Sök

Det här lärde sig Pickit av sin floppade kampanj – 6 tips för att träffa rätt

PickitMarknadsföringMålgrupp

Så träffar du rätt på målgruppskartan – Pickits Robert Dysell tipsar. Foto: Press och Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Pickit la stora pengar på en annonskampanj – och fick användare som bara ville ha gratisbilder. Pengarna fanns istället bland företagsanställda. Här är Gotlandsstartupens lärdomar till andra som vill hitta – och nå ut – till rätt målgrupp.

Vi har tidigare skrivit om startupen från Gotland, Pickit, som vill skapa en utmanare till Googles bildsök. Genom en bildplattform ska folk enkelt kunna lägga in bilder i Powerpoint-presentationer istället för att stjäla dem från internet genom att bildgoogla.

Pickit har ett mångårigt samarbete med Microsoft och tjänsten finns integrerad i program som Powerpoint, Word, Sway och Windows 10. Sedan starten 2013 har bolagets egen bildbank, liksom användarna, stadigt växt.

Men resan har varit både krokig och stundtals kostsam.

“Vi testade en kampanj som vi egentligen släppte lite vind för våg, och det ledde till många sign ups i Indien och Bangladesh. Annonserna var inte var så dyra att rikta dit, men användarna som det resulterade i var inte intresserade av annat än gratisbilder och dessutom obenägna att sprida tjänsten vidare,” säger Robert Dysell, marknadschef på Pickit.

Att få mycket trafik är en sak. Att få relevant trafik är en annan.

“Det är verkligen något som vi har lärt oss. Att köpa billiga annonser i början hjälper dig inte i slutet. Skit in, skit ut. Det var absolut ett misslyckande, men ett lärorikt sådant,” säger Robert Dysell.

Omsättningen har alltsedan starten varit blygsam men grundarna har aldrig tappat tron på sin produkt. Det har uppenbarligen inte investerarna heller för tidigare i år tog bolaget in över 40 miljoner kronor i riskkapital (från bland annat Microsoft) för att utveckla det som förhoppningsvis ska bli kassakon: Pickit Business.

Tanken är att företagserbjudandet ska bli ett arbetsverktyg för marknadsavdelningar världen över och låta dessa skapa och distribuera egna bildbanker som alla på företaget kan använda.

“Eftersom privatpersoner främst använde tjänsten i jobbsammanhang började vi titta på hur de arbetar. Det visade sig att de bildbanker som företag använder inte är så roliga eller användarvänliga, ofta är det bara marknadsavdelningen eller webbredaktören som ens använder dem. Vi fokuserar på slutanvändaren,” säger Robert Dysell.

Hur går det med försäljningen av företagserbjudandet?

“Det går bra men eftersom det inte är en tjänst man googlar efter så undersöker vi nu hur vi kan göra den automatiserad och skala upp. Däri ligger utmaningen framåt, men det ser väldigt bra ut”, säger Robert Dysell.

*****

Robert Dysell tipsar: Så hittar – och fångar – du din målgrupp:

1. Är tajmingen rätt?

Människor kanske behöver det du erbjuder, kanske inte. Är du före din tid? För att ta reda på det kan du se vad folk googlar. Gör en adwordskampanj för ett par tusen, lek runt med Google Trends eller andra nyckelordanalysverktyg. Vattendelaren är: söker folk efter din tjänst eller inte? Om inte, hur ska du marknadsföra den? Acceptera målgruppens beteende.  

2. Satsa på densitet

Om du har en miljon användare vill du inte att de ska vara jämnt utspridda över hela världen. Du vill hellre äga så stor marknadsandel i till exempel Stockholm eller Skandinavien, som möjligt. För oss gäller det att skapa densitet på ett företag. Är du ensam om att använda Pickit glömmer du oss kanske, men ser du dina kollegor använda samma tjänst börjar du lita allt mer på varumärket. Den resan har vi fortsatt framför oss.

3. Hitta och äg en distributionskanal

När folk hör om Pickit går användare ofta till vår webbsida i tron om att hitta bilderna där. Men vi har valt att inte konkurrera med andra fotosidor för det finns så otroligt många. Istället är tipset att hitta en distributionskanal som du kan vara bäst i. I vårt fall valde vi Microsoft i och med att de gjorde sig av med Clipart för två år sedan och att de öppnade upp för partners inne i Office 365.

4. Definiera målgruppen genom kontext

Jag är allergisk mot att definiera målgruppen i form av en person utifrån ålder och geografi. Det handlar mer om att definiera utifrån kontext och vilken nytta som tjänsten fyller. Den som behöver vår tjänst kan vara både Kajsa, 21, från Luleå, eller Bengt, 51, från Stockholm. Gemensamma nämnaren är att båda känner sig stressade inför morgondagens presentation. Ta reda på när och var din tjänst är relevant.

4. Utnyttja gratisversionen för att nå ut

Vi vill inte avveckla vår gratistjänst till förmån för vår businesstjänst utan tvärtom ska båda fortsätta växa. Gratistjänsten blir vår marknadsföringskanal och nätverk för att skaffa en bred användarbas.

5. Låt folk slippa logga in

Ta bort så många barriärer som möjligt, till och med sign ups, för att få folk att börja använda tjänsten. Man kan absolut börja med att rikta sig till så kallade ‘heavy users’ som gör tre powerpoint-presentationer varje dag, men det är hos ‘light users’ som tillväxten sker. Därför måste det vara extremt enkelt att komma igång och förstå sig på produkten.

6. Ingen vill ha mejl

Mycket inom content marketing går ut på att få tag på användarens mejladress. Personligen tycker jag värdet på den kontaktinformationen är väldigt överskattad. Du kommer aldrig övertyga någon via direktmejl med dig som avsändare.

Läs mer