Sök

Tro det eller ej – det går att bygga en startup utanför Stureplan

MapillaryStrossle

Foto: Tomas Oneborg/TT och Christine Olsson/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Automile-grundaren Jens Nylander uppmanar startups att etablera sig utanför Stockholm. Här är tre startup-chefer som vet hur det är att jobba utspritt i Sverige – och världen.

"Se inte glesbygden som underutvecklad, då kommer vi aldrig framåt. Alla kan inte jaga talangerna i Stockholm”. 

Det budskapet gav Automlie-grundaren Jens Nylander nyligen i en intervju med Breakit där han uppmanade startups att etablera sig på mindre orter i Sverige, och tyckte att techbolag måste lära sig att bygga en kultur och ett arbetssätt som fungerar även om teamet är utspritt.

Men hur fungerar det att jobba utspritt, och är det något för alla? Breakit har pratat med tre startup-chefer som vet hur det är – och delar sina tankar kring etableringar i och utanför storstäderna. 

Kartbolaget Mapillary, som byggt en databas med bilder från allmänheten, är ett exempel på ett företag som arbetar utspritt, så kallat "remote". Det betyder att det inte finns några fysiska kontor och personalstyrkan på 30 personer arbetar i dag i 16 olika länder. 

I Mapillarys fall fanns grundarna på olika platser och hade redan vid starten en vision om att rekrytera från hela världen, och inte bara från en stad. En modell som tillväxtchefen Sandra Uddbäck menar ger en ökad flexibilitet för de anställda. 

"Du behöver inte bo i en viss stad för att kunna jobba med oss, du behöver inte flytta din familj till ett nytt ställe och du kan resa och bo på olika platser och fortfarande jobba med samma sak", säger Sandra Uddbäck

  

Modellen ställer samtidigt högre krav på Mapillarys kommunikation i form av struktur, processer och information eftersom de anställda sitter på olika platser i olika tidzoner. 

Arbetssättet fungerar bra för Mapillary, men Sandra Uddbäck menar att frågan om huruvida startups ska blicka utanför storstäderna, starta kontor på mindre orter eller arbeta mer remote i slutändan handlar om den kompetens och kultur du vill bygga i ditt bolag. 

För en del startups kan det vara nödvändig att sätta teamen på olika platser för att få rätt kompetens, medan andra kanske prioriterar att vara omgivna av andra startups och investerare. 

"Jag tror inte att det är så enkelt att alla startups skulle kunna sätta upp ett kontor på en mindre ort och sen köra därifrån. Det måste finnas ett sammanhang och förebilder för att det bolaget ska kunna blomstra", säger Sandra Uddbäck. 

Mapillary har liksom många andra bolag inom tech-sektorn upplevt svårigheter med att rekrytera personal, men Sandra Uddbäck menar att de klarat sig mycket bättre i och med möjligheten att rekrytera från hela världen.  Hon tror att storstädernas, och därmed startups stora utmaning, på sikt är bostadsfrågan där det blir allt svårare att hitta bostad. 

"Så till slut kanske det blir naturligt att söka sig till andra ställen än storstäderna och vi kommer se lite mindre startup-hubbar börja blomstra", säger Sandra Uddbäck som menar att det finns risker med att inte leta efter talanger också utanför de stora städerna:

"Det finns ju givetvis en massa smarta personer som inte bor i storstäder som man då missar om man bestämmer sig att vara på samma plats", säger Sandra Uddbäck. 

Anna Holmquist är Sverigechef för Strossle, tidigare Sprinkle, som skapat en teknik som hjälper publicister att öka trafiken och hitta nya intäkter. Företaget startade i Stockholm för fyra år sedan, men två av grundarna bor i Malmö där man även placerat sitt utvecklingskontor.

I dag omsätter Strossle över 100 miljoner och finns i 10 länder med över 65 anställda.

Anna Holmquist berättar att Strossle växer snabbt i en bransch där det händer mycket, vilket medför vissa utmaningar för att vara i synk och få alla kontor att känna sig helt uppdaterade.  

Hon anser dock att Strossles modell med kontor i flera länder är positiv och bland annat leder till ett utökat kompetensutbyte. Vid expansion ligger fokus främst mot att hitta rätt kompetens och personlighet hos de nya kollegorna, förutom att marknaden ska vara intressant.

 

"För att starta verksamhet i ett nytt land är det en förutsättning att vi hittar bra personer i det landet. Duktiga medarbetare är A och O".

Anna Holmquist menar att bolagets fysiska plats eller möjlighet att rekrytera på distans är starkt kopplat till vilket typ av företag man driver.

"Om man är ett bolag som utvecklar tjänster för en bred konsumentmarknad tIll exempel skulle jag oroa mig om alla medarbetare var helt storstadsorienterade", säger Anna Holmquist.

