Hur mycket är ditt företag värt? Kolla här i Breakits stora guide

Företagsvärdering Entreprenör
Hur mycket är ditt företag värt? Kolla här i Breakits stora guide

Hur värderar man en startup? Foto: Istock.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Dags att värdera ditt bolag för att ta in kapital? Så här gör du – med Breakits hjälp.

Skribenten har bevakat riskkapitalbranschen och företagsförvärv i över 10 år, och har själv som medgrundare till Breakit värderat vårt företag vid tre nyemissioner.

Värdering av ett företag är en återkommande fråga både här på Breakit och i våra snack med andra entreprenörer, framförallt när det handlar om att ta in riskkapital. Vi har ju själva tagit in flera rundor kapital. Den vi gjorde 2016 kan du läsa om i vår serie Kapitaljakten.

Så hur gör man för att värdera ett bolag när det är dags att ta in riskkapital?

Även om du inte behöver ta in nytt kapital så är det aldrig roligt att göra investerarna besvikna. Det bäddar för trist stämning i styrelserummet och på bolagsstämman

Spontant vill alla entreprenörer ha en så hög värdering som möjligt – eller som en av Sveriges mer profilerade entreprenörer konstaterade i ett mejl till Breakit: ”Pressa upp värderingen så mycket att det känns pinsamt”.

Självklart är en hög värdering viktig för att du ska få behålla en så stor andel av ditt bolaget som möjligt. Men trots det är det faktiskt inte självklart att du som entreprenör i alla lägen ska maxa din värdering.

Breakits medgrundare Olle Aronsson, till vänster, och Stefan Lundell (som skrivit denna artikel) har tagit in riskkapital till vårt bolag flera gånger, och då värderat företaget. Foto: Ann Jonasson

För tänk om dina optimistiska framtidsprognoser inte slår in? Då riskerar den höga värderingen att i efterhand slå tillbaka stenhårt mot dig som entreprenör.

För om din budget inte håller sinar pengarna snart i kassan och du måste återigen be ägarna om mer kapital. Ett fullt realistiskt (mardröms)scenario är då att de befintliga ägarna får kalla fötter.

Varför ska de våga kasta goda pengar efter dåliga? De kan då till och med pressa fram en låg värdering – med följden att du som entreprenör tappar makten över företaget. Och om ditt bolag blöder pengar i det läget kanske du inte har något val.

Även om du inte behöver ta in nytt kapital så är det aldrig roligt att göra investerarna besvikna. Det bäddar för trist stämning i styrelserummet och på bolagsstämman. 

Men självklart ska du inte rea ut ditt bolag till riskkapitalisterna. Och vad en investerare tycker känns dyrt anser en annan är rena kapet – värderingar av startups är verkligen ingen vetenskap. Ofta handlar det ju om helt oprövade bolag med bara en idé på ett papper.

Ändå måste du och investerarna komma överens om en värdering. Så hur ska du som entreprenör gå till väga?

Till och börja med finns det två finansiella nyckeltal som du behöver känna till

  • P/E-tal (pris/vinst). Enklare uttryckt ger P/E-talet svaret på frågan hur många gånger årsvinster ett företag värderas till. Ett exempel: Om bolaget gör en vinst på 1 miljon kronor och värderas till 10 miljoner kronor så är P/E-talet 10.
     
  • P/S-tal (pris/försäljning). Det här måttet ger svar på hur många gånger omsättningen ett företag värderas till. Ett exempel: Om bolaget har en försäljning på 20 miljoner kronor och värderas till 40 miljoner kronor så är P/S-talet 2.


Med hjälp av dessa mått går det att jämföra olika bolag med varandra och få en uppfattning om hur de värderas i förhållande till varandra. För stora mogna bolag används nästan alltid P/E-tal som ett jämförelsemått men när det gäller startups är ofta P/S-talet mer relevant.

Orsaken är att det i startupbolag väldigt sällan finns någon vinst att jämföra värdet emot. Faktum är att det ofta inte ens finns någon försäljning heller och finns det någon är den i allmänhet väldigt blygsam

Orsaken är att det i startupbolag väldigt sällan finns någon vinst att jämföra värdet emot. Faktum är att det ofta inte ens finns någon försäljning heller och finns det någon är den i allmänhet väldigt blygsam.

