Sök

Svenskarnas bästa tips för att starta bolag från New York

New Yorkstartupresanstarta eget

Foto: Sara Lindmark och Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Att gå vilse i New Yorks startup-djungel kan bli ett kostsamt äventyr. Ta hjälp i tid och börja nätverka redan innan du är på plats är några av experternas råd.

New York är en smältdegel och trendsättarstad som samlar mängder av människor från olika bakgrunder, med olika drömmar och mål. Bara det är skäl nog för att vilja etablera sig i stan som dessutom bara ligger fem-sex timmar efter Sverige i tid.

Efter att ha pratat med många svenskar på plats i New York så står det klart att det inte är plättlätt att komma igång i stan. Speciellt inte om man inte känner någon från början.

“Det är svårare och mer tidskrävande att navigera än de flesta tror. Vi svenskar tror ofta att vi förstår amerikaner genom det starka inflytandet amerikansk media har på vår uppväxt och språkbruk men det är långt ifrån tillräckligt för att faktiskt få ett bolag att lyfta i USA”, säger Oskar Serrander som är USA-chef på Acast och har arbetat på Spotify i flera år.

Ta hjälp tidigt

Johannes Jarl jobbar med business service på svensk-amerikanska handelskammaren (SACCNY) med uppgift att assistera svenska företag i deras expansion. Hans erfarenhet är att det är “livsviktigt att ta hjälp tidigt”. Det kan handla om att få hjälp med partnersökningar, matchmaking med potentiella kunder i USA och vägledning till rätt branschexperter.

“USA och enbart New York är en gigantisk marknad och åker du hit med tron om att du är en oövervinnerlig entreprenör så kommer etableringen bli mer kostsam, tidskrävande och förmodligen mindre lyckad än vad den hade kunnat bli. Vi hör alltför ofta entrerprenörer som kommer till oss efter sex månaders arbete i New York och utbrister ‘hade jag vetat att ni fanns förut hade allt blivit så mycket enklare!’”, säger han. 

Kolla upp regelverket för din tjänst

Tillstånd, skatter, bokföring och att registrera rätt typ av företag kan vara en stor utmaning i sig. Många väljer att ta hjälp av en jurist på plats i USA för att allt det juridiska ska bli rätt.

"Att ha kontakt med en advokat är det första steget jag rekommenderar 90 procent av bolagen som kontaktar oss. De tror ofta att deras fall går att lösa utan hjälp av advokat men i slutändan är samtliga tacksamma för att ha fått tala med en advokat som hjälper till med deras etablering", säger Johannes Jarl. 

Alexander Wallin som har grundat den sociala investeringsplattformen Sprinklebit har berättat att det tog tre år att bara bygga upp grundbasen. Det är otroligt hårda kvar som omgärdar finansmarknaden i USA.

“Det är också mycket mer uppdelat här, i Sverige har du bara Finansinspektionen, medan här finns både SEC och Finra, samt FDIC som ansvarar för stabiliteten i banksystemet. Det är en lång process, men i dag är vi faktiskt den enda sociala investeringsplattform som är godkända av Finra. Fintech är ju ett så brett segment så mitt tips är att kolla upp vilket regelverk som gäller för just din nisch”, säger Alexander Wallin.

Dela med dig av ditt nätverk

Cronja Hultin är en annan svensk som flyttade till New York för 1,5 år sedan för att bygga upp Whispr groups USA-kontor. Det är ett digitalt analysföretag som använder sig av artificiell intelligens och big data för att hjälpa kunderna att förstå vad som sägs om dem i såväl sociala som traditionella medier.

Hon sitter i ett trendigt och ultramodernt co-workingspace, Spring Place, som riktar sig främst mot folk inom design, mode och musik. Här sitter även Baba Canales som är ett känt namn i startupkretsar då hon var med och lanserade Uber i Sverige 2013.

“Vi hade inte så mycket varumärkeskännedom här i USA så det har varit lite som att börja om. Jag insåg snabbt att i New York jobbar man inte med bolag utan med människor, gränsen mellan det privata och professionella flyter ihop. Det innebär att gå på många mingel och tacka ja till många middagar och luncher, det avväpnar hela säljpitchen”, säger Cronja Hultin.

Hon och Babba Canales delar bilden av att New York bygger mycket på nätverk och kontakter. Amerikaner är betydligt frikostigare med att dela med sig av sina kontakter och introducera folk, jämfört med svenskar. Det gör att det ändå är relativt enkelt att bygga upp ett eget nätverk på plats.

“Det gäller också att dra i de resurser man har, alla har ju någon slags ingång till stan. Man har kanske en kompis som har en kompis i New York. Fundera också på vad du själv kan erbjuda, det är tröttsamt med folk som bara ska ta. Ett tips är också att positionera dig som svensk, berätta om midsommar och fika, tryck på det som är unikt med dig”, säger Babba Canales.

Vägra kontor och våga ta chanser

Att hyra in sig på olika kontorshotell, så kallade co working-spaces, är enormt populärt i New York – och det finns mycket att välja på. Medan Spring Place har specifika intagningskriterier som bland annat går ut på rekommendationer, är miljardbolaget We works lokaler ett demokratiskt alternativ med en rimlig prisbild.

Mia Breiholtz som är marknadschef på sagoboksappen Storimi har istället valt att jobba från kafé.

“Alla är frilansare här, det finns något prestigefullt i att ha fast adress men skit i den prestigen. Våga starta konversation med din bänkgranne på kaféet för ni kan ha någon värdefull information eller kunskap att utbyta”, tipsar hon.

Hon tycker att det bästa med New York är pulsen och chanserna som uppstår i vardagen. Nyligen gjorde hon en annorlunda gerillamarknadsföring med hjälp av catwalken som H&M har satt upp i sin butik vid Times Square. Besökarna filmas i sina outfits och filmen skickas rakt upp på de enorma billboardsen – en annonsplats som i vanliga fall kostar mellan 1 och 4 miljoner dollar.

“Vi skaffade tröjor med Storimi-logga och min dotter och hennes kompis rockade loss på catwalken vilket resulterade i att Storimis logga visades upp på Times Square i mer än en timme. Stortavlorna passeras dagligen av 300.000 fotgängare så det var en alldeles för bra chans för att inte utnyttjas, särskilt för en startup som oss med begränsad budget”, säger Mia Breiholtz.

 

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer