Sök

Blitzscaling – metoden som ska göra ditt bolag till nästa globala gigant

EpicenterEntreprenörScaleup

Jeff Abbott, som driver the Global Scaling Academy i Silicon Valley, och Mahesh Kumar, medgrundare till Innovationshuset Epicenter – som hjälper små och medelstora bolag att växa. Foto: Caroline Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Drömmer du om att starta nästa Facebook, Amazon eller Airbnb? Då kan det vara läge att satsa på "blitzscaling". En metod som är poppis bland elscooterbolagen.

I höstas släppte Linkedin-grundaren Reid Hoffman och techinvesteraren Chris Yeh boken Blitzscaling, som handlar om hur du som entreprenör kan skapa ett bolag som omsätter miljarder – och förändrar världen.

Hemligheten bakom globala giganter som Facebook, Amazon eller Airbnb ska enligt boken vara att de använt sig av så kallad blitzscaling.

Breakit har träffat blitzscaling-entusiasterna Jeff Abbott, som driver the Global Scaling Academy i Silicon Valley, och Mahesh Kumar, medgrundare till innovationshuset Epicenter – som hjälper små och medelstora bolag att växa.

De är båda övertygade om att entreprenörer som vill ta över världen måste tänka nytt och våga satsa på ett blixtsnabbt och kanske lite galet sätt.

Ordet blizt betyder blixt på tyska och under andra världskriget pratades det om blitzkrieg som byggde på snabbt genomförda militära operationer som ofta ledde till avgörande resultat. 

Men enligt Jeff Abbott och Mahesh Kumar ska termen inte förknippas med krig.

“För mig handlar det om referensen till blixt – att bolag ska växa med ljusets hastighet för att ta en position”, säger Jeff Abbott.

Han förklarar att ett bolag som blitzscale:ar inte har tid att tänka på lönsamhet, att skapa ett perfekt team eller att ha den helt perfekta produkten. Har man en tillräckligt bra idé gäller det att ta världen med storm, att vara först och att bli störst innan någon annan hinner före.

“Den som kommer tvåa förlorar”, säger Jeff Abbott.

I sin bok tar Linkedin-grundaren upp Paypal, som han själv varit operativ chef för, som exempel.

“När bolaget var på toppen av sin tillväxtkurva växte det med 10 procent om dagen. Inte per månad eller per år – per dag. Det betyder att Paypal dubblade antalet användare varje vecka,” skriver han i boken.

Några svenska bolag som har lyckats med metoden är exempelvis Spotify, Blocket och Izettle (som köptes upp av Paypal ifjol).

Även alla elscooterbolag som de senaste månaderna har dykt upp i Stockholm jobbar med blitzscaling.

“Nu finns det fyra bolag men om inte allt för lång tid kommer det bara vara ett eller två kvar. Det är de som tar in mest pengar och jobbar snabbast för att för att ta marknadsandelar som kommer att vinna”, säger Mahesh Kumar.

Jeff Abbott och Mahesh Kumar är övertygade om att det finns flera svenska startups som skulle kunna blitzscala och bli nästa globala gigant. De tror att det handlar om att som entreprenör förstå när det är läge – ändra tankesätt kring tillväxt och våga satsa.

När vet man när det är dags att blitzscala?

“När man har en bra idé som är skalbar och som täcker ett nytt behov på marknaden. Det gäller också att fråga sig själv om det är att bli världsledande som är målet. Många pratar om att de drömmer om att bli nästa Facebook eller Google men faktum är att många är nöjda med att driva ett bolag som är medelstort och betalar räkningarna”, säger Mahesh Kumar.

Hur gör man när det är dags?

“Det handlar om att ta in mycket pengar och att växa blixtsnabbt utan att ta hänsyn till exempelvis vinst.”

Varför behövs fler globala bolag?

“Just nu satsas det enorma pengar på startups som inte anställer särskilt många och som kanske bara överlever 3-6 år. Då är det mer hållbart att skapa fler stora företag som bidrar till betydligt mer arbetstillfällen”, säger Jeff Abbott.

Läs mer