Bli en sociala medier-ninja – diplomerad kurs inom sociala medier-strategi

Allt du behöver veta om kanalval, målgrupp och målsättning 2020

Välkommen till kursen som boostar dina sociala kanaler på bara fyra veckor! Lär dig tänka nytt, smartare och mer effektivt när det kommer till att kommunicera med din målgrupp – i rätt kanal, på rätt tid och med rätt verktyg.

För att lyckas i sociala medier-djungeln krävs en väl uttänkt strategi och plan – något som många bolag väljer att inte högprioritera – eller i värsta fall skippa helt. Men i dagens moderna samhälle där varumärken inte bara konkurrerar om kundernas pengar, utan även tid, är det viktigare än någonsin att träffa rätt från början. Vad är din målsättning? Hur skapar du innehåll som väcker intresse eller engagemang? Och hur mäter du effekten? 

Allt detta får du svar på i vår diplomerade kurs i sociala medier-strategi. Jobba både praktiskt och strategiskt med att ta fram en konkret plan för ditt bolags närvaro i sociala kanaler. Steg för steg får du lära dig mer om hur du väljer rätt kanal, målgrupp och målsättning för just ditt syfte. Även hur du ska tänka kring innehållsproduktion, statistik och mätning av effekten. Du får från början till slut skapa en stjärnstrategi för era sociala kanaler som utgör en grund för ett mer effektivt arbete och som även är långsiktigt hållbar.

Kursledare är Edit Brunner, som med över 10 års erfarenhet från digital produktion, sociala medier och influencer marketing kommer att ge dig sina bästa inside tips, erfarenheter, fallgropar och lärdomar. Dessutom lär du av de andra kursdeltagarna som har liknande utmaningar som du har. Tillsammans får ni diskutera, workshoppa och träna på att både ge och få feedback. Allt relaterat till vad du arbetar med och har för utmaningar just idag. 

Kursen består av  fyra separata tillfällen där du har möjlighet att ställa frågor till kursledaren, få personliga råd och workshoppa tillsammans med andra deltagare. Resterande tid bygger på eget arbete – du får varje vecka en hemuppgift som du sedan skickar in och får personlig feedback på. Slutuppgiften bygger på att presentera ett case som är kopplat till ditt bolag (eller ett annat vi väljer tillsammans) som även resterande deltagare får ge feedback på.

Efter avslutad kurs (om du avslutar alla fyra delar) får du ett diplom som understryker att du är utbildad inom sociala medier-strategi.

Boka nu

Syfte och mål:

  • Att ge dig de nödvändiga kunskaperna och verktygen för att sätta en långsiktig sociala medier-strategi
  • Hjälpa dig hitta ett effektivt arbetssätt kring kommunikation i sociala medier
  • Hjälpa dig att omvandla din strategi till ett konkret syfte och affärsmål – t.ex ökad försäljning eller ökat engagemang
  • Ge dig förståelse för vilka kanaler och vilket innehåll som är relevant för just din verksamhet

Kursen riktar sig till:

Kommunikatörer, marknadsförare och andra ansvariga personer för sociala och digitala kanaler på både B2C- och B2B-bolag. Till exempel:

  • Marknadschefer/ansvariga/koordinatorer
  • Sociala medier-ansvariga
  • Kommunikationschefer/ansvariga
  • Content-producenter
  • Entreprenörer

Innehåll

1: Boosta dina sociala medier – det här behöver du! 

För att kunna arbeta långsiktigt och kontinuerligt med kommunikation i sociala medier behöver du först backa och tänka efter. Hur kan du egentligen koppla dina sociala kanaler till dina syften och affärsmål? Tänker du rätt kring kommunikationen där? Är du beredd på utmaningarna det innebär att t ex starta en ny kanal och har du insett den enorma potentialen med sociala kanaler? 

I denna inledande lektion får du en bra grund för hur du ska starta, eller fortsätta utveckla, dina sociala kanaler och många viktiga tankeställningar och tips, samt konkret genomgång av en innehållsplan. 

Följande ingår i första kurstillfället:

  • Kort intro och bakgrund – varför är sociala medier viktigare än någonsin? 
  • Syfte och affärsmål – varumärkeskännedom, försäljning och engagemang 
  • Fördelar och utmaningar med att finnas i sociala medier + Edits bästa tips! 
  • Din innehållsplan/publiceringskalender – hur du planerar och utvärderar ditt innehåll
  • Veckans hemuppgift 
  • Kort summering av dagens lektion

🧑‍💻  Lärarledd livekurs: Boosta dina sociala medier – det här behöver du! 
📝  Hemuppgift: Status dina sociala kanaler – en analys  
📚 Lästips och länkar 

2: De sociala kanalerna – vilka ska du välja och varför? 

TikTok eller inte? Hur länge finns Facebook kvar? Var finns egentligen min målgrupp och vilket innehåll passar bäst att göra för att nå de mål jag satt upp för företaget? Det är minst sagt en djungel där ute, och inom sociala kanaler går utvecklingen i raketfart! Det är svårt att hinna med och viktigt att hålla sig uppdaterad med det senaste. 

