5 SEO-trender 2019 – och därför är röstsök inte en av dem

sökmotoroptimering seo
SEO – det här gäller för att ranka högt i Google 2019

SEO – det här gäller för att ranka högt i Google 2019

Ebba Arnborg

How to-redaktör

Hur hamnar man högt upp på Google 2019? Här är fem trender inom sökmotoroptimering (SEO) som du måste ha koll på – annars kan du tappa rejält.

När det kommer till trender är det lätt hänt att blicka för långt fram i tiden och glömma bort dagsläget. Inte minst gäller det om du vill nå framgång i Googles sökmotor.

"Du måste optimera för hur Googles algoritm fungerar i dag och hur användarnas sökbeteende ser ut just nu – inte för sådant som kanske kan komma", påpekar Michael Wahlgren, grundare av SEO-byrån Pineberry som hjälper företag med sökmotoroptimering. 

Och därför kan du faktiskt helt bortse från det som det annars snackas kanske allra mest om just nu: Röstsök. För, handen på hjärtat, brukar du själv googla med hjälp av rösten? 

"Det jag får absolut mest frågor om idag är röstsök. Alla vill veta mer om det, och visst är det häftigt och spännande, men vi googlar nästan inte alls med rösten idag. Så lägg inte fokus där, det är inget som skapar något värde inom SEO i dag" säger Michael.

Vad är då viktigt för att hamna högt på Google 2019? Ja, egentligen finns det tre grundpelare inom SEO som alltid har gällt, även om detaljerna ändrats: Hitta rätt sökord för just dig, skapa bra, relevant och sökmotoroptimerat innehåll och se till att få andra sajter att länka till dig.

"När du har grunden inom sökmotoroptimering på plats kan du börja titta på trenderna, de är 'icing on the cake'", säger Michael.

Här är de fem hetaste SEO-trenderna just nu

 

1. Hastighet, att en sida laddar snabbt, är viktigt

Google har senast i somras gått ut med att de försämrar rankingen för sega sajter. Anledningen är att de inte vill att det ska gå segt när användaren klickar på länkar i sökresultatet – då finns nämligen risken att man googlar mindre.

Se alltså till att ha en snabbare sajt än dina konkurrenter, råder Michael. Han tipsar om verktyget Google page insights. Där ser du hur snabb sajt du har på mobil och dator, och får reda på vad du kan göra tekniskt för att förbättra hastigheten.

2. Java script kan strula till det

Det finns en risk att Google inte kan se ditt innehåll på grund av att du använt java script på sajten, menar Michael.

"Antingen för att de inte kan rendera, alltså bryta ner och läsa det, eller för att det tar för lång tid – Google stannar bara på din sida i 5 sekunder. Har de inte sett innehållet då, så finns det inte på Google. Jag hjälpte nyss en stor svensk e-handlare och på deras samlingssida för skor fattades mer än hälften av bilderna på grund av detta." säger Michael.

Ha det här i åtanke när du gör avvägningen om du ska använda java script eller inte och blir svaret ja så se till att implementera java script på rätt sätt. Se särskilt upp med navigering baserad på java script – för om Google inte hittar länkarna kan de inte heller hitta undersidorna.

Med verktyget Google search console, kan du gå in och be Google rendera en sida så får du se den som Google ser den.

3. Mobile first indexing ställer nya krav

Eftersom majoriteten av alla googlingar görs i mobilen håller Google just nu på att övergå från att ranka sajter utifrån deras desktopversion till att istället låta mobilversionen av din sajt avgöra hur du rankar. Du får ett meddelande i Search console när detta börjar gälla för din sajt.

"Drygt hälften av våra kunder har fått ett sådant." säger Michael.

Mobilsajten blir alltså ännu viktigare för din SEO nu. Se upp om du inte har med allt innehåll på din mobilsajt eller har en bantad meny där. Tänk på att en långsam mobilsajt sannolikt kommer att påverka hela din Googleranking negativt.

4. Strukturerad data tar mer plats i sökresultatet

Har du märkt att du ibland direkt i sökresultatet får veta svaret på frågor, se punktlistor eller recept? Det här beror på något som kallas strukturerad data. Det är även det som möjliggör att det vid bildgooglingar på mobil står direkt på bilden om det finns en produktsida eller ett recept bakom den.

Strukturerad data går ut på att du med hjälp av specifika kodtaggar i ramverket schema.org kan signalera till Google vad som är vad, endast då kommer ditt innehåll hämtas ut på detta sätt.

"Man går miste om ganska mycket om man inte använder strukturerad data, som e-handlare exempelvis. Om du inte gör det här kommer någon annan göra det." säger Michael.

Men varför skulle någon klicka in till ens sida om de redan fått svaret?

"Det är en bra fråga, men jag tror chansen finns att man gör det ändå – och du får väldigt mycket yta i sökresultat." säger Michael.

5. Annonser gör det knivigare att välja sökord

Det blir alt blir fler och större annonser i sökresultaten, och de dyker upp på nya ställen – i alla fall på de mest konkurrensutsatta sökorden. Samtidigt saknar fortfarande den överväldigande majoriteten av googlingar annonser alls.

"Tipset jag brukar ge är att jobba lite smartare med SEO. Lägg lite mer tid på din sökordsanalys och försök titta lite utanför de självklaraste och största orden där det finns mycket annonser." säger Michael.

Läs också: "Efter all digitalisering – 2019 blir det mänskliga största trenden"

Läs fler artiklar
LÄS MER