Sök

Johan Bendz: "Vi fick rådet att lägga ned – är glad att vi inte lyssnade på det"

17 frågorTechledaren svararLedarskap

Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Han var andra person att anställas på fintechbolaget Izettle. Idag har Johan Bendz runt 500 kollegor och berättar om sin största utmaning – att få folk att tycka att det är hett med finansiella tjänster.

1. Vad gör ditt företag/företaget du jobbar på?

“De flesta associerar fortfarande Izettle med våra mobila kortläsare, som fungerar som en sorts reklampelare för oss. I dag gör vi dock så mycket mer för småföretagare - betalningar, kassasystem och finansiering. Jag anställdes som andra person i bolaget som marknads- och kommunikationschef. Idag är vi ett av Europas snabbast växande bolag och har 500 medarbetare i tolv länder runtom i Europa och Latinamerika.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord

"Rak, tydlig, tillitsfull, pragmatisk och tillgänglig".

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Att få folk att bry sig om finansiella och kommersiella tjänster. När vi började var kortbetalningar, finansiering och dylikt något trist som hanterades av banker. För att engagera kunder och medarbetare har vi varit tvungna att särskilja oss från traditionella finansbolag och bygga ett företag som känns nutida och som människor kan relatera till. Och jag tycker att vi lyckats väldigt bra, idag är vi ett av de hetaste varumärkena i branschen med en varumärkeskännedom i nivå med konsumenttjänster”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“Jag tänker inte nämna några namn men överlag är jag urbotat trött på ledare som är mer snack än verkstad, vilket inte är helt ovanligt i startup-världen. Vi är på en unik plats i världshistorien med en teknikutveckling och riskvilligt kapital som gör att det mesta är möjligt. Låt oss ta chansen och leverera”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du tog jobb på Izettle?

“Att själv är bäste dräng och att det inte finns några genvägar. Till exempel så finns det ingen som kan sälja din produkt bättre än du själv. Som ungt bolag är det smickrande att bli approcherad av stora drakar men min erfarenhet är att du måste äga ditt eget erbjudande innan du kan ingå eventuella partnerskap”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Att lägga ner, ett råd vi fick av de flesta det första året. Idag är jag glad att vi inte lyssnade på dem”.  

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?

“Hur vi tidigt tog ett nytt grepp på hur ett bolag i vår bransch kommunicerar. Vi hade från start ambitionen att låta våra användare tala för oss. 2014 genomförde vi en kampanj med våra användare i centrum – ”12 hour store” – som fick en fantastisk respons på alla sätt. Sedan dess har vi hållit samma fokus”.

8. … och den minst lyckade?

"För ett par år sedan lanserade vi i vårt tycke världens smartaste prissättning men våra användare höll inte riktigt med. Bankerna har historiskt prissatt kortbetalningar ungefär som telekombolagen har gjort med mobilabonnemang, de är byggda för att ingen ska förstå. I vår strävan att bringa enkelhet och transparens till branschen lanserade vi en prissättning som förändrades beroende på din omsättning, en slags automatisk volymrabatt, som vi kallade smart rate. Upplägget bakom var komplext men vi trodde oss ha hittat ett sätt att göra det enkelt och begripligt för våra kunder. När vi senare följde upp med användarundersökningar visade det sig att många användare inte förstod upplägget och trodde att de betalade mer än de faktiskt gjorde. Då var det bara att gå tillbaka till ritbordet".

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Om den situationen skulle uppstå så är både förberedelser och samarbetsklimat undermåliga och inte ett sammanhang jag skulle vilja verka i”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Fokus är oerhört viktigt men det är svårt att prioritera bort saker. Vi hade till exempel utvecklat en konsumenttjänst redo att släppas 2012 men som vi till slut bestämde oss för att stoppa. Istället valde vi att att fokusera fullt ut på vår befintliga målgrupp, småföretagarna, men det var inget lätt beslut".

11. Hur reagerar du på stress och när hände det senast?

"Jag är en lugn person och blir sällan stressad. I de fall det händer blir jag mer fokuserad och otålig än vanligt men jag tror inte att det märks särskilt mycket utåt. Jag är ingen större anhängare av arrangerade teambuilding-övningar, så när det blir för mycket av den varan så kan jag lätt känna mig stressad".

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Investerar i min frus bolag Isadeco som gör krukor i ny tappning. Och så köper jag en Iphone X till mig själv för att ta klivet från emoji-analfabet till pionjär”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Vi firar för sällan men när vi gör det är det i köket här på kontoret. Bästa festen är alltid i köket”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Att vi har så många politiker som begriper så lite av vad det är som idag faktiskt driver ekonomin och därmed vårt välstånd - småföretagen och teknikbolagen”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Att hålla fokus”.

16. Vad gör du om tio år?

“Om jag inte jobbar för världens ledande fintechföretag så öppnar jag ett antikvariat eller en skivbörs, eller kanske en kombination”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och varför?

"Filip Tysander. Och jag vill naturligtvis veta hur man lyckas bygga ett bolag från noll till 1 miljard kronor i vinst på bara ett par år".

Läs mer