Sök

Linda Absberg: "Vi tappade tre värdefulla testmånader"

Suavoo17 frågorKarriär

Linda Absberg, grundare och vd för Suavoo. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Linda Absbergs startup tar skönhetssalongen till hemmet, kontoret eller hotellet. Hon lanserade plattformen i Los Angeles men insåg efter tre testmånader att den amerikanska kvinnan bokar skönhetstjänster på ett lite annorlunda sätt.

1. Vad gör ditt företag?

"Suavoo är ett on demand-företag som erbjuder skönhetstjänster av hög kvalitet till våra kunders önskade plats. Det kan vara hemmet, hotellet eller kontoret. Istället för att åka till salongen reser våra skönhetsexperter till våra kunder, vi flyttar helt enkelt salongen dit där kunden är".

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.

"Energisk, engagerad, flexibel, transparent, tydlig och kundfokuserad".

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Med tanke på att vi beslutade att Suavoos tekniska plattform och koncept skulle testas och lanseras i Los Angeles som första stad har jag haft så många utmaningar att det nästan är svårt att välja. Att utveckla en plattform i två länder med en minimal organisation samtidigt som våra största amerikanska konkurrenter lyckats plocka in hundratals miljoner i kapital har inte varit någon lätt uppgift. Att vara samlad och fokuserad på en enskild lokal marknad är mentalt utmanande samtidigt som marknaden plötsligt börjar explodera över hela världen. Egentligen vill man bara fylla på med kapital, lansera produkten kommersiellt och vara på alla marknader samtidigt. Vi är i början av en jättestor förändring av en enorm bransch”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“Företagsledare som inte vågar lyfta fram kompetens i bolaget av rädsla för att bli utmanade. Det är vanligare än man tror och något som hämmar väldigt många företag”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång Suavoo?

“Att vara med och driva en startup är som att springa ett maraton. Under vissa delar sprintar man och under andra så tar man det lite lugnare. Man behöver spara energi till de större sakerna som händer då man inte vet hur långt man ska springa och det blir viktigt att inte fokusera alltför mycket på mindre problem eller uppgifter”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Att vara försiktig med att ta risker. Jag tror på att ta kalkylerade risker vid olika tillfällen i livet och i karriären. Att vi har vågat ta risker har lett bolaget framåt”.

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?

"Vi har genomfört en massa förändringar så det är svårt att säga vilken som varit mest lyckad. Men halvvägs in i vårt första test insåg vi att den amerikanska kvinnan bokar skönhetstjänster på ett lite annat sätt än vi trodde när vi satt hemma vid ritbordet i Sverige. Vi valde då att backa tillbaka två steg och bygga om en del av flödet. Vi tappade tre värdefulla testmånader men har idag en tjänst som älskas av de kunder som gjort bokningar via Suavoos app”.

8. … och den minst lyckade?

"Lite samma som med lyckade ändringar. Vi har gjort så många misslyckade ändringar så jag har svårt att hålla räkningen. Men en av våra största missar är när vi prioriterade att enbart gå med app och inte webb. Ett par månader in i USA förstod vi betydelsen av en stark webbnärvaro för ett nystartat företag med ett okänt varumärke".

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Jag skulle valt att lägga ner! Jag är alldeles för operativt insatt i företaget för att inte tidigt inse att en ny marknad inte lyft på grund av en landschef. Skulle en marknad inte lyfta så kan det bero på en mängd olika faktorer. Sen tror jag att tre år är lite väl lång tid, kanske tre månader är mer relevant i mitt läge i livet som ledare för en startup”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Alla beslut som drabbar någon på ett personligt plan är alltid svåra, även om beslutet i sig är helt rätt rent affärsmässigt. Ibland tror jag det kan vara dubbelbottnat både av omtanke för hur den andra personen kommer att påverkas av beslutet, likväl som oro för hur den egna relationen med den personen påverkas.

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?

“Jag får adrenalinkickar och då får jag svårt att sova. Den senaste gången jag kände av det var när vi fortfarande var i USA och var i full fart med vår testlansering i Los Angeles och samtidigt rekryterade stylister och planerade för lansering i Sverige. Med tanke på att det är nio timmars tidsskillnad så hade vi uppstartsmöte med Sverige vid midnatt och sedan uppföljningsmöten kl 05 på morgonen, därefter började min arbetsdag i LA”.

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

"Jag återinvesterar allt".

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Med en teammiddag. Att ha ett starkt och passionerat team är viktigt för oss”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Eftersom vi finns på två olika kontinenter så oroar jag mig mest för att lyckas med att bygga en stabil organisation som samarbetar över gränserna”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“On demand och in-home marknaden växer oerhört snabbt i USA och även i andra delar av världen. Samtidigt så förväntas skönhetsmarknaden att växa fortsatt under många år framöver. För oss kommer det att vara avgörande att leverera på eller över våra kunders förväntningar i kvalitet och upplevelse. Det är det enda sättet att bygga ett starkt varumärke tror jag”.

16. Vad gör du om tio år?

“Om tio år så arbetar jag fortfarande med Suavoo och vi har då lanserat på alla kontinenter i världen och med många vertikaler”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och vad vill du veta?

"Susanne Najafi – kan du se dig själv som entreprenör igen?" 

Läs mer