Innehåll
1. Effektivare marknadsföring – så blir du befordrad inom marknadsföring
Vi inleder kursen med att sätta den övergripande strukturen för hur marknadsföring och sälj ska bidra maximalt till företagets framgång. Vi går igenom hur kursens beståndsdelar bidrar till en förbättrad affärs- och marknadsplan samt hur du blir hjälten internt genom att ta ansvar och bli nyckelpersonen för er tillväxt, oavsett om det är för hela företaget eller inom ditt ansvarsområde.
Vi går igenom grunderna inom growth marketing och de vanligaste quick-wins som du kan titta på redan idag för att öka konvertering och tillväxt.
Följande ingår i första kurstillfället:
🎥 Film 1: Genomgång om hur marknadsföring bidrar till vinst
🎥 Film 2: Marknadsaktiviteter för tillväxt
🎥 Film 3: Growth mindset och att sätta upp er growth funnel
🎥 Film 4: Fem vanligaste quick wins för att sälja mer idag
🎥 Film 5: Tre vanligaste long fixes för att sälja mer i framtiden
📝 Övningsmaterial till grund för hemuppgift:
- Så presenterar du för ledning och kollegor hur marknadsföring fungerar
- Ramverk för att definiera er growth funnel
Du får allt material skickat till dig innan första kurstillfället.
🧑💻 Livekurs: Välkommen till ett mindset fokuserat på tillväxt och ständig förbättring
2. Kundpsykologi – den optimala kundresan
För att kunna vässa och optimera beteenden i er growth funnel behöver du förstå kundresan och kundpsykologin bakom – hur din kund tänker och vad som ligger till grund för ett köp. När du lärt känna din kund kan du konkretisera vilka beslut de gör och hur du påverkar dem för att vinna fler kunder. Du får också en praktiskt orienterad checklista för att kontrollera era kunders upplevelser så att ni får fler, nöjdare och mer betalvilliga kunder.
I kursdelen får du de verktyg du behöver för att utveckla ditt bolags befintliga kundresa, samt kunskap om kundpsykologin som ligger till grund för alla dina affärer.
Följande ingår i andra kurstillfället:
🎥 Film 1: Hur fattar kunden köpbeslutet?
🎥 Film 2: Så analyserar du era kunder – vem är de och hur tänker de?
🎥 Film 3: Så mappar du er kundresa
🎥 Film 4: Checklista för att optimera er funnel och påverkan
🎥 Film 5: Förbättra er e-handel och ert kundmöte
🎥 Bonusfilm: Så påverkas dina kunders psykologi av en kris som corona-pandemin
📝 Övningsmaterial till grund för hemuppgift: Utveckling av er befintliga kundresa
Du får allt material skickat till dig innan kurstillfället, och ska ha tittat igenom allt material innan kursstart.
🧑💻 Livekurs: Skapa den optimala kundresan – förstå kundpsykologin bakom ett köp och förbättra er påverkan
3. Varumärkesstrategi för att driva försäljning
När du har den grundläggande kunskapen kring vad som driver din kund till ett köp, och dessutom vässat din befintliga kundresa är det dags att börja titta på din varumärkesstrategi. Vad behöver du för att bygga ett starkt varumärke? Och hur ska du gå tillväga för att precisera ditt varumärkessyfte (som lockar och motiverar dina anställda), ditt värdeerbjudande (som lockar dina kunder) och din varumärkesposition (som tydligt placerar er på marknaden)?
I denna kursdel får du lära dig grunden till hur du sätter hela din varumärkesstrategi utifrån din kunds behov.
Följande ingår i tredje kurstillfället:
🎥 Film 1: Vad är vad inom marknadsföringsstrategi
🎥 Film 2: Skapa ett attraktivt varumärkessyfte som får alla att vilja jobba hos er
🎥 Film 3: Skapa ett värdeerbjudande som attraherar kunderna
🎥 Film 4: Skapa en stark varumärkesposition som får alla att älska er
🎥 Film 5: Att skapa varumärkesidentitet och kommunikationsplattform
📝 Övningsmaterial till grund för hemuppgift: Ramverk för att bygga ett starkt varumärke
Du får allt material skickat till dig innan kurstillfället, och ska ha tittat igenom allt material innan kursstart.
🧑💻 Livekurs: Så sätter du en varumärkesstrategi som driver in affärerna
4. Världens bästa marknadskommunikation
Varumärkesstrategin är tydlig – men hur jobbar man med den i praktiken? Det är här det blir viktigt med en konkret kommunikations- och marknadsplan.
När du har konkretiserat ditt syfte är det dags att börja driva in affärerna – och det gör du med sälj- och varumärkesdrivande kommunikation.
I denna kursdel får du lära dig vad säljdrivande kommunikation är och hur du konkret nyttjar det i din egen kommunikationsplan. Du får också lära dig hur du ska tänka kring val av media för din kommunikation för att på bästa sätt driva in affärer.
Vi går även in på hur marketing automation och performance marketing kan effektivisera er digitala marknadsföring.
Följande ingår i fjärde kurstillfället:
🎥 Film 1: Affärs- och varumärkesdriven kommunikationsplan
🎥 Film 2: Utvärdering och performance marketing
🎥 Film 3: Kanalval och marketing automation
🎥 Film 4: Säljdrivande kommunikation
🎥 Film 5: Varumärkesdrivande kommunikation
🎥 Bonusfilm:Marknadsinvesteringar under kris
📝 Övningsmaterial till grund för hemuppgift: Ramverk för att sätta en kommunikationsplan
Du får allt material skickat till dig en vecka innan kurstillfället, och ska ha tittat igenom allt material innan kursstart.
🧑💻 Livekurs: Skapa din bästa möjliga marknads- och kommunikationsplan