Sök

Så bygger du ett starkt community kring din produkt – och därför är det viktigt

Star Stablecommunity

Starstables Taina Malén. Foto: Linus Hallsenius samt Istockphotos.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Ett engagerat community kan både vara riktigt bra marknadsföring och göra din produkt bättre. Det menar Taina Malén, global marknadsdirektör på svenska spelföretaget Star stable.
Här är hennes råd för att lyckas.

Stockholmsbaserade Star stable har sedan starten 2010 blivit en av Sveriges mest hajpade spelstartups. Hästspelet Star stable online har i dagsläget uppåt en halv miljon spelare varje vecka.

Den absoluta merparten av spelarna är tonårstjejer och kring spelet finns ett stort och aktivt community. Enligt Star stable själva har fansen hittills laddat upp över 1,2 miljoner Youtube-klipp med anknytning till spelet.

Och just ett engagerat community – där användare på eget initiativ engagerar sig i din produkt och hjälper till att sprida dina budskap – kan gynna ett företag på flera sätt, menar Star stables globala marknadsdirektör Taina Malén.

Till att börja med utifrån rent marknadsföringsperspektiv.

“Dina ambassadörer är kraftfulla marknadsförare som bygger ditt varumärke långt utanför gränser du kan nå med traditionella säljbudskap. Dessutom blir budskapen mer trovärdiga när de sprids organiskt”, säger Taina Malén.

För den som gör sig mödan att följa sina kunder på sociala medier väntar även en guldgruva av värdefull information, menar hon.

“I dag är möjligheterna stora att i realtid mäta framgång bara genom att se vad som händer i dina sociala kanaler. Det är en fantastisk temperaturmätare.”

Vad communityt tycker ligger ofta också till grund för nya funktioner i spelet, berättar Taina Malén.

I Star stables mejlkorg dimper det varje dag ned ett 70-tal förslag på nya funktioner som borde läggas till i spelet. Möjligheten att kunna leda sin häst är en av många funktioner som lagts till efter önskemål från användarna.

Samtidigt gäller det att som företag inte lämna över makten till användarna totalt, menar Taina Malén.

“Det är viktigt att inte låta communityt ta över – det ska fortfarande vara du som styr.”

För att lyckas med det krävs helt enkelt att du håller koll, med andra ord läser, intresserar dig för och engagerar dig i det som skrivs och sägs, enligt Taina Malén.

I dagsläget har Star stable inget eget diskussionsforum. I stället snappar företaget framför allt upp vad spelarna skriver på andra plattformar, exempelvis Youtube och Instagram. Ibland händer det att företaget går in och svarar direkt, till exempel när spelare diskuterar ett tekniskt problem som de upplever.

“Men i vårt fall handlar det i praktiken ofta om att svara communityt genom att tillgodose spelarna med saker i spelet som de pratar om och vill ha."

Låter allt det här krångligt och tidskrävande? Taina Malén medger att Star stable lägger betydande ekonomiska resurser på kontakten med användarna – något hon samtidigt menar har varit starkt bidragande till spelets framgång.

Så är communitybyggande något alla startups borde satsa på? Det varierar från fall till fall, tror Taina Malén.

En sak går i alla fall att slå fast:

“Alla behöver lyssna på sina kunder för att lära sig vad som är bra och dåligt.”

I fallet Star stable online fanns ett community på plats redan innan spelet var släppt. Så var det också inför släppet av Minecraft, en annan svensk spelsuccé.

“Det vi egentligen har gjort är att bygga ett ännu större engagemang där också vi själva deltar.”

Oavsett vad är en produkt som är värd engagemanget alltid en grundförutsättning för den som vill bygga ett starkt community, poängterar Taina Malén.

“Du kan inte tvinga fram ett community, men du kan kasta ved på brasan.”

Här är fem av Taina Maléns tips för att göra just det.

1. Välj rätt sociala kanaler – och använd dem till rätt saker

Sociala kanaler som Youtube och Instagram utgör grundbulten i Star stables kontakt med fansen. Och här gäller en gammal marknadsföringssanning: rätt kanal för rätt sak.

“På Facebook sprider vi framförallt saker av ren informativ karaktär, medan det som är roligt och 'sticky' hamnar på Instagram och Youtube. Och i USA är Twitter större än här, så där använder vi oss mer av den plattformen, framför allt i kontakten med spelarnas föräldrar”, säger Taina Malén.

Förutom relevant innehåll gäller det också att hitta en ton som passar, menar hon.

“Tonalitet, språkbruk och uttryck du använder måste passa dina mottagare.”

2. Satsa på “egna” ansikten och röster som syns och hörs utåt

“Våra fans skapar själva helt makalösa saker. Det klipps musikvideos som ibland är hur dramatiska och kreativa som helst. Det ser vi till att uppmuntra.”

Samtidigt har Star stable en egen Youtube-kanal där man genom ett eget veckoprogram kommunicerar direkt med fansen och svarar på frågor från communityt.

“Det är lite som tv-världen fungerade förr. Genom egna program och egna Youtube-profiler skapar vi också en direktrelation med våra fans”, säger Taina Malén.

3. Skapa kontinuitet i dina sociala kanaler

“Hantera ditt innehåll i sociala medier precis som vilken annan kommunikationskanal som helst. Vi uppdaterar spelet varje onsdag och lägger varje söndag ut vårt nyhetsprogram på Youtube. Det här är fasta hållpunkter som spelarna känner till. Hade vi lagt upp någonting en gång i halvåret hade ingen brytt sig och vi hade på sikt tappat engagemanget”, säger Taina Malén.

4. Våga involvera kunderna i din produktutveckling

“Lyssna på fansen, de kommer att tala om för dig vad de vill ha – och hjälpa dig förstå vad du behöver göra”, tipsar Taina Malén.

5. Var transparent

“Transparent och direkt kommunikation hjälper till att skapa trovärdighet och bygger långsiktiga relationer. Det är för oss som i all annan kommunikation. Sedan finns det nivåer av transparens. I vårt fall är det viktigt att vara tydliga runt releasedatum och när vi riskerar att inte kunna hålla dem. Men generellt: ljug inte, det är det viktigaste,” säger Taina Malén.

Läs mer