Sök

Alla pratar riskkapital – här är 5 techjättar som tänkte annorlunda

GoproGithub

Spanx grundare Sara Blakely och ett Tough Mudder-race. Foto: Mani Carrin/The Canadian Press/Jonathan Hayward.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Riskkapital är allt – eller? Här är några entreprenörer som lyckades bygga upp succéföretag utan riskkapital i ryggen.

Breakit rapporterar flitigt om olika bolag som plockar in riskkapital för att få fart på sin tillväxt. Men du behöver inte ta in pengar från externa investerare för att satsa på din affärsidé och bygga ett framgångsrikt storbolag. 

Många techbolag började faktiskt med långsam och metodisk tillväxt med hjälp av grundarnas egna pengar. 

Inc.com har listat fem stora företag som lyckades starta upp och nå framgång utan att ta hjälp av investerarnas pengar.

1) Spanx

Först ut på listan är Spanx som är ett amerikanskt företag tillika underplagg som hjälper dig att forma din kropp. 

Idén kom till grundaren Sara Blakely när hon gjorde sig i ordning inför en fest. När hon inte kunde hitta något att ha under sina vita finbyxor klippte hon helt enkelt sönder sina figuranpassade strumpbyxor. 

Inspirerad av lösningen tog Sara Blakely sina besparingar på runt 40.000 kronor och lanserade sitt företag Spanx vid 27-årsålder. 

I dag äger Blakely fortfarande hela Spanx som uppskattas ha sålt produkter för runt 400 miljoner dollar, närmare 3,4 miljarder svenska kronor under förra året – utan en krona från utomstående investerare. 

2) GoPro 

Kameror av märket GoPro är numera ett självklart val för sportälskare – och många andra. 

Det var 2001 som Nick Woodmans satsning på en underhållningssida gick åt skogen. För att skingra tankarna bestämde han sig för att åka på en surfingresa till Australien och Indonesien.

Där fanns det gott om surfare som fotade sina aktiviteter i vattnet – problemet vara bara att kamerorna de bar runt vristen tenderade att lossna. 

Nick Woodman tog sina sparade pengar och kompletterade med ett lån på runt 300.000 kronor från sin mamma för att 2002 lansera företaget som skulle komma att bli GoPro. 

Han drev sedan det Kalifornienbaserade företaget utan stöd från investerare fram till 2012 då tillverkaren Foxconn investerade 200 miljoner dollar, runt 1,7 miljarder svenska kronor. 

Två år senare, 2014, värderades GoPro till närmare tre miljarder dollar, motsvarande runt 26 miljarder svenska kronor. 

3) Craigslist

Sajten Craigslist är ett självklart val för många som letar efter... ja, mer eller mindre vad som helst. 

Craigslist är döpt efter grundaren Craig Newmark som startade konceptet 1995. Det hela började som ett nyhetsbrev där Newmark ville hålla sina vänner uppdaterade om events i San Fransicso. 

Snart fångades initiativet upp av andra människor som började fråga honom om de kunde posta annonser genom listan. 

Redan för 20 år sedan nådde Craigslist en miljon sidvisningar i månaden, men Craig Newmark väntade till 2004 med att ta in riskkapital.

Det blev e-handelsjätten Ebay som till slut gick in med 32 miljoner dollar och tog över närmare 30 procent av bolaget. 

Relationen kom dock att bli infekterad.

Ebay anklagade Cragilist för att ha spätt ut Ebays del i företaget och parterna gick till rätten.

Det hela slutade med att grundaren själv köpte tillbaka andelarna och under förra året omsatte Craigslist in 690 miljoner dollar, motsvarade runt 6 miljarder svenska kronor. 

4) Github 

Genom mjukvaruplattformen Github kan användare arbeta med och visa olika projekt för varandra. 

Enligt grundarna Preston-Werne, Chris Wanstrath och PJ Hyett krävdes det bara några tusen dollar för att kicka igång 2008. 

Grundarna hade vid den tiden inget kontor utan jobbade på olika platser och möttes några gånger i veckan. 

Initiativet blev snabbt lönsamt när användarna började att betala för att vara med.

Det skulle ta fyra år innan Github sökte finansiering och tog in 100 miljoner dollar från Andreeseen Horowitz. Därefter plockade man in ytterligare 250 miljoner dollar från andra investerare och vid en kapitalrunda 2015 värderades bolaget till 2 miljarder dollar, över 17 miljarder svenska kronor. 

5) Tough Mudder

Tough Mudder vill bokstavligt talat sätta dig i skiten genom att utmana dig att delta i en rad utmanande altetiska tävlingsgrenar. 

Grundarna Will Dean och Guy Livingstone fick idén till hinderloppen 2010 och investerade runt 70.000 kronor, från Will Deans bankkonto, till att sätta upp en hemsida och marknadsföra loppen på Facebook. 

Och tur var väl det, skulle det visa sig. Över 5000 personer deltog i det första "Tough Mudder" och i dag har över 2 miljoner människor sprungit loppen som nu tagit plats i 10 länder. 

Under 2015 drog företaget in över 100 miljoner dollar, närmare 900 miljoner svenska kronor, i intäkter genom anmälningar och sponsring – utan att ha tagit in en krona i riskkapital. 

Läs mer