Hon poängterar vikten av att ha koll på sin marknad och de kunder man vill nå. Som exempel på bolag med kontor utanför storstäderna ger hon flera e-handelsföretag.

"Jag kan se att det är ett problem om man sitter kring Stureplan med en viss typ av människor omkring sig och vill nå en marknad som ser helt annorlunda ut och som man inte förstår", säger Anna Holmquist.

Strossle har framförallt rekryterat i Malmö och Stockholm, men är inte främmande för alternativa lösningar. Anna Holmquist rekryterade nyligen en säljare som jobbar varannan vecka i Kalmar och varannan i Stockholm.

"Om jag hittar en stjärna är han en stjärna oavsett var han bor, och den här personen har helt rätt inställning men behövde bo i Kalmar på grund av sitt privatliv. Han har en roll där det fungerar att jobba på distans varannan vecka.".

Kommunikationsverktyg som Slack, Jira och telefonkonferenser är avgörande för att det ska fungera. Visst händer det att Anna Holmquist kan önska att hon kunde gå över till en kollega på annan ort och knacka dem på axeln – men det finns andra lösningar och medarbetarna träffas med jämna mellanrum.

"Sen är det ju rätt bekvämt med Slack och även vi på Stockholmskontoret slackar ju med varandra många gånger istället för att gå till rummet bredvid om vi har en snabb fråga."

Anna Holmquist tror att många företag i dag har utmaningar med att hitta exempelvis bra säljare och utvecklare. Liksom Sandra Uddbäck pekar hon på bostadsbristen i storstäderna som ett hinder i rekryteringen, och tror att många företag skulle hjälpas av att etablera sig utanför storstäderna.  

Hon understryker samtidigt att startups i början ofta består av ett fåtal personer, och att det kan kännas viktigare att samla personalen än att snabbt expandera till nya orter.

"Till syvende och sist måste företagen naturligtvis göra det som gynnar just deras affär. Alla måste få göra det som deras verksamhet mår bäst av och det tror jag att varje företagsledare bäst avgör själv och det kan säkert se väldigt olika ut."

Elia Mörling är vd och grundare av Idea Hunt som är en digital plattform som hjälper företag att utveckla ideér med sina medarbetare och kunder.

Idea Hunt lanserades i februari men ”kom igång på allvar” i höstas, berättar Elia Mörling.

På kundlistan återfinns bland annat Sveriges Radio, Venture Cup och Rail Delivery Group.

Idea Hunt lanserades med målsättningen att bli ett globalt företag, och de åtta medarbetarna återfinns i USA, Filippinerna, Linköping, Malmö och Stockholm.

”Det har bidragit till att vi pratar engelska, byggt en global kultur och anpassat oss till rutiner och verktyg som gör det möjligt att kommunicera i olika tidszoner”, berättar grundaren.

Kommunikationen sker exempelvis över Slack i form av veckomöten och Elia Mörling beskriver teamet som ”extremt effektivt”. På senare tid har de introducerat en kvarts fikastund över nätet där medarbetarna pratat om annat än jobb.

   

Modellen fungerar för Idea Hunt som är väldigt digitala i sin produkt, och grundaren understryker att lösningen kräver personer som är sociala och klarar av att jobba självständigt.

”Slack varje dag. Att ha verktygen och rutinerna på plats från dag ett hjälper, jag tror att det är svårare att göra det över tid”, säger Elia Mörling.

Idea Hunt har precis etablerat sig i Stockholm, något som grundaren ser både fördelar och nackdelar i.

”Det är mycket dyrare i Stockholm med allt. På det sättet är det fantastiskt att börja utanför Stockholm. Det är lugnare, man kan fokusera på det man gör, lokalhyran är också mycket billigare”, säger Elia Mörling.

Han pekar på startupkulturen i Stockholm som väldigt stark, även om den också växer på andra platser, vilket leder till att många aktörer lockas till huvudstaden. Något Elia Mörling kan känna riskerar att bidra till ett minskat fokus.  

”Det finns också en sjuka inom startupvärlden där många tech-entreprenörer vill springa på alla tech-konferenser, när man egentligen borde springa på mässor som är relevanta för sin egen bransch”, säger Elia Mörling.

I höstas tog bolaget in 3 miljoner kronor i en nyemission och nu laddar man för en ny runda till hösten.  

”Målet var att gå jämt upp inom ett år och det uppnådde vi inom ett halvår, nu söker vi mer pengar för att dubbla teamet och göra om samma sak igen.”

I sommar rekryterar Idea Hunt två nya personer och till hösten ska ytterligare två medarbetare tillkomma.

Var eller vilket land de ska sitta i får tiden utvisa.  

”Kompetensen den finns ju. Om man har ett mindset av att man inte behöver anställa alla på samma plats är hela världen din arbetsmarknad och du kan verkligen söka den kompetens som du saknar”, säger Elia Mörling.

Läs mer