Sök

Har hon techvärldens svåraste jobb? Möt kvinnan som ska laga Ubers varumärke

UberMångfald

Bozoma Saint John är basar över Ubers varumärke. Foto: Skärmdump från Apples event samt Heiko Junge/NTB Scanpix.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Hon värvades efter ett åtta timmar långt samtal med Travis Kalanick.
Men bara dagar efter att Bozoma Saint John klev på avgick han.
Nu är det hon som ska fixa Ubers imageproblem.

Våren 2017 hade Bozoma Saint John inga planer på att byta jobb. Hon var global marknadschef för Apple Music och Itunes när Arianna Huffington – Huffington Post-grundaren som 2016 klev in i Ubers styrelse – under ett möte började prata om de händelser som skakat Uber under våren.

Bozoma Saint John hade ett antal idéer om vad som behövde göras.

”Eftersom jag inte kan lägga band på mig började jag prata om vad jag skulle gjort. Så hon (Ariana Hiffington) föreslog att jag skulle prata med Travis (Kalanick, Ubers grundare och dåvarande vd)", sade Bozoma Saint John nyligen på konferensen Tech Crunch Disrupt.

De bokade ett möte. Tanken var att det skulle bli ett kort samtal, under en timme.

”Det blev till ett samtal som pågick i åtta timmar. När jag lämnade det mötet så ländes det som ’okej, jag är verkligen intresserad av detta. Det är verkligen en intressant utmaning'”, sade Bozoma Saint John på Tech Crunch Disrupt.

Den 6 juli avslöjade Tech Crunch-reportern Ingrid Lunden att Bozoma Saint John bytte jobb, från Apple till Uber. Som personnyhet betraktad var det lite av en stor grej, eftersom Bozoma Saint John som svart kvinna stod ut bland resten av de höga cheferna på Apple.

Bara några veckor senare stod det klart att Ubers vd Travis Kalanick tvingades lämna vd-stolen. Bozoma Saint John är nu, som varumärkesansvarig för Uber globalt, den som har det yttersta ansvaret för att laga Ubers sargade image. Hon ska städa upp den röra som Travis Kalanick lämnade efter sig.

Här är några delar av Bozoma Saint Johns plan.

1. Få medierna att fokusera på annat än problem

Så sent som igår blev det känt att en av Ubers investerare stämmer bolaget, på grund av skandalerna. Det pågår en rad rättsprocesser mot bolaget sedan tidigare, vilket drar till sig mediernas uppmärksamhet. Uber blir näringslivets svarta får.

Bozoma Saint Johns plan är att ”hitta andra historier” om Uber som kan berättas.

”Mycket intresse är nu kring de legala frågorna, och de är viktiga och ska lösas. Men jag vill skapa ett mer balanserat samtal”, säger hon till Tech Crunch.

2. Göra först – prata sen

Till sajten Recode säger Bozoma Saint John att Ubers imageproblem inte kan lösas genom annonser eller kampanjer. Istället kommer bolagets HR-strategi bli en nyckelfaktor.

Företagskulturen måste fixas från grunden, och fler kvinnor och personer med utländsk bakgrund måste anställas.

”Det måste finnas fler av oss. Anställ fler kvinnor. I detta fall spelar siffrorna faktiskt roll. Det finns ingen trollkarl som kommer att fixa det här åt oss”, säger Bozoma Saint John till Recode.

3. Göra Uber mer ”mänskligt”

Bozoma Saint John ser på varumärken som människor. Ingen produkt kan existera utan att ha känslor kopplade till sig.

Ett sätt att putsa varumärket kan bli att lyfta fram vad Uber betytt för enskilda förare (det handlar då uppenbarligen om människor som har en positiv upplevelse av bolaget).

”Jag vill se förare som har förändrat sina liv på grund av den här möjligheten”, säger Bozoma Saint John till Recode.

Har du glömt vad alla skandaler på Uber handlar om? Lätt hänt – här kan du friska upp minnet.

Fotnot: Bozoma Saint John har titeln chief brand officer, vilket är en nyinrättad tjänst på bolaget. 

Läs mer