Sök

Starta eget företag – Så avgör du vilken affärsidé ska satsa på

starta eget

Breakit

Breakit

Sitter du på massvis av affärsidéer – men vet inte vilken du ska satsa på? Så här vet du vilken affärsidé du ska välja, och om den har förutsättningar att lyckas.

Jag skulle vilja påstå att det redan på idéstadiet går att säga en hel del om sannolikheten för idéen att på sikt kunna utvecklas till ett sunt bolag. Det finns nämligen några faktorer som indikerar möjligheterna till detta. Har du till exempel planerat att bygga en produkt för en existerande marknad med en tydlig intäktsmodell - samtidigt som du kan kan genomföra det på rimlig tid - så har du förmodligen goda förutsättningar.

Om du däremot har som mål att bygga en unicorn, ett bolag som värderas till miljarder, finns ingen regelbok. Då kan du gott bygga en produkt för en i dagsläget obefintlig marknad utan intäktsmodell och hoppas att du ligger helt rätt positionerad för framtiden.

Jag skulle dock vilja påstå att det nästan alltid är rätt att börja med en pragmatisk och högst realistisk idé, oavsett hur höga mål du har för framtiden. I stället för att drömma om att bygga en unicorn så kan du börja med att försöka att betala ut din första lön, något som ofta visar sig vara nog så utmanande.

Om du vill säkerställa att din idé har potential ur ett väldigt pragmatiskt perspektiv så kan du kolla om den uppfyller nedanstående punkter:

1. Det finns en existerande marknad

Kanske viktigast av allt, se till att det finns en befintlig marknad för din produkt. Till exempel finns en stor existerande försäljning av tvättmedel, medan det gissningsvis är väldigt få människor som betalar för matlagningsrecept på internet. Sådana grundförutsättningar påverkar i hög grad dina möjligheter att lyckas. Om kunderna redan finns där så är det troligt att det kommer finnas intresse för din produkt så länge du erbjuder något nytt, unikt eller bättre.

Saknas dock helt efterfrågan eller betalningsvilja i dagsläget så är risken tyvärr stor att du kommer att du få problem att hitta dina kunder i framtiden. Undersökningar visar att avsaknad av marknad är den enskilt största anledningen till att startups får lägga ner.

2. Det finns en tydlig intäktsmodell

Din idé bör innefatta en tydlig och naturlig intäktsmodell. Modellen kan så klart komma att utvecklas och förändras över tid, men om det helt saknas uppenbara intäktskällor från start finns det tyvärr stor risk att det visar sig svårt att hitta med tiden. Många startups skulle förmodligen passa bättre som hobbyprojekt.

Bygger du till exempel en tjänst som visar de bästa restaurangerna i närheten av dig bör du ställa dig frågan om du ska ta betalt av restaurangerna eller användarna, samt fundera kritiskt om det finns en realistisk betalningsvilja. Det finns självklart exempel på startups som hittat sina modeller under resans gång, men räkna med stora utmaningar om du inte har detta på plats från dag ett.

3. Den går att utföra med tillgängliga resurser

Försök att inte vara alltför visionär. Välj en idé som är genomförbar på rimlig tid med de resurser du har till förfogande. Om du vill bygga ett rymdskepp kanske du kan börja med att försöka sälja några pappersflygplan. Till och med de mesta ordinära idéerna kan visa sig väldigt kostsamma att bygga, och tänker du för stort finns det risk att du får slut på både pengar och motivation alldeles för tidigt.

Om det är ditt första entreprenörsprojekt kanske det är bättre att börja med en liten konsultverksamhet än att förändra världen. Gå med en idé du har resurserna och kunskapen att genomföra. Bättre att slutföra något litet än att aldrig komma igång.

Sammanfattning

Egentligen handlar det mest om sunt förnuft. Se kritiskt på marknaden och lägg din energi i en bransch med behov av moderniseringar och nya produkter. Inget företagande är riskfritt, men det finns definitivt affärsidéer som är sämre än andra. Det kan vara förvånansvärt lätt att förblindas av sin visionära idé och glömma bort att se kritiskt på verkligheten.

Lägg dock inte för stor vikt vid eventuell konkurrens, om du har en bra idé kan du vara säker på att andra företag kommer att verka inom samma område. Förbered dig istället på att exekvera så bra som möjligt så att du kan stå ut i konkurrensen.

Så ta god tid på dig och välj din idé med omsorg. Var prestigelös och berätta om dina idéer med så många personer som möjligt så samlar du säkerligen på dig värdefulla insikter. Du bör dock inte ta marknadsundersökningar gjorda på vänner och familj på för stort allvar, de kommer nämligen alltid att vilja köpa din produkt tills det är dags att betala. Se också till att vara flexibel och inte alltför fäst vid din ursprungsidé. Så fort du anar att du är fel ute bör du vara redo att styra om eller helt skrota idéen i förmån för en annan. Det sista du vill göra är att lägga år av din tid på något som faktiskt visade brister rätt tidigt.

Självklart kan du också välja att helt förbise punkterna ovan. Då kanske du bygger en unicorn, men ännu mer troligt är tyvärr att du slutar upp i den dystra statistiken över startups som varken når betydande omsättning eller överlever de första åren.

Anton Holmquist*
Medgrundare och CTO, Bruce och grundare till Monterosa som var en av Sveriges första appbyrårer.

*Transparens: Anton Holmquist äger en mindre aktiepost i Breakit.

Läs mer