Sök

Annonssamarbete med Reach for Change

Förbättra ert sociala avtryck och maxa affärsnyttan (nej, det räcker inte att bara skänka pengar)

Reach for changeEntreprenörClimate tech

Jennifer Bonér

Vad sägs om fler kunder, talanger som står i kö för att jobba hos er, massor av nya idéer, perspektiv och inspiration – och så ha hjälpt till att rädda världen? Det är vinsterna i att jobba med ert sociala avtryck, enligt Sofia Breitholtz, vd på Reach for Change. Här är hennes bästa råd för att lyckas!

”Företag har allt att vinna på att se över sitt sociala avtryck. Vi är helt övertygade om att det finns en affärsnytta i att jobba med hållbarhet. Det finns dels ett ökat tryck från investerare, konsumenter och medarbetare, men också en stor potential och många affärsmöjligheter”, säger Sofia Breitholtz.

Som vd på Impact-inkubatorn Reach For Change har hon både tung erfarenhet och kunskap bakom orden. Sedan 2010 har Reach for Change, i samarbete med partners inom flera sektorer, stöttat över 1 200 sociala entreprenörer i 18 länder över tre kontinenter. Bland den spännande svenska dialogkatalysatorn Locker Room Talk och den afrikanska e-learning-appen Shule Direct. 

Vi går miste om mycket potential som kan bidra till stora och långsiktiga samhällsförändringar

“Det finns otroligt många innovativa lösningar därute, hos människor eller på platser där man som investerare ofta glömmer att titta. Det gör att vi går miste om mycket potential som kan bidra till stora och långsiktiga samhällsförändringar”, säger hon.

En majoritet av företag idag vill också arbeta med sitt sociala avtryck. Många väljer att göra det genom passiva donationer. Men det räcker inte, menar Sofia och framhåller att det dessutom finns mycket större vinster om man snarare arbetar över traditionella gränser mot målen för hållbar utveckling.

Hon berättar att några av de mest kraftfulla ögonblicken för Reach for Change har varit när talanger från deras partnerföretag satt sig ner tillsammans med de sociala entreprenörerna. Och så har båda sidor fått nya idéer, perspektiv och inspiration som hjälper dem att växa och utvecklas.

”Jag tror starkt att den här typen av samarbeten är en av de viktigaste möjliggörarna för att lösa de mest pressande problem i världen idag”, säger Sofia.

Här är Sofias råd för att lyckas förbättra ert sociala avtryck:

1. Ni måste ha ett genuint engagemang och åtagande från ledarskapsnivå.
”Det ska verkligen upp på högsta agendan, styrelsenivå. Man behöver ha ett tydligt ledarskap, som premierar att ni ska uppnå konkreta mål inom dessa områden”, säger Sofia.

2. Ta rygg på och samarbeta med experter och samhällsaktörer.
”De kan hjälpa er att förstå samhällsproblemen som ni är en del av, och hur ni kan bidra till lösningen. Alla kan inte göra allt. Det krävs en expertkompetens, någon som har kunskap, evidens och erfarenhet, insikter och trovärdighet”, säger Sofia.

3. Sätt mätbara mål. Som följs upp.
”Det finns en utmaning i mätbarheten, men det går. Det gäller att identifiera KPI:er, men man kan också luta sig mot expertis och arbete som redan gjorts, FN:s hållbarhetsmål är ett exempel på det”, säger Sofia.

4. Det krävs en investering, i såväl tid, resurser och pengar.
”Den behöver också vara långsiktig. För social förändring tar lång tid. Samtidigt finns det en stor potential att hitta och investera i de här innovationerna som gör att vi når hållbarhetsmålen”, säger Sofia.

5. Underskatta inte konsumenter och medarbetare, som ställer helt nya krav idag.
”Jag tycker man ser det med Black Lives Matters och till viss del klimataktivism idag som blivit mer mainstream, att man verkligen inte bara kan göra en marknadsföringsploj utan att ha ett genuint, mätbart arbete bakom. För konsumenter och medarbetare ser igenom det direkt”, säger Sofia.

Reach for Change firar 10årsjubileum i år – läs mer om deras arbete här! 

Vill du läsa mer om hur du kan förbättra ditt sociala avtryck? Klicka här

Läs mer