Sök

De fick in 1 miljon via crowdfunding – här är deras framgångsrecept

KickstarterBotaniumCrowdfunding

T.h: Teamet bakom Botanium. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska Botanium finansierade sin start via crowdfunding – och blev det femte populäraste projektet på Kickstarter i världen under januari. Så kan du göra likadant.

Ett ständigt huvudbry för svenska techbolag är finansiering. Många företag jobbar i månader och år för att locka till sig affärsänglar eller riskkapitalbolag som investerare.

En annan lösning på problemet är att rikta sig till allmänheten med en crowdfundingkampanj. Crowdfunding kan översättas till gräsrotsfinansiering och kan göras på flera olika sätt.

Det vanligaste är det som brukar kallas “reward based crowdfunding”. Det innebär egentligen att man ger privatpersoner möjligheten att förhandsboka produkter som ännu inte finns för att finansiera själva framtagandet av produkten.

Ett exempel är det svenska hörlursbolaget Earin som härom året gjorde succé med en kampanj där budskapet var "bidra nu så får du ett par lurar när vi är klara".

Men även här kan det verka näst intill omöjligt att tränga igenom bruset. I skrivande stund finns ligger över 4500 aktiva gräsrotskampanjer ute på sajten Kickstarter.

Ett annat bolag som har lyckats är svenska Botanium. Bolaget producerar en blomkruka som vattnar dina plantor automatiskt. På tio dagar fick bolaget in förhandsbokningar för en halv miljon kronor och när kampanjen avslutades hade man fått in över 1 miljon kronor. Men det var inte gjort i en handvändning.

“Vi lade månader på att förbereda oss. Vi studerade hundratals lyckade kampanjer och tog in tips och råd från andra som lyckats”, berättar medgrundaren Johannes Roselius.

I efterhand har han identifierat fem nyckelfaktorer för att lyckas:

1. Innehållet är helt avgörande

Det blir tydligt när man pratar med Johannes Roselius att gräsrotsfinansiering kräver en hel del arbete. Det börjar långt före lanseringen av själva kampanjen.

En viktig aspekt är innehållet i själva kampanjen.

“En sak är att göra en film som är lätt att förstå och som ser snygg och professionell ut men behåller en personlig känsla. Det är en svår men viktig balansgång. Vi ville inte att folk skulle uppfatta oss som något storbolag”, säger Johannes Roselius.

På sin Kickstarter-sida hade Botanium rikligt med produktbilder, förklarande text och en film som förklarar produkten.

2. Förbered kunder redan innan

En viktig del för att väcka konsumenternas uppmärksamhet är att lyftas upp i flödet på själva crowdfundingsajten. De bästa platserna fylls av kampanjer som redan trendar. Botanium hade ett ess i rockärmen, redan innan kampanjen startade, för att klättra på topplistorna så snabbt som möjligt.

“Vi körde en förkampanj där vi samlade in mejladresser innan. Man vill ha folk som går in och köper direkt. När vi gick live var det 4.000 andra projekt samtidigt. De flesta märker ingen”, säger Johannes Roselius.

Ett annat viktigt verktyg för att uppmuntra tidiga uppbackare är olika steg mer erbjudanden. Många lyckade kampanjer har olika rabatter beroende på hur snabb man är på att backa bolaget.

“Man vill att folk ska passa på direkt, inte känna att de kan vänta 30 dagar med att köpa”, säger Johannes Roselius.

Med sin strategi blev Botanium det femte mest populära Kickstarter-projektet i världen under januari.

3. Lansera rätt månad

Det är lätt att trycka på startknappen direkt när man känner sig redo. Beroende av hur bråttom det är att få in kapitalet kan det vara värt att vänta till rätt ögonblick. Vad är då rätt ögonblick? Det korta svaret är januari.

“Vår första tanke var att folk har dåligt med pengar i januari. Egentligen tänkte vi lansera kampanjen i december. Sedan läste vi en artikel där författaren skrev att januari var den bästa månaden för Kickstarter-kampanjer”, säger Johannes Roselius.

4. Passa dig för marknadsföringsbolagen

Trots en lyckad kampanj lade inte Botanium mer än 20.000 kronor på att sprida sin kampanj via Facebook och Google. Samtidigt står marknadsföringsbolag i kö för att hjälpa kampanjerna att komma igång.

“Vi blev kontaktade av kanske 50 olika aktörer som ville marknadsföra åt oss men vi fick inte ihop ekonomin med det. De skulle ha 35 procent av bruttosumman vi fick in. Med moms och Kickstarteravgift på det hade vi bara suttit med hälften av pengarna kvar”, säger Johannes Roselius.

5. Skapa internationell medieuppmärksamhet

Man kan ha en hur bra produkt som helst men om ingen hittar till din kampanj spelar det ingen roll. Utöver att “hacka” trending-algoritmerna finns det ett annat viktigt sätt att skapa uppmärksamhet kring kampanjen: Att bli omskriven i medier.

Trots att vi på redaktionen gärna ser oss som väldigt (enormt!) viktiga finns det internationella medier med större genomslagskraft än Breakit.

“Om jag i efterhand skulle ranka de olika kanalerna skulle jag säga Mashable, The Verge, Wired och Trendhunter som de viktigaste. Men det är många som inte vill skriva om en kampanj som inte är framgångsrik än. Så vi började med lite mindre bloggar”, säger Johannes Roselius.

Och sen då?

När man väl fått in pengar är problemen långt i från helt lösta. 2012 kom en amerikansk förstudie fram till att endast 25 procent av alla kampanjer på Kickstarter lyckades hålla sina egna deadlines. Det vill säga: Produkterna blev inte klara i tid och de som köpt dem på förhand fick försenade leveranser. Det är förstås dåligt för kundrelationen. 

Ett grundläggande krav från Kickstarter för att få sälja förhandsbokningar är att man har en prototyp av produkten. Däremot är det många som inte har koll på hur själva produktionen ska gå till.

“Vi hade koll redan innan på vad allt kommer kosta och hur lång tid det kommer ta. Vi hörde att Kickstarter-projekten i snitt är sex månader försenade. Det tänker inte vi vara”, säger Johannes Roselius.

Missa inte heller de bästa crowdfundingtipsen från Sveriges näst mest lyckade kampanj någonsin och digitalstrategen Brit Stakston.

Läs mer