Sök

9 världskända techledare avslöjar sina knep: “Så maxar vi varje möte”

Möten

Elon Musk, Sheryl Sandberg och Marissa Mayer. Foto: Ringo H.W. Chiu, Thibault Camus och Laurent Gillieron/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Strikta agendor, minutiös förberedelse och småskalighet. Cheferna på världens största techbolag ser till att möten inte hålls i onödan. Läs och ta efter.

Möten kan vara riktiga tidstjuvar om de används fel. I en artikel tipsade effektivitetsexperten Petra Rask nyligen om att våga ifrågasätta möteskulturen i större utsträckning.

Hur får man egentligen ut mesta möjliga av att samla medarbetarna? Business Insider har sammanställt knepen som 9 kända techledare använder för att få ut så mycket som möjligt av möten och sammankomster.

1. Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook: Håller sig till en strikt agenda


Hon bär med sig ett anteckningsblock med spiralkant till varje möte. Däri finns en lista med vad som ska göras samt olika diskussionspunkter.

“Hon betar av punkterna och när en sida är avcheckad river hon av den och går vidare till nästa. Är allt klart på 10 minuter så är mötet slut, även om det var planerat till en timma”, skriver Business Insider och hänvisar till Fortune.

2. Elon Musk, vd för Tesla och Space X: Kräver att folk är "superförberedda"


Den omtalade entreprenören har ett rykte om sig att sparka folk som missar en deadline. En anonym anställd delar med sig av Musk-skvaller på nätforumet Quora:

“När vi träffade Elon var vi förberedda för han lät dig få veta om du inte var det. Om han ställde en rimlig följdfråga och du inte var förberedd med ett svar, så tja, lycka till”.

3. Steve Jobs, före detta vd för Apple: Höll möten småskaliga


En gång ska Apple ha träffats med sin annonsbyrå. Då föll Jobs ögon på ett nytt ansikte. Han frågade vem hon var, lyssnade in svaret och bad henne artigt att lämna rummet.

Här kan du läsa mer om Steve Jobs mötestaktik.

4. Larry Page, vd för Google: Ingen ska vänta på ett möte för att fatta beslut

Han tog över som vd för Google 2011 och skickade omedelbart ut ett mejl med ämnesraden: “Att hålla effektiva möten”. Ett av tipsen är att utse en beslutsfattare för varje möte. Kanske behövs det inte något möte överhuvudtaget.

“Inget beslut ska någonsin behöva invänta ett möte för att kunna fattas. Om så är fallet bör mötet hållas omedelbart”.

5. Mark Parker, vd för Nike: Sitter hela tiden och klottrar


Ska man tro Business Insider så kliver alltid sportmärkets boss in i rummet med ett Moleskin-block under armen – fullt av sketcher på nya produkter.

Cykelstjärnan Lance Armstrong minns ett möte med Parker från 2009. Han satt hela tiden och ritade i sitt block. I slutet av mötet frågade Armstrong vad han ritade.

“Han vände på blocket och visade mig den perfekta skon".

Enligt Nike-vd:n är klottrandet det perfekta verktyget i brainstorming-processen.

6. Jeremy Stoppelman, vd för Yelp: Träffar en och en
 

Guide-appens högsta chef håller enskilda möten med sina underchefer varje vecka.

“Ibland känner jag mig som bolagets psykiatriker, men att lyssna på människor och höra om deras problem, både privata och professionella, håller folks humör uppe och gör att organisationen flyter”.

7. Marissa Mayer, vd för Yahoo: Undersöker frenetiskt varje idé


Yahoo-bossen går verkligen till botten med varje fråga som korsar hennes väg. Produktchefer och designers vittnar om att få sina strategier noggrant genomgångna via frågor som:

“Hur undersöktes det?” “Vad var det för researchmetodik?” “Hur backar du upp det?”

8. Phil Libin, vd för Evernote: Tar alltid med sig en högt uppsatt medarbetare
 

Vid varje möte som äger rum på Evernote finns någon som inte hör dit. Bolaget bakom den molnbaserade antecknings-appen har ett internprogram som kallas för “officer training”. Det går ut på att medarbetarna får gå på möten som inte hör till deras specialområde för att utforska fler delar av företaget.

Libin fick idén genom att tala med en vän som tjänstgjorde på en atomubåt. För att vara befäl på en sådan måste du veta hur man sköter allas jobb.

"Dessa färdigheter utbildas och lärs in upprepade gånger. Och jag kom på mig själv att tänka att det var väldigt häftigt”.

9. Jeff Bezos, vd för Amazon: Gillar att få folk att argumentera
 

Om du arbetar på e-handelsjätten är det bäst du bereder dig på konflikt. Bezos är känd för att avsky “social enighet” som bara går ut på att det “ska kännas bra”.

En av Amazons ledarskapsprinciper lyder nämligen:

“Ledare är skyldiga att utmana beslut på ett respektfullt vis när de inte håller med, även om det är obekvämt eller utmattande. Ledare är övertygade och ihärdiga. De kompromissar inte för den sociala sammanhållningens skull. När ett beslut är fattat förpliktigar de sig fullkomligt”.

Läs mer