Sök

Medicheck låter dig chatta med specialistläkare – tar in 4 miljoner kronor

MediCheckHälsaNätläkare

Medichecks team. Christian Tärnholm i mitten.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nätläkaren tar in Aggregate Media som delägare för att nå fler patienter.

Medicheck är en nätläkare som låter patienterna komma i kontakt med olika typer av specialistläkare. Det betyder att du som har kroniska eller andra typer av långvariga problem kan chatta eller ha ett videosamtal på nätet med läkaren.

Medicheck lanserades våren 2017 och bakom bolaget står Christian Tärnholm och Thomas Ehrengren. I dag är köerna inom primärvården ofta långa, och här har Medicheck sett behov av nya lösningar. Patienterna får träffa en specialistläkare direkt utan krav på remiss, och läkarna skriver upp sig på tillgängliga tider och ersätts därefter.

Nu tar Medicheck in 4 miljoner kronor från Aggregate Media, vars modell går ut på att de får aktier i utbyte mot att bolagen får annonsutrymme i deras kanaler.

Christian Tärnholm, marknadschef på Medicheck, berättar att de har haft en dialog med Aggregate Media under en längre tid. 

”Genom Aggregates nätverk av media får vi en helt annan bredd att kommunicera på, och kommer närmare målgrupperna i både print och digitalt”.

Medicheck har hittills genomfört större satsningar inom allergi, astma och sköldkörtelsjukdomar. Härnäst väntar satsningar inom exempelvis vikt- och livsstil samt mental hälsa.

För 2018 beräknas omsättningen landa på runt 2 miljoner kronor med röda siffror.

”I år borde vi åtminstone kunna fyrdubbla det, 8-10 miljoner borde vara rimligt”, säger Christian Tärnholm.

Det här innebär att bolaget tagit in 16 miljoner kronor sedan start. Nätläkaren backas sedan tidigare bland annat av forne hockeyproffset Mattias Weinhandl, Vitamin Wells grundare Christian Ehrhardt samt Anders Göransson genom Soläng Invest.

”Vi ökar konstant hela tiden men vi är fortfarande beroende av riskkapital, det kommer vi nog var ett tag till. Går det som förväntat borde vi kunna visa svarta siffror i slutet av året, månadsmässigt, säger Christian Tärnholm.

Fredrik Wincrantz är investeringsansvarig hos Aggregate Media.

”Vi har valt att investera i MediCheck för att vi ser en stor uppsida i en tjänst som erbjuder nischad specialistvård med kontinuitet och kvalitet i fokus för den stora del av befolkningen som lider av kroniska sjukdomar”, kommenterar Fredrik Wincrantz.

Aggregate Media investerade precis även 5 miljoner kronor i Red Flag som erbjuder ekonomiska lösningar till småföretagare.

Läs mer