Sök

Niklas Agevik: “Alla råd som inte känts rätt i magen har visat sig vara fel”

Instabridge17 frågorTechledaren svarar

Niklas Agevik, medgrundare och vd för Instabridge. Foto: Jon Mauno Pettersson.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Niklas Agevik är entreprenören som vill förse utvecklingsländer med gratis wifi. Han har drivit Instabridge i fem år och hoppas få göra det länge till. Genom åren har han blivit matad med diverse råd – och lärt sig att bara följa dem som känns rätt i hjärtat.

1. Vad gör ditt företag/företaget du jobbar på?

“Kopplar upp de 4 miljarder människor, eller halva världens befolkning, som inte har tillgång till snabbt och bra internet”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord

“Humoristisk, glad, stressad, entusiastisk och uppkopplad”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Att våga delegera utan att sedan inte omedelbart börja detaljstyra. Det är för övrigt en pågående utmaning”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“Med tiden har jag fått respekt för att det finns väldigt många olika sätt att bygga bolag. Så jag tycker det är svårt att peka på någon speciell. Alla som har lyckats bygga upp något kan man lära av. Jag blir nästan alltid inspirerad när jag läser om andra lyckade bolag”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång Instabridge?

“Hur mycket av ens tid som går åt till att göra saker man inte brinner för och inte heller nödvändigtvis är duktig på, som admin och personalfrågor”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Alla råd jag har fått som inte känts rätt i magen har alltid visat sig vara fel. Numera lyssnar jag gärna på andras råd men i slutändan måste det kännas rätt i magen. I början lyssnade vi mycket på andra om hur deras företagskultur och arbetsmetoder var. Det var flera saker som jag själv inte trodde på men som vi gjorde ändå för att andra gjorde det, som exempelvis väldigt lösa arbetstider och ingen tydlig ansvarsfördelning. Tesen var att anställer man duktiga människor så löser sakerna sig själva. Det funkade jättedåligt och drog bara ner produktiviteten. Vi blev mer effektiva men framförallt lyckligare när vi hade tydligare ramar och klara ansvarsområden”.

"Andra råd jag har fått är kring hur man ska hantera investerare och vilken information man ska ge och inte ge. I slutändan har alla investeringar i Instabridge handlat om ett förtroende från investerarna gentemot bolaget. Ibland vill folk komplicera saker som är väldigt enkla”.

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?

“Det var när Paula Dahlström, expansionsansvarig på Instabridge, för två år sen tvingade mig och min medgrundare Erik att avsätta en dag att diskutera vårt varumärke. Vi är båda tekniker och tyckte det var ett relativt ointressant påhitt men gick med på det motvilligt. Paula bjöd in Anna Nordell som idag driver Sana. Det blev en otroligt lyckad dag där vi diskuterade strategi, varumärke och vår kultur på företaget. Lärdomarna från den dagen lever fortfarande vidare i Instabridge”.

8. … och den minst lyckade?

“Vi försöker utveckla våra 'ways of working' hela tiden, det är flera saker som inte funkat. Vi provade till exempel ett målstyrningssystem som kallas objectives and key results, OKR, som fick en del uppmärksamhet för några år sen. Det tog oss en massa tid och energi att lära oss och implementera det, och i slutändan var vi i fel fas. Vi visste redan vad vi behövde göra för att ta Instabridge framåt och insåg efter ett tag att OKR:s bara var ett sätt att lägga ett adminlager ovanpå det vi redan gjorde.

"Vi testade en gång även Google Sprint Week, ett arbetssätt från Google för att snabbt iterera fram en lösning på problem och bli mer kreativ. För oss blev det mest en bortkastad vecka”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Det beror helt på situationen. Men ytterst måste ansvaret falla på den som är landschef och/eller den som rekryterat personen ifråga”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Absolut de gånger vi har behövt be någon sluta. Det är aldrig kul. Förutom att det drabbar en individ väldigt hårt finns det också en stark stigma kring det i Sverige som vi behöver komma runt”.

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?

"Oj - svårt att säga, jag känner en konstant stress över Instabridge. Det är alltid mer saker som ska göras och saker som måste bli bättre. Jag jobbar dock bäst under stress, det gör att jag jobbar mer och fattar bättre beslut. Men under riktig negativ stress, till exempel när man måste ta en jobbig diskussion så tenderar jag att skjuta på det. Med tiden har jag dock lärt mig känna igen tecknen när stressen gör att jag skjuter upp något. Senast det hände var när vi hade rekryterat en person med fel kompetens till en tjänst och jag var tvungen att ta en diskussion med personen i fråga”.

“Ett ständigt återkommande exempel, i kanske mindre skala, är reseräkningar. Jag lämnade in min första reseräkning för 2017 för bara några veckor sen. Och då reser jag ändå en del”.

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Fler aktier i Instabridge”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Vi brukar fira med champagne på jobbet eller gå ut och göra något roligt. Men jättebra fråga, när du säger det inser jag att det var alldeles för länge sen vi firade!”

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Personal och finansiering. Att vi inte ska kunna hitta rätt personer eller att någon inte ska trivas i sin roll”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Att attrahera bra personal. Konkurrensen i Stockholm är stenhård kring erfarna och duktiga personer”.

16. Vad gör du om tio år?

“Min plan är att fortsätta jobba med Instabridge så länge jag kan och får. Jag ser upp till företagsledare som Michael Dell och Jeff Bezos som drivit sina bolag under hela sina liv”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju och varför?

“Anna Ottoson på Greta.io! Jag vill veta vem Greta är”.

Läs mer