Sök

Black Friday närmar sig – så ökar du din e-handelsförsäljning

KitchentimeCoolstuffBlack Friday

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

En av e-handelns viktigaste försäljningsdagar står för dörren. Här berättar tre entreprenörer hur de tänker kring den stundande köpfesten Black Friday.

Black Friday kommer från USA och har blivit årets största shopping- och readag. Dagen infaller efter Thanksgiving, vilket innebär den 24 november i år, och markerar början på julhandeln.

2013 började hemelektronikbutiker som CDON, Mediamarkt och Elgiganten att införa Black Friday-kampanjer och sedan dess har det fortsatt. Numera är Black Friday svenskarnas nya shoppinghögtid – och det är främst på nätet det handlas.

“Jag tror att man måste haka på Black Friday som e-handlare, det är så många som gör det i alla typer av kategorier”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

1. Lyft fram specifika varor – och sänk priset rejält

Att lyfta fram och sänka priset på ett antal storsäljare är ett smart drag enligt Arne Andersson.

“Man behöver verkligen inte ha rea på hela sortimentet, det är bättre att satsa på ett antal storsäljare som man har ganska rejäla rabatter på, runt 30-40 procent”, säger han.

Kajsa Knapp som har grundat prylbutiken Coolstuff berättar att förberedelserna inför Black Friday blir allt mer omfattande för varje år. Redan i maj började ledningen att planera vad som skulle köpas in containervis från Asien och på fredag kommer ett 150-tal varor vara nedsatta till allt från 25 till 80 procent. Men majoriteten kan fyndas för halva priset.

“Många webbshoppar ger generella rabatter men vi väljer verkligen ut vad vi ska ha på vår Black Friday. Målet är att det verkligen ska vara bra och attraktiva produkter”, säger Kajsa Knapp.

 

Coolstuffs grundare, Kajsa Knapp och Christian Omander. 

2. Säkra det tekniska

En e-handlares värsta mardröm är förstås att sajten går ned. Att testa så att sajten klarar av ett stort antal besökare – ett så kallat lasttest – är livsviktigt.

Gänget bakom Kitchentime, som säljer redskap och tillbehör för köket, har också planerat för Black Friday under lång tid. I somras investerade bolaget i ett nytt lager på 5.000 kvadratmeter utanför Eskilstuna och ett automatiserat lagersystem.

Joel Falck, medgrundare av Kitchentime. 

“För att klara av större trafikvolymer så har vi också precis lanserat en sajt som är fyra gånger snabbare än tidigare. Vi satsar också på att leverera varorna redan samma kväll och hem till konsumentens dörr”, säger Joel Falck, vd och medgrundare för Kitchentime.

3. Planera långt innan och följ en checklista

Etablerade e-handlare planerar för Black Friday i flera månader och många trycker ut förmånliga erbjudanden hela veckan. Dit hör The Babyshop group med de svenska nätbutikerna Babyshop, Lekmer och Oii design.

“Det handlar om att göra inköp, planera och se till att alla varor är på plats. Man måste ha koll på sina marginalmål och jobba tillsammans med sina leverantörer, det är ju en resa man gör tillsammans. Ett gediget förarbete ligger bakom den här veckan”, säger Babyshopgrundaren Marcus Tagesson.

 

Babyshop-grundarna, Linn och Marcus Tagesson. 

En nyckelfaktor för att få allt att flyta är enligt Joel Falck på Kitchentime ett körschema som visar vad som ska hända timme för timme.

“När ska priserna vara satta, när behöver vi gå ut till våra partners och när går vi ut med sms och mejl till kunder. Checklistan ger oss en bra överblick”, säger Joel Falck.

4. Skapa partystämning i alla led

Arne Andersson berättar att det blir allt vanligare att företaget engagerar alla anställda på huvudkontor, till kundtjänst och lager, för att skapa en vi-känsla. Ett företag som han har besökt hade tryckt upp svarta ballonger och t-shirtar.

Att skapa partystämning är något som Marcus Tagesson tror starkt på.

“Vi följer Black week som en uppesittarkväll på jul, man är så spänd på att leverera på sina mål och vi har slagit val om våra säljrekord. Vi tar konceptet hela vägen ut från sajten till logistiken, det kommer att vara en hel del happenings under veckan. Det är roligt att fira sig fram och se till att vi når det vi sagt. Vi är ett lag som samarbetar och det ska kännas”, säger han.

5. Se över bemanningen

Förra året ökade Coolstuff sin Black Friday-försäljning med 60 procent jämfört med året innan och omsatte 5,5 miljoner kronor på bara en dag. 

Allt tyder på att den siffran kommer att öka även i år. Extra bemanning har satts in och teamet arbetar treskift dygnet runt. 200 personer arbetar på lagret med pack och plock och på kundtjänst arbetar tio istället för tre personer.

Läs mer