Så expanderar du i Europa med hjälp av Amazon

Amazon e-handel How to
Så expanderar du i Europa med hjälp av Amazon

Emma Zethelius, anställd på Amazon. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Reporter

Stockholmaren Emma Zethelius jobbar sedan 5 år tillbaka på ett av världens största, mest omtalade men också mest hemliga bolag – Amazon. Här tipsar hon om hur du som e-handlare redan nu kan dra nytta av gigantens plattform.

Breakit har tidigare berättat om svenska bolag, som The Friendly Swede, Lace Laboratory och Löwengrip Beauty, som använder Amazons plattform för att nå utanför Sveriges gränser.

Emma Zethelius tror att fler bolag skulle vinna på att gå samma väg.

“Det är ingen idé att sitta och vänta på att Amazon ska lansera i Sverige. Vill man som e-handlare nå ut till fler marknader så är Amazons plattform väldigt bra”, säger hon till Breakit.

Emma Zethelius har jobbat med europeiska småföretagare i drygt fem år och inte bara hjälpt dem att gå från offline till online utan också hjälpt dem att expandera internationellt med hjälp av Amazon. Många av dem har nu en majoritet av sin försäljning där.

Enligt trafiksajten Comscore har Amazons fem plattformar i Europa 163 miljoner besökare i månaden.

“Att nå en så stor publik är i princip omöjligt för en enskild e-handlare”, säger Emma Zethelius.

Men är Amazon rätt för alla e-handlare?

”Alla lyckas inte på Amazon. Det krävs målmedvetenhet och att e-handlaren är villig att lägga ner det arbete och de resurser som krävs for att lära sig plattformen och dra nytta av alla dess möjligheter. Däremot har alla e-handlare samma utgångspunkt, stora som små, och bör förr eller senare utforska om Amazon ska vara en del i en framtida strategi."

Amazons motto är att vilket bolag som helst ska kunna sälja via dem och att det ska vara “self service”. Trots det är det få bolag som förstår hur man gör.

Emma Zethelius tipsar om hur du som e-handlare tar de första stegen.

1. Fråga dig varför du vill finnas på Amazons. Är du ett e-handelsbolag som finns i Sverige men vill nå ut till nya marknader så är Amazon helt rätt.

Amazon har fem marknadsplatser i Europa – de finns i Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike och Italien. Via dessa marknadsplatserna kan e-handlare nå ut till kunder på totalt 39 marknader runtom i Europa. Så vill du nå många marknader snabbt utan att bygga egna plattformar på andra språk kan Amazon erbjuda en genväg.

2. Välj vilken plattform du vill finnas på. Via Amazon kan du finnas på alla fem men du bör ändå fundera över var du ska lägga din energi först.

Många svenska bolag väljer att expandera först i Tyskland eller Storbritannien. Utvärdera var du tror att din produkt skulle sälja bäst och välj utifrån det. Just nu är det en bra idé att även fundera ett varv över vad Brexit skulle kunna innebära för försäljningen i Storbritannien.


3. Bestäm vilken typ av Amazon-konto som passar ditt bolag.

Det finns tre sätt att sälja via Amazon:

Vendor: Då blir Amazon en återförsäljare av dina produkter. De köper in ett sortiment och sköter sedan alltifrån marknadsföring till prissättning och leverans.

Fördel: Du når per automatik ut till kunder som en produkt som är vald och såld av Amazon.

Nackdel: Du har inte kontroll över prissättningen av dina produkter och Amazon har ofta övertaget i förhandlingarna både vad gäller pris och produktval.

Kostnad: Avtal vad gäller inköpspris och antal enheter förhandlas med en Amazonrepresentant.

Seller: Vem som helst kan bli en säljare på Amazons marknadsplats. Här når du ut till kunderna via Amazon marknadsplats men sätter själv priset och ansvarar själv för leveranserna.

Fördelar: Du äger din ”butik” på Amazons marknadsplats, vilket betyder med att du själv sätter pris och väljer vilka produkter som ska läggas upp för försäljning.

Nackdelar: Amazon har strikt kontroll över din relation till kunderna, leveranstider, standard på produkter och så vidare, vilket gör att Amazon kan stänga ner ditt konto om du inte upprätthåller höga nivåer.

Kostnad: Fast kostnad på 39 euro per månad, rörlig kostnad per såld vara på mellan 5-15 procent beroende på kategori.

Seller med Amazonlager: Här säljer du dina varor via Amazons marknadsplats och sätter priserna själv. Däremot använder du Amazons lager och låter bolaget sköta dina leveranser.

Fördelar: Du kan erbjuda snabba leveranser till stora delar av Europa och du slipper administrera dem själv. Amazon sköter och är ansvarig för leverans, returer och kundservice för dessa produkter.

Nackdelar: Det gäller att du har en viss volym samt marginaler på det du säljer för att det ska löna eftersom Amazon tar ut en viss i avgift för att sköta lager och leverans.

Kostnad: Fast kostnad på 39 euro per månad, rörlig kostnad per såld vara på mellan 5-15 procent beroende på kategori. När det gäller Amazonlager, beror kostnaden på storlek och vikt på dina produkter. Kostnaden för leverans läggs till vid varje såld produkt medan kostnaden för själva varuhallningen kan vara så låg som några kronor per produkt.

Som e-handlare kan du välja att ta hjälp av Amazons lager och leverans när det gäller vissa av dina varor, t ex de med hög omsättning på Amazons marknadsplats. Övriga produkter kan du välja att leverera själv.

4. Analysera om du behöver ha Europeiska VAT-nummer. Sedan 2018 har EU infört kontroller mot Amazonsäljare som innebär att du som e-handlare kan behöva ha lokala VAT-nummer för att få sälja varor i Europa. Att skaffa ett sådant kostar runt 1000 euro per land och du får det genom att ansöka hos myndigheter i aktuellt land. På Amazons hemsida kan du hitta mer information om din business kräver Europeiska VAT-nummer, men i slutändan är det ditt ansvar att fullfölja kraven. Mer information har Cross-border VAT

5. Sätt igång och sälj! När du väl finns på Amazon börjar nästa utmaning – att synas. För att lyckas med det krävs en kombination av bra produktsidor, positiva omdömen och annonser. Läs mer om det här.

Läs fler artiklar
LÄS MER