7 bästa tipsen – så tar du steget ut på Amazon

Amazon e-handel seo
Så gör du för att lyckas sälja på Amazon

Experterna avslöjar: Så gör du för att lyckas sälja på Amazon

Ebba Arnborg

How to-redaktör

Amazon håller på att gå om Google för produktsökningar. Så hur positionerar du dig där för att bli framgångsrik internationellt – och när väl e-handelsjätten kommer till Sverige? Vi reder ut.

Alla väntar spänt på att Amazon ska komma till Sverige. Men, kanske är det dags att sluta sitta och vänta på Amazon, och istället göra som The Friendly Swede. Företaget omsatte förra året 50 miljoner kronor och har gått med plus flera år i rad – enbart genom att sälja på Amazon, som Breakit berättat om tidigare. Med hemvist i Uppsala och tillverkning i Kina säljer de allt från outdoor-prylar till pennor för surfplattor mot USA, Storbritannien, Japan, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – genom Amazon.

Är du sugen på nya intäkter kan Amazon alltså vara en väg. Här nedan har vi samlat en rad hårda tips för hur du kan göra för att bli framgångsrik på Amazon (och vill du bli expert på riktigt bör du även spana in vårt populära event Beauty & Fashion tech).

Exportera på Amazon – och öka din trafik

Det finns flera alternativ för den som vill börja sälja via Amazon. Du kan låta en del av dina produkter säljas där, helt flytta in på plattformen eller ha återförsäljare på sajten. 

Och: du kan få mer söktrafik på köpet. För Amazon har seglat förbi Google som den ledande söktjänsten när det kommer till produktsök i USA, och de klättrar kraftigt inom det segmentet i flera länder.

”Allt fler produktsökningar sker direkt inne på Amazon i dag, de tar över mer och mer från Google där”, berättar Fredric Andersson, vd på Amazonbyrån Retime.

Ett intressant fenomen är alltså att om du låter ditt varumärke och dina produkter ta plats på Amazon ökar ofta även indirekt besökarna till din egen sajt via både Google och direkttrafik. Det berättar Patrik Nygård, vd på Amazonbyrån Commerce 8, som kunnat se detta hos sina egna kunder.

”Allt hänger ihop. Du ökar den totala trafiken tack vare Amazon, och ofta är kostnaden lägre än att enbart driva trafik via Google”, säger Patrik Nygård.

Hamna högt i Amazon

Hur lyckas man då hamna högt i Amazons sökresultat? Som vanligt gäller det att charma plattformens algoritm. Och som vanligt vet ingen utomstående exakt hur den fungerar. Tydligt är dock att produkter som säljer bäst visas mest. Sen är frågan vad som är hönan eller ägget… men satsar du på kvalitet vad gäller produkter, innehåll (som produktbeskrivningar) och kundvård, har en bra prisnivå och fina kundomdömen ökar dina chanser att synas rejält.

”Ju mer du säljer desto mer synlighet får du. Du kan påverka ditt innehåll, från hur du benämner dina bilder och produkter, men också analysera: var finns volymerna? Kommer du snabbt upp i volymer blir du premierad av Amazon. Och, hittar du en produktgrupp med liten konkurrens men hög volym har du vaskat fram guld”, säger Patrik Nygård.

Som Fredric Andersson konstaterar:
”Det är inget hokus pokus utan mycket jobb.”

Experternas 7 tips för att lyckas på Amazon
 

1. Analysera nuläget
Det finns flera onlineverktyg som låter dig se hur många konkurrenter det finns inom din nisch samt hur mycket de säljer för, och som hjälper dig bilda en uppfattning av hur mycket du skulle kunna omsätta. Fundera också på varför kunden ska köpa av just dig.

”Ha en plan för hur ni ska agera, tänk igenom produkter, budget och interna resurser”, råder Fredric Andersson.

2. Varumärkesregistrera
Bestämmer du dig för att ta plats på Amazon så är det bra att varumärkesregistrera dina produkter där inne. 

”Då äger du varumärke och prissättning för de produkterna. Annars kan någon kopiera dig och sälja mycket billigare”, säger Fredric Andersson.

3. Skapa fantastiska produktsidor
Ge alla dina produkter rejält med kärlek. Fredric Andersson ger rådet att formulera ungefär fem punkter som beskriver produkten träffande med bra nyckelord. Sväva inte ut i rubrikerna utan håll det kort och koncist. Satsa på ungefär sju bilder i bra upplösning som tydligt beskriver produkten, och som stämmer överens med den.

4. Få riktigt bra omdömen
Bra omdömen från kunder är nyckeln till sälj. Sträva efter minst 20 stycken och ett högt snitt. Se till att bemöta mindre bra omdömen vettigt och snabbt – tänk på att andra kunder läser, så visa att du bryr dig. Även att ha en bra kundtjänst är viktigt.

5. Välj vad du vill köpa av Amazon
Som minst tar Amazon 10 till 15 procent av din försäljning. Du kan låta Amazon ta hand om precis allt: prissättning, kundtjänst, leverans, då betalar du betydligt mer. Eller så väljer du att köpa vissa delar.

Väljer du att låta Amazon ta hand om leveranserna får du del av något som kallas Amazon Prime vilket ökar dina chanser att synas.

6. Annonsera
Du behöver annonsera, menar Fredric Andersson, speciellt som ny. Så se till att dina produkter har marginal för det. Satsa även på annonsering utanför Amazon och driv in trafik till dina produkter där, tipsar han.

7. Sätt rätt pris
Är du för dyr får du ingenting sålt, är du för billig tjänar du ingenting. Håll daglig koll på prisbilden och optimera allt eftersom. Tänk på att snabba leveranser kan öka kundens vilja att betala lite mer – och tvärtom, tipsar Patrik Nygård.

TIPS! Lär dig mer om hur du lyckas sälja på Amazon på Breakits event Beauty & Fashion tech. Där får du som driver en startup eller e-handel inom mode eller skönhet lära dig ta ditt bolag till nya höjder. Läs mer och boka biljetter här!

Läs fler artiklar
LÄS MER