Sök

Bli effektiv på jobbet – 4 konkreta tips som du måste prova

EffektivitetMötenMejl

Petra Brask. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Semestern är över och det är dags att plocka fram ditt effektiva jag. Här är artikeln som din stressade jobbhjärna vill att du läser.


Hur gärna vi än vill så har dygnet inte mer än 24 timmar. En jobbdag behöver inte heller innehålla fler än åtta timmar, men det är lätt att fastna i allt från mejlkorg till långrandiga möten.

Petra Brask är proffs på att maxa sin egen och andras tid. Nyligen tipsade hon om hur man bäst kommer igång efter semestern. Många är kanske redan inne i ekorrhjulet – så hur lägger man då upp själva jobbet på effektivaste sätt? Testa hennes knep och du slipper kanske övertidstimmar och onödig stress.

Strunta i att läsa alla mejl
 

Under semestern öser mejlen in, men har du lämnat ett frånvarosvar kan inte personen förvänta sig ett omedelbart svar. Är det något sjukt viktigt så hör ju folk av sig igen. Mitt tips är att göra ett arkiv som du döper till något i stil med “sommaren 2017”, du kan se det som en förmultningsmapp – förutsatt att din organisation eller arbetsgivare tillåter det. Sen markerar du samtliga olästa mejl i inkorgen och flyttar över dit. Det räcker med att gå igenom senaste veckans mejl, med undantag för någon eller några avsändare som du vet skickar viktig information.

Mappen blir ditt eget internet där du kan söka fram saker, så när någon ringer och frågar om du sett deras mejl kan du snabbt få fram det. Det är viktigare att ha koll på din framtid än att sitta och grotta i det som har hänt. Låt det vara passé och sökbart!

Strukturera upp veckan


Börja hösten med goda vanor, som att lägga till en veckorutin i kalendern. Bestäm dig för att varje måndag i månaden ska du till exempel göra reseräkningar. Alla återkommande saker och moment är bra att ha som grund. Dit hör även lunch och privata händelser som träning och hämtning och lämning på förskolan.

På måndagar tar jag tag i tuffare uppgifter och på fredagar avsätter jag tid till att planera nästa vecka och beta av det sista innan helgen. Det går givetvis att rucka på schemat men det är skönt att ha en bas att utgå från.

Undvik för långa att-göra-listor


Att ha en lång, osorterad och geggig lista kan bli jobbigt. Däremot är det svårt att komma igång om man inte har någon lista alls. Kategorisera gärna punkterna och ge dem 1, 2 eller 3 i prioritet. Se till att du bara kan se och fokusera på ettorna och bocka av när de är avklarade – det ger energi! När du gjort det kan det kännas lustfyllt, istället för stressigt, att ta sig an tvåorna och treorna.

Våga ifrågasätta möteskulturen


Möten är en tidstjuv och många gånger lägger man dem först på morgonen för att få det gjort. Men det är smartare att lägga möten efter lunch när hjärnan ändå är trött och man har lust att prata med människor. Hacka inte sönder förmiddagarna då hjärnan ofta är pigg och man kan ta sig an lite tuffare grejer.

Stäng av “pling och plong” på mobil och dator, sätt på dig hörlurar och placera dig någonstans där du får komma in i ett flow utan att bli avbruten. Om du är en person som har svårt att säga nej så kanske det här blir hösten då du säger mer ja till dig själv. Jag tycker att vi borde bli bättre på att ställa frågor som “varför har vi det här mötet och varför är jag inbjuden?” “Varför har vi ingen agenda?” och “varför roterar vi inte rollerna?” Det handlar inte om att kritisera utan att göra saker bättre och effektivare.

Läs mer