Supertalangen Amanda Sjöswärds techdröm kraschade – här är vad hon lärde sig

Konkurs Edtech
Supertalangen Amanda Sjöswärds techdröm kraschade – här är vad hon lärde sig

Erik Wisterberg

Reporter

Hur vet man när det är dags kasta sitt bolag i papperskorgen?
Supertalangen Amanda Sjöswärd tvingades precis sätta sin baby i konkurs.
"Det var jobbigt innan jag tog beslutet, men jag har lärt mig massor", säger hon till Breakit.

Amanda Sjöswärd fick idén redan när hon pluggade. Väl ute i arbetslivet som studie- och yrkesvägledare på en prestigefull gymnasieskola i Stockholm såg hon behovet ännu tydligare.

Ungdomarna som kom till henne för ett samtal om sin framtid var ofta vilsna. De hade ångest – och hade inte kommit så långt i sin självkännedom.

Hur skulle de då kunna ta stora beslut om sin framtid?

2017 grundade Amanda Sjöswärd sin startup Psydentify, som kan beskrivas som ett digitalt verktyg som skulle förbereda eleverna inför sina framtida val och det där "syo-samtalet", genom tester, lättläst forskning och filmer.

"Den främsta drivkraften för mig var att förändra en bransch som var ganska traditionell. Sen är jag en företagsam person, och teknik blev en naturlig lösning", säger Amanda Sjöswärd.

Sen gick det snabbt.

Samma år blev Amanda Sjöswärd en av 24 entreprenörer på Veckans Affärers lista över Sveriges hetaste supertalanger tillsammans med grundare av bolag som Mentimeter, Acconeer, Budbee, Tessin och Kognity.

När Psydentify lanserade den första versionen av sin tjänst ville hundratals skolor testa. Utifrån sett var det bäddat för succé.

Men för bara någon vecka sedan tvingades bolaget kasta in handduken. Konkursen är nu ett faktum, kan Breakit berätta.

Trots att Amanda Sjöswärd har investerat både pengar och massor av tid i projektet ångrar hon dock inte att hon testade sina vingar som entreprenör.

"Jag har en tilltro till mig själv, och att jag kommer att fortsätta att göra bra saker. En konkurs är aldrig roligt, men man måste försöka lära sig av den.”

Här är Amanda Sjöswärds 5 lärdomar från sin entreprenörsresa, och konkursen.

1. Bli känd – för rätt folk

En del startups jobbar i hemlighet, för att bygga den perfekta produkten. Men man har mycket att vinna på att snabbt skapa synlighet för bolaget, hos rätt folk.

"En av mina viktigaste lärdomar är faktiskt hur viktigt marknadsföring och synlighet i målgruppen är. Kan du göra dig välkänd där har du en stor fördel"

När Psydentify gjorde sig redo för lansering hade man nära 300 skolor som ville testa, vilket var en femtedel av den totala målgruppen.

2. Lansera snabbt

Amanda Sjöswärd fick massor med positiv feedback när hon berättade om sin idé. Själv hade hon ruvat på idén i fem år, och jobbat med det skarpt i ett år.  

"Rådet att lansera så fort som möjligt har man ju hört en miljon gånger. För mig som UX-nörd var det jobbigt att släppa en produkt som jag tyckte såg lite crappy ut. Men det bästa är att blunda för det, och komma ut med en MVP", säger hon.

MVP står för minimum viable product och är en fungerande tjänst, men som är långt ifrån fulländad.

3. Lyssna

Psydentifys äventyr skulle ha kunnat bli mycket längre – och mycket mer kostsamt. Men bolaget upptäckte tidigt en jobbig sanning, tvärtemot den initiala positiva responsen från målgruppen. Man bad alla som testade tjänsten om att ge enkel feedback. Det kom väldigt få svar. Trots att man jagade på var engagemanget lågt.

Amanda Sjöswärd tvingades inse att vägen till framgång skulle bli mycket tuffare än vad hon först hade trott. Ed-tech kräver mycket tålamod och uthållighet, eftersom utbildningsväsendet förändras långsamt.

"Studie- och yrkesvägledare har inte vanan att använda, och betala för, digitala verktyg. När gensvaret var så svalt trots att tjänsten var gratis var det en tydlig indikation".

4. Se sanningen, även om den gör ont

Det är svårt att släppa sin drömidé, och tvingas att ge upp. Men alternativet kan vara att lägga ännu mer tid och pengar på något som ändå inte kommer att flyga. Svenska ed-tech bolag har generellt haft svårt att locka till sig kapital från investerare. Amanda Sjöswärd skulle ha behövt pytsa in mer egna pengar för att fortsätta.

"Jag försökte väga hur mycket tid och pengar jag lagt ned. Men det spelar ingen roll om produkten inte håller kommersiellt".

Hon valde att sätta bolaget i konkurs, vilket främst drabbar statliga Almi som lånat ut 200.000 kronor till Psydentify.

5. Jobba smart – inte hårt

Amanda Sjöswärd har i dag tagit ett vanligt jobb, som digital ledare på en reklambyrå. Hon bjuder även på ett mer generellt råd, som går på tvärs med normen som ofta finns på startups.

"Många ger rådet att man ska jobba hårt. Men det är viktigare att jobba smart, hållbart och effektivt. Jobbar man bara på stenhårt kommer man att krascha till slut".

Dessutom, om det känns som "hårt jobb" kanske du är på fel plats.

"Jag har inte riktigt förstått det begreppet. Jag lade många timmar på mitt bolag, men när man jobbar med rätt saker som passar ens intressen känns det inte som att man jobbar hårt".

Gillade du den här texten? Missa inte storyn om entreprenören som lade 4 år av sitt liv på en kass idé – men nu har hittat rätt. Du som själv vill starta bolag kan hitta massor av tips på Breakit How To.

Läs fler artiklar
LÄS MER