Stresshantering: Så stressar du mindre! Expertens 7 råd

Stress
Stresshantering: Så stressar du mindre

Återhämtning är viktigt. Stresshantering kan hjälpa dig må bättre. Foto: Istockphoto

Ebba Arnborg

How to-redaktör

Att jobba hårt behöver inte vara farligt – om du stressar rätt! Här är sju råd för stresshantering som räddar dig från väggen och hjälper dig att må bra.

Att stressa är inte farligt i sig, de flesta tål rätt mycket stress och kan till och med tycka om att stressa. Det slår Georgio Grossi, forskningsansvarig på Stressmottagningen i Stockholm fast. Men, poängterar han, det gäller att hantera stressen rätt. Brist på återhämtning kan nämligen leda till utbrändhet.

”Har vi inga pauser, ingen vila eller nedvarvning i vardagen och sen sover dåligt, då uppstår problem och slitage i kroppen. Då blir vi gradvis sjuka”, säger Giorgio.

Stresshantering är inte lätt. Det finns många normer som spär på stressproblemet i samhället, konstaterar Giorgio.

”Som idén att effektiva människor klarar av att hålla många bollar i luften samtidigt. Fast det stämmer inte, hjärnan är inte byggd för det”, säger han.

Återhämtning nyckeln

Ett annat krokben när det gäller stresshantering är när man har svårt att tolka hjärnan och lätt intalar sig att man inte alls mår dåligt, att symptomen inte beror på stress, berättar Giorgio.

Istället självmedicinerar man med till exempel koffein, nikotin, socker, värktabletter och alkohol. En taktik som ytterligare bryter ner kroppen och minskar möjligheterna till läkning.

Samtidigt får det vi mår bra av – sömn, mat, träning, fritid och umgänge – oftast stryka på foten.

”Man prioriterar bort allt som gör en frisk. Eftersom man raderat allt som heter återhämtning från livet återstår enbart slitage. Då är det en naturlag att man går in i väggen så småningom” säger Giorgio.

Det finns flera varningstecken på att du är på väg in i väggen – här listar vi 11 stycken, se själv om du är i riskzonen.

Gäller att byta livsstil

Känner du igen dig i att prioritera bort återhämtning, sömn, träning och umgänge och bara stressa på? Då gäller det att byta livsstil. Att ta en viloperiod och sedan köra på som vanligt är ingen bra stresshantering – det fungerar nämligen inte, menar Giorgio. 

Är det en anställd som är på väg in i väggen måste man som chef vara lyhörd och samtidigt peka med hela handen. Det gäller att avlasta och avgränsa, hjälpa till att prioritera, förtydliga kring mål och vad som är ”good enough”. Och skicka hem personen om det behövs.

"Är du din egen chef behöver du göra detta mot dig själv. Kan du inte det behöver du kanske ha en mentor eller en psykolog som bollplank", säger Giorgio.

 

 7 tips – så här hanterar du stressen

 

1. Sov om nätterna

Exakt hur mycket sömn vi behöver är individuellt men för de flesta ligger det på mellan sex och nio timmar per natt.

2. Ta pauser och gör en sak i taget

För att må bra behöver vi varje dag ständigt växla mellan aktivitet och återhämtning. Även när du är ledig.
"Har du joggat är återhämtning att få sitta ner, då kan du koppla på problemlösningsdelen. Men när du gjort det i 50 minuter är återhämtning allt som ger knoppen vila: Att resa på dig, byta miljö, kanske gå och hämta en kopp kaffe, prata med någon", meditera, säger Giorgio.

3. För dagbok över stressen

Vad kan du ändra? Vid specifika problem som stressar gäller det att formulera problemet, spåna lösningar – och agera.

4. Sätt rutiner privat

För mat, träning, egentid, fritidsintressen och vänner. Unna dig att skratta, att umgås avspänt – inte kravfullt – med familj och vänner, nöjen, hobbies, kreativitet.

5. Sätt rutiner i företaget

Du behöver klara avgränsningar – och balans – mellan jobb och fritid. Svara inte på mejl direkt om det inte är extremt viktigt och inte på kvällar. Svara inte i telefon vissa tider.

6. Prioritera

Räkna inte dina nej utan hur många gånger du säger ja. Hitta good enough. Sätt gränser, ha rimliga mål och minska prestationskraven.

7. Prata med någon

En vän, mentor eller psykolog – sök hjälp på vårdcentral eller via företagshälsan.

Läs fler artiklar
LÄS MER