För att komma fram till en relevant värdering måste du som entreprenör då försöka räkna framåt i tiden. Tänk såhär:

Gör en uppskattning av din totalmarknad. Hur mycket omsätter bolagen som är aktiva på din marknad idag? Finns det några bolag med liknande verksamhet i USA eller Asien? Försök att översätt deras försäljning till den marknad som du verkar på.

När du ringat in storleken på marknaden blir nästa fråga: Vad kostar det att erövra en betydande del av marknaden?

För att illustrera tar vi ett exempel på ett företag som säljer skor på nätet. Då blir kalkylen såhär:

  • Antal besökare (trafik) till webbsajten multiplicerat med...
     
  • Andelen som de facto köper något (konverteringsgrad) multiplicerat med...
     
  • Genomsnittsköpet (ordervärde)
     
  • Nu får du fram en siffra på en förväntad omsättning vid en viss mängd trafik.
     
  • Om du sedan tar reda på hur mycket det kostar i marknadsföring att dra in en besökare till sajten, så kan göra en hygglig uppskattning av hur kalkylen för kostnader och intäkter kan se ut.
     

För att få fram de olika siffrorna som du ska peta in i kalkylen behöver du antingen ha branschkunskap från början – eller skaffa dig den.

Konverteringsgraden skiljer sig såklart mellan olika segment men när det gäller skor brukar den till exempel ligga på runt 2-3 procent.

Det är samma sak med ordervärdet – för att få fram en rimlig uppskattning måste du göra en marknadsundersökning och helt enkelt fråga andra e-handlare (du kommer bli förvånad hur gärna entreprenörer pratar detaljerat om sin egen verksamhet!).

Slutligen har vi trafiken. Det går alltid att skapa trafik till en sajt eller få in användare till en app, frågan är bara hur mycket du är beredd att betala för att få in kunder.

Reklamkostnaden varierar beroende på bland annat säsong och konkurrenssituation men med mindre testkampanjer – på till exempel Google eller Facebook – kan du med relativt hög precision beräkna vad varje besökare kostar att driva in till din sajt.

När du, genom ovan ekvation, fått en bättre bild av kostnaden för att bygga upp din omsättning kan du med de beräkningar som grund argumentera mot potentiella investerare hur hög försäljningen kan bli på några års sikt.

Ska du värdera ditt bolag – som saknar omsättning? Då är det bara att ta fram kristallkulan. Foto: TT

När du satt ner foten kring den förväntade omsättningen blir nästa steg att uppskatta vilken lönsamhet du på sikt kan uppnå. Använd dig även här av befintliga konkurrenter eller bolag som agerar i närliggande segment.

Överdriv inte! det blir bara löjligt om du påstår att ni uthålligt ska ha betydligt högre lönsamhet än alla andra i branschen. Glöm inte att du och investerarna ska leva med varandra även efter att pengarna satts in på bankkontot.

Med en prognos för omsättning och resultat på plats återstår bara att bestämma ett rimligt P/S-tal och P/E-tal. Än en gång: bolagsvärdering är ingen exakt vetenskap. Om P/S-talet ska vara 0,5 eller 1 eller rent av 4 beror helt på de rådande marknadsförutsättningarna i kombination med vilka specifika fördelar som just din startup har.

I slutändan kokar alltid diskussioner om värderingar av oprövade startups ner till mer eller mindre kvalificerade gissningar om framtiden

Kanske sitter ni på en helt unik teknik eller är ni ett team som tidigare lyckats driva upp en framgångsrik startup – två faktorer som per definition driver upp värderingen.

Om börsen generellt värderat upp bolag i den sektor som du agerar i eller om det gjorts stora finansieringsrundor i USA i ditt segment så har det också positiv påverkan på värderingen.

I slutändan kokar alltid diskussioner om värderingar av oprövade startups ner till mer eller mindre kvalificerade gissningar om framtiden. Men om du gör hemläxan ordentligt innan ökar du garanterat chanserna att stänga finansieringsrundan på en värderingsnivå som känns rimlig.

Lycka till!

Behöver du sälja in startup till investerare? Här är tre experters smarta råd till dig. Har du inte några investerarkontakter? Läs vår guide till hur du får kontakt här.

Läs fler artiklar
LÄS MER