I denna del går vi djupare in i de olika kanaler du kan välja och varför du bör finnas – och med vilket innehåll. Vi går igenom algoritmerna och vilka möjligheter varje kanal ger, med massa inspiration från hur andra gör och vad du kan ta med dig.  

Följande ingår i andra kurstillfället: 

  • Vilken är den bästa kanalen för dig? 
  • Genomgång av de största och mest betydelsefulla kanalerna – målgrupp, algoritmer och möjligheter
  • Veckans hemuppgift 
  • Kort summering av dagens lektion

🧑‍💻  Lärarledd livekurs: De sociala kanalerna – vilka ska du välja och varför?
📝  Hemuppgift: Kanalval och motivering – vad blir ditt nästa steg?
📚 Lästips och länkar  

3: Producera innehåll för dina sociala medier – do:s and don:ts 

Är det något jag lärt mig av mina många år i reklambranschen är det att digital kreativitet och kommunikation är något alla kan lära sig och utveckla! Här visar jag dig hur. Här får du en massa inspiration och knep från kampanjer jag arbetat med och profiler som är experter på att just skapa innehåll för sociala kanaler, som jag tidigare arbetat med. T ex: YouTube-stjärnor som Therese Lindgren, Clara Henry och IJWTBC. Riktiga innehållsproffs!

I denna tredje del går vi djupare in på det roligaste och svåraste med sociala medier: vad ska vi ha för innehåll? Du kommer behöva hitta en strategi där du hinner med, som är anpassad efter din budget, och som följer samma röda tråd. Här får du både verktygen och får öva själv. 

Följande ingår i tredje kurstillfället: 

  • Din innehållsstrategi – målgrupp, visuellt tema och tonalitet 
  • Hur du skapar innehåll som engagerar och sprids – viralitet, nyckelord och hashtags 
  • Skapa innehåll ihop med Influencers 
  • Veckans hemuppgift 
  • Kort summering av dagens lektion

🧑‍💻  Lärarledd livekurs: Producera innehåll för dina sociala medier – do:s and don:ts
📝  Hemuppgift: Utkast – din egen innehållsstrategi 
📚 Lästips och länkar   

4: Trender, inspiration och verktyg – hur gör andra?

Du är definitivt inte ensam om att finnas i sociala medier, och det ska vi dra nytta av! Oavsett hur långt du kommit med dina kanaler och ditt innehåll finns det alltid nya saker att lära sig och inspireras av. 

I den sista lektionen går vi bl.a igenom övergripande trender du bör ha koll på – t.ex 1:1 meddelanden, hur lokala och globala varumärken arbetar och vilka verktyg som kan underlätta ditt dagliga arbete. 

Följande ingår i fjärde kurstillfället: 

  • Trender i sociala medier som påverkar dina strategier 
  • Inspiration och verktyg – så håller du löpande igång dina kanaler 
  • Veckans hemuppgift – presentation och feedback LIVE i lektionstillfället
  • Kort summering av kursen och avslutande frågor 

🧑‍💻  Lärarledd live kurs: Trender, inspiration och verktyg – hur gör andra?
📝  Hemuppgift: Du får presentera ditt utkast på innehållsstrategi med live-feedback! 
📚 Lästips och länkar   

Kurstillfälle 1: 3 november, kl 13.00–15.00
Kurstillfälle 2:
 10 november, kl 13.00–15.00
Kurstillfälle 3:
17 november, kl 13.00–15.00
Kurstillfälle 4:
24 november, kl 13.00–15.00

Plats: det digitala verktyget Zoom, samt eget arbete hemifrån. Du får ett mejl med länk till livekursen efter bokning.

Pris: Priset för hela kursen är 9 990 kr. ex moms

Om kursledaren:

Edit Brunner
Frilansande konsult

Edit Brunner är utbildad i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala Universitet och PR och strategisk kommunikation på Berghs School of Communication. Hon har under sina 10 år i mediebranschen främst fokuserat på digital kreativitet. Efter Berghs blev hon anställd i det första kreativa team som mediebyrån Mindshare startade. Där arbetade hon med digitala idéer och sociala medier för bl.a AXE, Rexona och Mazda. Som Sverigechef på SplayOne djupdök hon sedan in i influencervärlden och byggde strategi och innehåll på YouTube, Instagram, Facebook och TikTok för kunder som Ellos, Coca-Cola, TUI och Unilever, tillsammans med influencers. 

De senaste åren har hon arbetet med affärsutveckling och strategi på mediebyrån Screams digitala produktionsbolag Loudly. Vilket bl.a inkluderade att starta och styra Husqvarnas globala sociala medie-konton och utveckla digitala innehållsstrategier för EasyPark, Plantagen och RFSU. Nu är hon frilansande konsult med fokus på att inspirera och utbilda. 

Läs mer

Kontakta oss:

Breakit
event@breakit.se

Breakit har på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med 350 000 unika läsare varje vecka.