
    • Metoder för att kartlägga dina kunders köpresor
    • Verktyg för att identifiera dina besökare
    • Metoder och verktyg för A/B testning

    Del 3. Få kunden att köpa oftare

    • Boosta återköpsgraden
    • Öka kundlivslängden, livstidsvärdet (CLTV) och återköp
    • Viktiga KPI:er för ökad lönsamhet
    • Återköpsfrekvens och returgrad
    • Arbeta med segmentering utifrån CLTV
    • Hur du aktiverar dina engångskunder att fortsätta handla
    • Hur du minskar kundförluster (churn) 
    • Bygga lojalitet genom automatisering och personalisering

    Del 4. Implementera er plan framåt

    • Plan för hur arbetet ska förankras och implementeras i organisationen
    • Bli konkret i aktiviteter och tidsplan för genomförande
    • Definiera rätt team och kompetenser
    • Mät och följ upp på era nyckeltal
    • Praktisk och hands on – hur du ska börja jobba efter avslutad kurs

    Extra: 

    1 timme individuell digital coachning för att gå igenom dina unika case/utmaningar.

      Om kursledaren:

      Dan Lindgren
      Senior Advisor Digital Strategy

      Dan Lindgren är senior strateg och rådgivare inom digital transformation och hjälper företag att växa genom att bli ännu mer kundcentrerade och har över 20 års erfarenhet inom digital affärsutveckling.

      Läs mer

      Sophia Båge
      E-Commerce Growth Strategist

      Sophia Båge har lång erfarenhet från digital affärsutveckling, marknadsföring och de senaste 10 åren med fokus på e-handel. Sophia är en mycket uppskattad och inspirerande föreläsare med högsta betyg av sina kursdeltagare inom e-handel, digital affärsutveckling och digital strategi.

      Läs mer

      Kontakta oss:

      Breakit
      event@breakit.se

      Breakit är nyhetssajten som på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med över 250 000 unika läsare varje vecka.

      Breakit Crash Course är vår utbildningsdel med kurser som är till för dig som snabbt och smidigt vill kompetensutveckla dig själv – och ditt bolag.