Stress-symptom: 11 varningsklockor du måste se upp för!

Stress
Stress-symptom: 11 varningsklockor du måste se upp för!

Mycket nu? Det finns vissa symptom på stress du behöver se upp för. Foto: Istockphoto

Ebba Arnborg

How to-redaktör

Förkylningar, hudproblem, kalla händer... kan vara symptom på för mycket stress! Se om du är i riskzonen för utbrändhet – och varför du måste ta det på allvar.

De berättar om tårar, frustration och att inte orka någonting. Att drabbas av magproblem och infektioner och kollapsa på akuten. Om att plötsligt tappa förmågan att kunna läsa och skriva. Entreprenörerna som ignorerat stress-symptomen – och kört på in i kaklet.

För vägen till utbrändhet har ofta kantats av varningssignaler. Från att vara gråtfärdig, lättfrustrerad och orolig, till att ha irriterande eksem, kalla händer, ont i ryggen och många förkylningar. 

Nedan listar vanliga symptom på för mycket stress. För risken för utmattningssyndrom är viktigt att ta på allvar – även mitt i startup-vardagen och mitt bland kraven på att leverera.

Kollapsade på akuten

David Brudö hade grundat två framgångsrika startups, Fyndiq och Destly, när utmattningen smällde till och han plötsligt tappade all ork och lust att göra någonting.  

”Jag var konstant orolig, ångestfylld och stressad”, har han tidigare berättat för Breakit.  

Helena Magasanik var verksamhetsledare för ett snabbväxande IT-bolag när hon gick in i väggen. Efter åtta halsflussinfektioner i rad och en lång tid med eskalerande magproblem hamnade hon på akuten – och kollapsade på golvet. Tarmarna var kraftigt inflammerade. Hon kom därifrån först fem veckor senare och i rullstol.   

”I efterhand kunde jag se alla varningssignaler men jag körde bara på istället. Eftersom jag inte fick behålla maten kunde jag ju lika gärna jobba på lunchen!” har hon berättat för Breakit.

"Tyckte inte jag hade råd"

Komikern och företagaren Karin Adelsköld har skrivit en bok om sin utbrändhet (Nu är det roligt igen). Hon tog en helt vanlig promenad i hemmakvarteren, men kände plötsligt inte igen sig. Hon fumlade fram mobiltelefonen – men förstod inte namnen i kontaktlistan.    

Till slut ringde hon det namn som har ett hjärta bredvid sig. Hennes sambo svarade och tog henne till akuten. Karin fick svårt att minnas, att läsa och att skriva. Idag önskar hon att hon hade lyssnat på kroppen i tid, inte ignorerat stress-symptomen. 

 ”Men jag tyckte inte att jag hade råd att dra ner på uppdrag. Som företagare har du det ekonomiska i nacken hela tiden. Jag önskar att jag vetat hur dyrt det är att vara sjuk så här länge. Det var ett himla misstag” säger hon.

4 av 10 mår sämre

Stress är startup-livets baksida. Stress gentemot företaget, investerarna, medarbetare, familj och vänner – och, kanske någonstans där bland alla måsten, sig själv.    

När Breakit gjorde en undersökning bland svenska entreprenörer uppgav knappt 4 av 10 (38 procent) att deras psykiska och fysiska hälsa påverkats negativt sedan de startat eget – såväl psykiskt som fysiskt. De berättade om extrem stress och ingen tid för återhämtning.  

Även om de flesta av oss tål rätt mycket stress, och till och med kan tycka om att stressa, kan just bristen på återhämtning leda till utmatning och utbrändhet, berättar Giorgio Grossi, forskningsansvarig på Stressmottagningen i Stockholm

 ”Har vi inga pauser, ingen vila eller nedvarvning i vardagen och sen sover dåligt, då uppstår problem och slitage i kroppen. Då blir vi gradvis sjuka”, säger Giorgio.  

Hur vet man då att det är dags att lyssna på kroppen, att man riskerar att stressa för mycket? Här nedan listar vi symptom som kan bero på stress. Känner du igen dig? Här hittar du råden som hjälper dig stressa ner och förebygga utbrändhet.

Här är 11 vanliga symptom som kan vara varningssignaler på för mycket stress     

1. Hudproblem

Hudutslag, som eksem och herpesinfektioner, kan blossa upp när man är stressad.  

2. Problem med magen

Stress leder ofta till strul med matsmältningen. Syraproduktionen i magen stannar av vid stress och när man sen slappnar av blir det istället en överproduktion. Det kan ge gaser, tarmljud, förstoppning, diarré, illamående, kräkningar och värk – även om man äter bra. 

3. Många förkylningar

Stress påverkar immunförsvaret så att vi lättare drabbas av infektioner.  

4. Kalla händer och pirr i läppar

Stress gör att vi andas annorlunda. Det kan leda till att vi blir yra, kalla om fingrarna och att det känns som sockerdricka i läpparna.

5. Trötthet och oro

Att känna oro (det behöver inte vara kopplat till något stressrelaterat), ångest, nedstämdhet, trötthet, känslor av otillräcklighet, isolering och en olust att börja dagen kan vara symptom på stress.

6. Du skjuter upp saker

Att mycket börjar kännas olustigt och ansträngande och allt som är det minsta kravfyllt skjuts upp, såväl arbetsuppgifter som planer, är ett annat stressymptom.  

7. Svajigt humör

Känslor som svallar och kort stubin kan bero på stress. Du kan bli grinig, lättrörd och ha nära till gråt utan att veta varför – eller så blir du skogstokig för minsta lilla (om någon inte förstår omedelbart till exempel). Du övertolkar kommentarer och startar konflikter.  

8. ”Bomull i huvudet”

Är du stressad kan du få svårt att koncentrera dig, komma ihåg saker, fatta beslut och ta itu med problem. Ditt engagemang och din uthållighet kan minska. Dessutom kan du bli känslig för intryck, speciellt ljud.  

9. Tryck över bröstet och domningar  

Stress ger högre puls och blodtryck (en riskfaktor för flera sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom). Du kan få hjärtklappning, tryck över bröstet, darrighet och domningar.  

10. Värk – lite överallt  

Smärta; i huvudet, käkarna, nacke och axlar – ja, i hela kroppen – kan vara ett symptom på stress. Såväl spänningshuvudvärk och migrän som muskelvärk kan utlösas.

11. Dålig sömn  

Stress kan göra att du får svårt att somna, eller så vaknar du på nätterna och ligger och snurrar. Du kan också få ett omättligt behov av sömn.

Hur gick det: Känner du igen dig?

Hur gör man då för att inte bli utbränd? Lösningen är bland annat medvetna pauser samt rutiner för såväl mat och sömn som nöje och socialt umgänge. Här hittar du råden som hjälper dig: På väg att bli utbränd? – Så här stressar du ner!

Läs fler artiklar
LÄS MER